Michal Štencl: Slovák, který naviguje celý svět

úspěch s aplikací

Když mu bylo 13 let, rozhodl se vytvořit vlastní operační systém. Všichni se mu smáli. Dnes má jeho firma obrat 18 milionů dolarů, jeho navigaci používá 50 milionů uživatelů a rozhovor s ním dělá zpravodajský server BBC.

Michal Štencl stojí za navigací pro chytré telefony Sygic. Ta se stala jednou z nejstahovanějších offline navigačních aplikací na světě. Do svého telefonu si ji už nainstalovalo na 50 milionů uživatelů. V roce 2010 se Štencl stal Podnikatelem roku a také dostal Křišťálové křídlo za rok 2012, ocenění, které se uděluje nejvýznamnějším osobnostem Slovenska.

„Když mi bylo osm let, dostal jsem svůj první počítač. Byl to Commodore 128. Měl jsem štěstí, že jsem si v tu chvíli uvědomil, co chci dělat po celý zbytek svého života,“ říká Michal Štencl.

Na počítači nehrál hry. Od začátku věděl, že chce dělat produkty pro lidi. A tak začal programovat. Dnes je mu 35 let a je jednatelem a spoluzakladatelem slovenské firmy Sygic, která měla v roce 2013 obrat 18 milionů dolarů (367 milionů korun). Štencl doufá, že v letošním roce bude číslo dvojnásobné.

Ve třinácti se rozhodl, že vytvoří vlastní operační systém. „Všichni se mi smáli, ale proto to byla pro mě velká výzva,“ říká Štencl. Dnes by se mohl smát on jim. Vytvořit operační systém Qube OS se mu podařilo ve 20 letech a díky tomu dostal mnoho nabídek k práci. Jedna z nich přišla i ze Sillicon Valley. On se ale rozhodl zůstat na Slovensku se svou budoucí ženou.

První na iPhonu a druhý na Androidu

Skutečný obrat nastal v roce 2004, kdy se stal nováčkem na poli navigací. „Hledal jsem novou výzvu. Cítil jsem, že navigace by mohla být budoucností. Bylo dost obtížné s tím začít, protože jsem neměl žádné zkušenosti v této oblasti, ale to bylo přesně to, co mě pohánělo,“ říká Štencl, podle něhož byly dřívější navigace chaotické a bezohledné vůči řidičům.

V době, kdy začínal, nikdo netušil, jak se bude trh vyvíjet. Bylo tu hned několik operačních systémů – Symbian, Linux, Windows Mobile a potom iPhone a Android.

„Naší výhodou bylo, že jsme vytvořili aplikaci, která byla nezávislá na operačním systému,“ vysvětluje Štencl. Vytvořili podle něj takový design, který jim pomohl stát se první navigací na trhu, která byla dostupná i pro nové generace chytrých telefonů. „Byli jsme první na iPhonu a druzí na Androidu,“ říká pro BBC.

Budoucnost je v propojení

Podle Štencla můžeme nyní očekávat větší propojení mezi telefonem a automobilem. GPS „ekosystém“, jak jej nazývá, je komplexní prostředí rozdělené do tří odlišných světů – osobní satelitní navigace jako je TomTom a Garmin, aplikace pro chytré telefony jako je Google Navigate a Waze a konečně vestavěné navigační systémy, které jsou v dražších autech.

„Věříme, že tyto světy tento ekosystém konsoliduje a sloučí,“ říká Štenc. Navigace TomTom a Garmin podle něj už mají nejlepší za sebou a jsou na sestupu. Nyní to budou telefony, které se stanou hlavními zařízeními při plánování cesty.

A nastiňuje budoucnost. „Budou využívat senzory v autě, jeho reproduktory a palubovku, aby vás navigovaly.“ Sygic už nyní nabízí záblesk takového propojení. Dokáže v noci promítnout vaši trasu na čelní sklo.

V současné době se Štencl ale snaží, aby si mezi všemi možnými placenými aplikacemi i těmi zadarmo udržel dominantní místo na trhu.

Sygic nyní nabízí uživatelům zkušební prémiovou verzi zadarmo na sedm dní. Zahrnuje 3D mapu s grafickým rozhraním, navigování, upozorňování na rychlostní limit a hlasové navádění. Po sedmi dnech se aplikace vrátí k verzi, která není 3D a nenabízí hlasové navádění. Myšlenka je, že uživatelé budou platit za prémiovou verzi, pokud budou rozšíření chtít.

Budoucnost je v šetření času

Sygic neprozradil, kolik prémiových uživatelů v tuto chvíli má. Firma nicméně zaměstnává 110 lidí a Štenclovi stojí v garáži porsche.

Aplikace je nyní dostupná pro náklaďáky a taxíky a vyvíjí se aplikace pro kola. Navigace také nabízí „sledování členů rodiny v reálném čase“. Umožňuje rodičům sledovat jejich děti během jejich cesty do školy či obchodu.

Štencl věří, že budoucnost je v šetření času. „Technologie by měly šetřit náš čas. To je důvod, proč je naše navigace tak populární,“ říká v rozhovoru pro BBC.

V tom je podle něj základ úspěchu. „Pokud budete pracovat na tom, jak svým zákazníkům šetřit více času na věci, které dělají denně nebo každou hodinu, ovládnete trh.“

Přejít na diskusi