Podnikatelům hrozí kvůli špatnému napojení na EET sankce

Další pokuty u EET

Podnikatelům hrozí kvůli špatnému napojení na EET sankceNOVÉ
Registrační pokladna Foto: Foto: Shutterstock
1
Domov
Echo24
Sdílet:

Řadě podnikatelů hrozí kvůli špatnému napojení na elektronickou evidenci tržeb (EET) pokuty a bezpečnostní rizika. Sankce může přijít od finanční správy kvůli neplatným účtenkám podle zákona o účetnictví, i od obchodní inspekce za chybějící zákaznické displeje. Přes kasy, které jsou nepřetržitě připojené k internetu, se navíc mohou zvenčí dostat hackeři k citlivým obchodním informacím z počítačů. Před možnými riziky v pondělí varovala Hospodářská komora na základě svých expertíz.

„Průběh první vlny elektronizace tržeb se nepotýká s výraznějšími technickými problémy na straně finanční správy. Podle našich expertíz zaměřených na procesní a technickou stránku na straně podnikatelů jsme ale objevili mimo jiné závažné bezpečnostní mezery v implementaci zařízení EET,“ uvedl prezident komory Vladimír Dlouhý.

První vlna EET, která se od 1. prosince loňského roku dotkla restaurací a hotelů, odhalila na trhu pokladních řešení propastné rozdíly, tvrdí Michal Wantulok ze společnosti Dotykačka, která dodává pokladní systémy. „Řada podnikatelů se nezvládla zorientovat, pokladnu vybírali bez rozmyslu nebo s nedostatkem informací, a nyní bojují s poruchami, dublováním plateb nebo dlouhým čekáním na účtenku,“ uvedl Wantulok.

Podle zákona o ochraně spotřebitele by pokladna měla být vybavena displejem, který umožní zákazníkům kontrolovat markované položky. U některých EET zařízení však displeje chybí. Řada pokladen navíc vydává účtenky, které sice splňují zákon o EET, ale nenaplňují podmínky zákona o účetnictví, uvedla komora. Podnikatelé navíc napojují on-line pokladny do interních sítí, aniž by prověřili bezpečnostní rizika spojená s útoky hackerů. Hrozí tak úniky obchodních dat z počítačů.

Účtenka vydaná pro účely EET neobsahuje povinné náležitosti účetního nebo daňového dokladu, sdělila ČTK mluvčí finanční správy Petra Petlachová. „Je skutečně na subjektu, který je povinen k evidenci tržeb, aby zajistil, že jím vydávané doklady budou splňovat veškeré jednak náležitosti, které stanoví zákon o evidenci tržeb, ale také náležitosti, které stanoví pro posouzení správnosti obsahu dokladů citované právní předpisy,“ uvedla. Úplnost dokladu je potřebná jak pro toho, kdo jej vystavil, tak pro příjemce. „Budou-li zjištěny nedostatky v souvislosti s obsahem účetních nebo daňových dokladů, potom dopad těchto nedostatků může nést jednak ten, kdo doklad vystavil, ale i ten, kdo doklad přijal,“ upozornila.

EET začala loni 1. prosince pro hotely a restaurace, tržby nyní eviduje 46.400 podnikatelů. Od 1. března by se mělo do systému ve druhé vlně připojit zhruba čtvrt milionu maloobchodníků a velkoobchodníků, autentizační údaje si do konce ledna vyzvedlo asi 16 procent firem. Podle odhadů prodejců pokladen je nyní na EET připravena desetina obchodníků.

Vláda si od EET slibuje omezení daňových úniků a narovnání podnikatelského prostředí. Pravicová opozice opatření kritizuje a tvrdí, že zlikviduje mnoho drobných živnostníků.

Čtěte také: Kvůli EET mohou ukončit činnost desítky trafik

Finanční správa ustoupila, e-shopy budou evidovat tržby později

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články