Likvidace Škody Transportation. Proč ministři poškozují exportního šampiona

Proč čeští politici chtějí zničit úspěšnou firmu

Likvidace Škody Transportation. Proč ministři poškozují exportního šampionaTÝDENÍK ECHO 1
Ekonomika
Petr Holub
Sdílet:

Česko nemá mnoho firem, které exportují za miliardy hotové výrobky a přitom patří zdejším kapitalistům. Na prvním místě je mezi nimi plzeňská továrna na tramvaje a lokomotivy Škoda Transportation. Politické slovní i právní útoky na nejlepšího národního exportéra jsou přitom běžným folklorem těchto dnů.

Čtrnáctý červen byl pro plzeňskou Škodu historickým dnem. Německé město Chemnitz rozhodlo o nákupu čtrnácti tramvají ForCity, za které plzeňský podnik dostane 950 milionů korun. „Uspěli jsme na jednom z nejnáročnějších trhů v konkurenci největších světových firem,“ zaradoval se viceprezident Zdeněk Majer. Dosud žádná východoevropská firma nepronikla na německý trh s kompletně vybavenou nízkopodlažní tramvají. 

Šlachta opět zasahuje

O dva dny později skončila oslava epochálního úspěchu těžkou kocovinou. Postaral se o ni ministr financí Andrej Babiš, který v televizi Nova prohlásil, že „Škodu Transportation vyšetřuje Útvar pro odhalování organizovaného zločinu“. Sám Babiš se tím dostal do potíží a bude muset Generální inspekci bezpečnostních sborů vysvětlovat, jak k této informaci přišel. Buď se spletl, anebo má k dispozici cenný informační únik z protimafiánského útvaru Roberta Šlachty.

Manažeři plzeňské škodovky podle mluvčí Lubomíry Černé o vyšetřování nemají ponětí, vítězosláva z kontraktu v Chemnitzu však okamžitě vyprchala. Babišem ohlášená operace Šlachtových policistů je totiž v řádu událostí posledních měsíců. V listopadu 2015 skončila tříletá arbitráž mezi plzeňskou továrnou a Českými drahami, při níž rozhodci drahám nařídili uhradit doplatek 1,2 miliardy za dodávku dvaceti lokomotiv Emil Zátopek.

Takový výsledek rozlítil ministra dopravy Dana Ťoka (ANO) do té míry, že nákup lokomotiv nazval „tunelováním Českých drah v přímém přenosu“. Jeho úřad pak podal na prohranou arbitráž žalobu, trestní oznámení, a ještě si stěžoval u Evropské komise, že došlo k nedovolené veřejné podpoře. Ťoka pak vícekrát podpořil Babiš i prezident Miloš Zeman.

Mediální skandál prvního řádu následně způsobil dopravní magnát a Babišův důvěrník Radim Jančura. Ve dva týdny starém rozhovoru pro internetový deník Aktuálně.cz, který byl vydavatelem dočasně stažen z webu, propojil smělou konstrukcí Škodu Transportation s „mafiemi“, které údajně chtějí zničit Šlachtův protimafiánský útvar.

Jako kdyby se část politické reprezentace rozhodla zničit firmu, která zakázkou v Chemnitzu zaznamenala nejen největší úspěch v polistopadové historii českého průmyslu, ale definitivně potvrdila, že se jí podařilo vzkřísit mezinárodní slávu tuzemských tramvají.

Proč čeští politici chtějí zničit úspěšnou firmu? Celý text Petra Holuba čtěte v aktuálním vydání Týdeníku Echo ZDE.

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články