Ochutnejte české máslo. Nebude

Proč české máslo nemá budoucnost

Ochutnejte české máslo. NebudeTÝDENÍK ECHO 1
Domov
Petr Holub
Sdílet:

Jako příklad ekonomického nesmyslu uváděl prezident Václav Havel trh s máslem. Kamiony křižují Evropu a převážejí máslo z jedné země do druhé. Obchodníci se snaží prodávat máslo z dovozu, i když je úplně stejné jako to domácí. Bývalý prezident tím upozorňoval na to, že hra na volný trh v tomto případě škodí životnímu prostředí. Teď se ukazuje, že převážení másla Evropou má ještě jeden negativní efekt. Import postupně likviduje tuzemskou výrobu másla. Loni ho zdejší spotřebitelé nakoupili z dovozu už 41,3 procenta a podíl se bude i v příštích letech zvyšovat.

Mlékaři uvádějí dva důvody, proč výroba másla ztrácí budoucnost. Především se při vstupu do Evropské unie zrušila cla a otevřel se trh se zemědělskými výrobky. Toho využily obchodní řetězce, které začaly hledat dodavatele v cizině. „Obchodní systémy mají možnost uzpůsobit svou nabídku, aby využily zdrojů z dovozu. V případě mléka je to velmi markantní, kromě másla je třeba u sýrů podíl dovozu na spotřebě vyšší než padesát procent,“ vypočítává Dana Večeřová z Potravinářské komory.

U sýrů se dovozy dají pochopit, protože se jejich výroba podle země liší a značnou část je možné označit za regionální specialitu, která nabízí neobvyklé kulinářské zážitky. Mléko se však vyrábí podle stejných norem v celé Evropě. Jeho kvalita se v hlavních parametrech lišit nesmí a při stejných technologiích není důvod, proč by mělo být cizí máslo levnější než tuzemské.

Existuje však druhý důvod, proč české máslo podléhá. V zemědělském obchodu vládne imperialismus, když koncerny z ciziny dokážou díky podpoře svého státu máslo zlevnit a prostřednictvím řetězců úspěšně exportovat. Síla českého agrárního sektoru se přes veškeré dotace nemůže rovnat německým ani polským sousedům a důsledky jsou vidět v regálech supermarketů. Evropa trpí přebytkem mléka a zvláště velcí hráči si mohou dovolit strategii „minimalizace ztráty“. Je lepší prodat máslo za polovinu ceny než ho rovnou vyhodit. A přitom je možné ještě dumpingem zlikvidovat konkurenci.

Největším německým vývozcem másla směrem do České republiky je lucembursko-německý koncern Müller/Sachsenmilch s ročním obratem pět miliard eur. Dánsko-německá Arla Foods dosahuje dokonce devíti miliard, následuje bavorský mlékař Meggle a hamburský obchodník Fude+Serrahn s miliardou eur. Největší tuzemskou mlékárnou je jihočeská Madeta, jíž se společně vyrovnají Olma Olomouc a Tatra Hlinsko z koncernu Agrofert. Jejich roční obrat však v přepočtu nepřesahuje 200 milionů eur.

Celý článek si přečtěte v aktuálním vydání Týdeníku Echo

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

Týdeník Echo

Koupit
×

Podobné články