FOTOGALERIE

V MeetFactory vystavují správnou barvu oblohy

„Umělec s batohem na zádech může být snadno považován za vandráka a dílo, které vzniklo na cestě, by mohlo být zaměněno za výtvor přírody nebo dokonce náhody,“ říká kurátorka mezinárodní výstavy Cesta v pražské MeetFactory. Motiv cesty sem doputoval v podobě fotografií, filmů, videí, maleb nebo prostorových instalací.

Mezinárodní výstavu zahajuje švýcarská dvojice Peter Fischli a David Weiss. Ve filmu Správná cesta z roku 1983 se převlékli za krysu a medvěda a pobíhali po romantické alpské divočině.

Na cestě vznikaly i známé deníky Františka Skály, které jsou v MeetFactory také. V roce 1993 Skála reprezentoval Českou republiku na benátském bienále. Do Itálie se vydal pěšky a v českém pavilonu pak vystavil kresby a objekty vyrobené z předmětů, které našel během 850 kilometrů dlouhé pouti.

Jan Krtička připravil zvukovou instalaci založenou na dialozích nahrávaných ve veřejné dopravě, Vojtěch Fröhlich namaloval strop jedné místnosti modrou barvou. Protože chtěl, aby se odstín co nejvíc podobal obloze, připravil vzorník, ze kterého vybírali tu nejvhodnější barvu parašutisté podle toho, jak oblohu vnímali při své cestě z nebe na zem.

Pnutí mezi místem vzniku díla a místem jeho prezentací ukazuje Francouz Harold Guérin, jenž vymyslel projekt speciálně pro tuzemskou výstavu. Sérii objektů z nevypálené hlíny vozil během cest na střeše auta, aby se do nich otisklo počasí a další stopy okolního prostředí.

Doslova největší prostor získal Nizozemec Guido van der Werve a jeho film Nummer Veertien, Home o umělci, který podstupuje triatlon z Varšavy do Paříže. Film zabírá celou jednu stěnu galerie a zeď se tak proměňuje v průhled ven z galerie.

Výstava potrvá do 22. srpna.

Přejít na diskusi