1 Korupční potenciál zákona o státním zastupitelství

Pokus justice o puč v přímém přenosu

Témata:

Navrhovaný nový zákon o státním zastupitelství budí velké emoce. Server Česká justice dokonce cituje obavy z korupčního potenciálu nového zákona. Ten pravý korupční potenciál však dosud nebyl veřejně odhalen.

Klíčovým ustanovením je § 93 navrhovaného zákona. Šéfové jednotlivých státních zastupitelství (Nejvyšší, speciální, krajská, okresní) mají být jmenováni na funkční období 7 let. Ale – pozor, teď přijde ten trik! – podle § 93 se těchto sedm let počítá u nejvyššího státního zástupce od účinnosti nového zákona. Takže nejvyšší státní zástupce zůstává a má pro sebe a své účely sedm let jistou židli.

Naopak stávajícím krajským státním zástupcům skončí fukční období za jeden až dva roky od účinnosti nového zákona. Ti žádný nový začátek počítání nemají, naopak o své židle velmi rychle přijdou a staronový nejvyšší státní zástupce navrhne nové lidi.

Jakmile se dokončí výměna krajských státních zástupců, opět podle § 93 se začne s výměnou okresních státních zástupců.

Jinými slovy: ti, kdo neustále hlasitě lobují za nový zákon a už dlouhodobě připravují jeho obsah, z něj budou mít „shodou náhod“ největší prospěch. 

Olomoucké VSZ jako alternativní mocenské centrum v prokuratuře se zruší úplně. Aktuální nejvyšší státní zástupce má své místo garantované, ale všichni ostatní o své funkce přijdou a budou se jmenovat noví a samozřejmě ti správní lidé. A vliv na to bude mít shodou náhod právě ta úzká skupinka osob kolem vedení NSZ a pražského VSZ, která se nový zákon dlouhodobě velice energicky snaží prolobovat. Díváme se na pokus o puč v přímém přenosu.

Nový zákon o státním zastupitelství je tak obdobou aktuálního polského dění v malém. Zatímco v Polsku se krájí celý stát a lze to omluvit výsledkem voleb, v Čechách jde o jednu instituci a velmi malou nevolenou skupinku lidí, kteří se znají z Unie státních zástupců.

Já samozřejmě nejsem ministr spravedlnosti, tak tomu nerozumím. Ale laicky bych řekl, že když si někdo chce zprivatizovat státní zastupitelství a nepokrytě dává najevo, že má dlouhodobý plán dostat výkon trestní spravedlnosti pod svůj osobní vliv, tak by to měl být přesně důvod k tomu, v jeho plánech mu zabránit a hlídat, aby k takové koncentraci moci v jeho rukách nedošlo.

Samozřejmě se vždy najdou lidé, kteří budou tvrdit, že skrytá privatizace úřadu v jejich osobních rukách je nejlepší řešení a že právě oni budou zárukou, že úřad bude lepší. Z českých politiků měl k tomu dosud nejblíže Vít Bárta, nakročeno má dnes Andrej Babiš. Světové dějiny jsou plné i památnějších případů. Pozornosti hodný je jeden fakt: málokdy to byl dobrý nápad.

/
Autor je advokát

Advokát, bývalý státní zástupce specializovaný na hospodářskou kriminalitu. Vystudoval právo a mezinárodní vztahy, pracoval několik let v poradenských firmách. Nyní pracuje v advokátní kanceláři TEMPUS. Snaží se prosazovat zdravý rozum a spravedlnost v právu.

Názory Více

Online zprávy Více

Vážení diskutující,
Echo24.cz chce umožnit svobodnou diskuzi, ale vyhrazuje si právo neukládat či mazat příspěvky urážlivé, vulgární, xenofobní, odkazy na jiné internetové stránky či takové příspěvky, které odporují obecné lidské slušnosti. Před vložením vašeho příspěvku prosím zkontrolujte, zda jste opravdu přihlášeni. V opačném případě se váš příspěvek ukáže jen na vašem monitoru, ale do diskuze se nezanese.