NOVÉ

Stát možná nebude moct vybírat mýto, přiznalo Ťokovo ministerstvo

,

ZAPLAVÍ ČESKO KAMIONY?

Témata: , , , , ,

Ministerstvo dopravy předloží vládě návrh na prodloužení smlouvy na provoz mýtného se společností Kapsch. Zadáním zakázky současnému provozovateli systému bez výběrového řízení považuje ministerstvo za krizovou a v současné situaci jedinou možnou variantu. Pokud nevyjde, nebude patrně možné od začátku příštího roku vybírat mýtné. Resort ministra Dana Ťoka (nezávislý za ANO) to uvedl v předkládací zprávě, kterou má ČTK k dispozici.

Současná smlouva s Kapschem vyprší na konci letošního roku. Ministerstvo dopravy už dříve připustilo, že na otevřené výběrové řízení na nového provozovatele mu už nezbývá čas a že jedinou možností je prodloužit smlouvu se stávajícím provozovatelem. To má ale i svá rizika. Především se ministerstvo obává, že mu zadání výběru mýta bez soutěže nepovolí Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).

„ÚOHS může konstatovat nezákonné prodloužení smlouvy tím, že nespatřuje technické důvody odůvodňující využití jednacího řízení bez uveřejnění s možností uložení zákazu plnění ze smlouvy,“ uvedlo v materiálu ministerstvo. To chce zadání bez soutěže zdůvodnit právě technickými problémy, konkrétně chybějící dohodou s Kapschem na spolupráci při předání systému novému provozovateli. O dojednání této dohody se stát snažil od loňského dubna, nyní ale přiznal, že podmínky rakouské společnosti splnit nemůže.

Jedním z požadavků Kapsche bylo například to, aby jej stát zbavil plné odpovědnosti za výběr mýta pro období, na které odtajní technická řešení fungování mýtného systému. Tyto informace stát potřeboval pro přípravu soutěže a zároveň je plánoval předat ostatním zájemcům pro zpracování soutěžních nabídek.

Česko můžou zaplavit kamiony

Pokud stát nebude vybírat mýtné, hrozí kromě stamilionových ztrát měsíčně na nevybraném mýtném i další komplikace, upozornil expert na problematiku mýtného z poradenské společnosti Inoxive Ondřej Zaoral. Největší hrozbou je především přesycení české dálniční sítě kamiony, pro které bude výpadek mýta znamenat zajímavou finanční úlevu. Ekonomicky výhodné to bude podle něho zejména pro starší a méně ekologické kamiony, kterým se najeté kilometry vykompenzují tím, že nebudou muset zaplatit mýto.

„Trasu z Bratislavy do Frankfurtu může kamion absolvovat přes Rakousko, nebo přes české dálnice. Cesta přes ČR je o pouhých 35 kilometrů delší než spodem přes Rakousko,“ uvedl Zaoral. Například kamion s emisní třídou Euro 3 tak za průjezd po nezpoplatněné české dálnici ušetří na mýtném zhruba pět tisíc korun. Podobně to podle Zaorala vychází na řadě jiných tras z Balkánu do západní Evropy.

Prostřednictvím mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. Za devět let provozu se na mýtném vybralo více než 67 miliard korun. Jen za loňský rok to bylo 9,7 miliardy Kč. Za stavbu a provoz systému stát firmě Kapsch a jeho subdodavatelům platí zhruba pětinu vybrané částky.

Čtěte také: Ťok: Kapsch bude provozovat mýto asi další dva roky

Ťokovo ministerstvo přiznalo: Soutěž na provoz mýtného nelze stihnout

Přejít na diskusi