Babiš už chystá mediální kampaň o EET. U koho skončí 38 milionů?
INFORMAČNÍ KAMPAŇ O EET
Ministr financí Andrej Babiš (ANO) znovu dokazuje, že prosazení zákona o Elektronické evidenci tržeb (EET) bere jako hotovou věc. Ministerstvo financí totiž vypsalo veřejnou zakázku za 38,5 milionu korun, jejíž vítěz by měl připravit mediální kampaň na propagaci EET mezi širší veřejností. Pravicová opozice ale upozorňuje, že taková kampaň může být dost předčasná, protože zákon o EET ještě není dotažený do konce. Panují rovněž obavy, že milionovou mediální kampaň budou z části zajišťovat média vlastněná Andrejem Babišem.
Na webu ministerstva financí se minulý týden objevila veřejná zakázka nazvaná „Elektronická evidence tržeb – nákup mediálního prostoru“. V zadávací dokumentaci zakázky stojí, že výherce má prostřednictvím médií zajistit kampaň, která by širší veřejnost informovala o fungování EET v praxi. Předpokládaná hodnota zakázky pak činí 38,5 milionu korun bez DPH.
Vypsání zakázky ale nezůstalo bez odezvy. Kampaň na propagaci EET by totiž podle zadávací dokumentace měla probíhat jednak v tištěných a on-line médiích a jednak v televizi a rozhlasu. Všechny zmíněné druhy médií lze přitom nalézt ve vlastnictví Andreje Babiše. Ať už je to tištěná Mladá fronta DNES, on-line server iDNES.cz, televizní stanice Óčko a nebo třeba rádiová stanice Impuls.
Vzhledem k tomu, že výše zmíněná média (s výjimkou Óčka) patří ve svém segmentu k těm nejsledovanějším, je proto pravděpodobné, že ať už zakázku ministerstva financí vyhraje kdokoliv, reklamní prostor na propagaci EET zakoupí v jednom z Babišových médií. Média ve vlastnictví Andreje Babiše by tak díky kampani ministerstva financí mohla získat další prostředky z peněz daňových poplatníků.
‚Kampaň je špička ledovce‘
Tyto obavy ostatně sdílí i předseda opoziční TOP 09 Miroslav Kalousek. Bývalý ministr financí ale zároveň upozorňuje, že informační kampaň za desítky milionů může být jen špička ledovce. „Ano, myslím si, že takové obavy jsou na místě. Je to ale nic ve srovnání s tím, co přijde, pokud se vládě podaří EET dotáhnout do konce. Pak se totiž budou utrácet ještě vyšší částky a nebude to ani skrze veřejné soutěže,“ uvedl.
Nejinak na věc nahlíží i předseda ODS Petr Fiala. „Andreji Babišovi došlo, že jedinou možností, jak přesvědčit veřejnost o své pravdě, jsou desítky milionů na reklamu. Bez propagandy by EET před krajskými volbami nebyl schopen vysvětlit. Veřejnost by se také měla dozvědět kolik, komu a za jaké služby bylo z veřejných peněz vyplaceno. Přitom si živnostníci musí nápad ministra Babiše sami zaplatit,“ řekl serveru ECHO24.cz.
Předseda opoziční ODS pak zmínil i další výtku kritiků mediální kampaně. A sice, že ministerstvo zakázku vypsalo ještě před tím než se jí podařilo zákon o EET dotáhnout do konce. Vláda sice minulý týden protlačila zákon Poslaneckou sněmovnou, teď ale ještě musí projít Senátem a následně ho musí podepsat prezident Miloš Zeman. Podle Fialy je postup ministerstva „zvláštní“.
Samotné Generální finanční ředitelství, které je zadavatelem veřejné zakázky, v tom ale žádný problém nevidí. Zároveň ovšem samo přiznává, že vypsání zakázky může být předčasné. „Zadání veřejné zakázky je v souladu se všemi právními předpisy. S ohledem právě na legislativní proces zákona o evidenci tržeb je veřejná zakázka nastavena tak, že jakékoliv plnění je vázáno na platnost zákona (tedy vyhlášení ve Sbírce zákonů a mezinárodních smluv). To znamená, že v případě, kdy by zákon nebyl přijat a vyhlášen, nebude plnění realizováno,“ sdělil serveru ECHO24.cz mluvčí ministerstva financí Michal Žurovec.
Dvě skupiny a dva cíle
Samotná informační kampaň ministerstva financí má cílit na dvě hlavní skupiny. A sice „širokou veřejnost a podnikatelské subjekty zejména z oblasti HORECA“, přičemž označení HORECA v tomto případě zastupuje zejména hotely, restaurace a kavárny.
Kampaň má rovněž dva hlavní cíle. První je podle zadávací dokumentace veřejné zakázky „v souvislosti se zavedením EET informovat širokou veřejnost a podnikatelské subjekty o fungování systému EET a jejich právech a povinnostech“, druhým je potom „zasáhnout informační kampaní maximální počet osob náležejících do cílových skupin široká veřejnost a podnikatelské subjekty“.
Uchazeči mohou své nabídky doručovat do konce března. Předpokládaný termín zahájení kampaně je potom 1. květen 2016. Kampaň by měla probíhat po dobu sedmi měsíců, tzn. do listopadu 2016. Ministerstvo ale upozorňuje, že zahájení kampaně stejně jako její délka se může změnit s ohledem na případné prodloužení zadávacího řízení či prodloužení legislativního procesu zákona o evidenci tržeb.