NOVÉ

Praha uzavře vjezd starším autům. Omezení bude širší, než se čekalo

,

Ochrana ovzduší

Praha zvolila rozsáhlejší ze dvou variant zřízení nízkoemisní zóny. Bude sahat zhruba od Holešovic na severu po Braník na jihu a od Malé Strany a Smíchova na západě až do Strašnic. Zároveň bude platit takzvaná norma euro 3, což znamená, že do zóny budou moci jen auta vyrobená zhruba po roce 2001. Zóna začne platit od 1. ledna 2016. Vyplývá to z materiálu, který dnes schválili pražští radní.

Odborná magistrátní komise vybrala podle dokumentu širší oblast pro zavedení zón kvůli dobré možnosti jejího objíždění. Její hranice totiž tvoří převážně komunikace, po kterých může centrum objet velké množství aut, mezi nimi například Jižní spojka. „Konečné vymezení nízkoemisní zóny představuje největší rozsah, který je umožněn současným stavem pražské dopravní infrastruktury,“ píše se v dokumentu.

Starým autům vjezd zakázán

Emisní limit euro 3 komise zvolila kvůli tomu, že lidé budou mít více času na obměnu vozového parku. Při „trojce“ nebude smět do zóny několik desítek tisíc aut - přesný počet prý nelze i vzhledem k počtu možných udělených výjimek vyčíslit. Po dvou letech od uvedení zón do provozu však do nich budou moci pouze vozy splňující kategorii euro 4, to znamená auta vyrobená po roce 2006.

Čtěte také: Zákaz vjezdu! Praha chce zavřít centrum čoudícím autům

Výjimku na vjezd do zóny dostanou rezidenti, vozy MHD a historické vozy. Zákaz nebude platit ani pro auta Armády ČR, záchranky a hasiče. Magistrát bude vydávat i individuální výjimky.

Pozitivní krok pro pražské ovzduší

Město zvažovalo ještě druhou variantu, kdy by zóna zabírala pouze centrum města plus Braník a Krč. Stejně tak v rámci emisního limitu původně zamýšlelo zavést normu euro IV, která je přísnější než zvolená varianta. Od toho nakonec ustoupilo.

Zřízení zón si vyžádá umístění 193 dopravních značek. Finanční náklady na zřízení zón se podle dokumentu budou pohybovat mezi zhruba 642.000 korun až 1,1 milionem.

Ovzduší v hlavním městě automobilová doprava významně ničí. Podle údajů emisní inventury z roku 2011 zpracované Českým hydrometeorologickým ústavem byl v Praze podíl silniční dopravy na emisích oxidů dusíku 68 procent, na emisích benzenu 63 procent a na emisích benzo(a)pyrenu 71 procent. Podíl silniční dopravy na emisích prachových látek PM10 činil 95 procent. 

Přejít na diskusi