Je český komiks na odstřel?

UKÁZKY UVNITŘ

Je český komiks na odstřel?RECENZE
Lucie Lomová: Na odstřel - titulní strana Foto: http://lucielomova.blogspot.cz/
8
Panorama

Málokdy se vidí, aby se autor titulem své novinky vydal všanc kritice, nuže u komiksové detektivky Lucie Lomové Na odstřel takový případ nastal. Recenzent se pak ocitá v důmyslné pasti, zvlášť když jednou z hrdinek knížky je divadelní kritička. Výsledný posudek totiž vždy bude k názvu hodnoceného díla vztahován, jím poměřován a podaný recenzní výkon jím – především morálně – souzen: dokázal se recenzent povznést nad výzvu autorčiny hozené rukavice?

Pro svou schopnost nacházet témata podnětná k přemýšlení, pracovat s ironií a žánry a svá díla graficky vždy nově zpracovávat (tedy s mírnými rozdíly oproti předešlým) Lucie Lomová patří k důležitým tvůrcům současného českého komiksu. Už se vyrovnala s pohádkami Karla Jaromíra Erbena, před třemi roky bodovala románem podle zápisků cestovatele Alberta Vojtěcha Friče Divoši, ale pro mou generaci bude navždy svázána se seriálem Anča a Pepík. Myší sourozenci, řešící detektivní záhady, pohádkové zápletky nebo rodinné propletence, byli v devadesátých letech zjevení. Čtyřlístek, v němž myší příběhy vycházely, se vyplatilo číst jen kvůli titulnímu seriálu, psanému tehdy ještě Ljubou Štíplovou, Anče a Pepíkovi a seriálu o tukáněti a hrošeti s mnohoznačným názvem Klofáč a Tlamáč. Tyhle tři komiksy spolu s těmi z Komety utvářely naše dětství, jiné byla mizérie.

Novinka Na odstřel je svižná detektivka z divadelního zákulisí – Lomová ji původně psala na pokračování pro teatrologický časopis Svět a divadlo. Děj je přímočarý: na premiéře nové české divadelní hry musí pro nemoc za staršího a hvězdného herce zaskočit v hlavní roli jeho mladší alternující kolega. Ten se v závěrečné sebezpytné scéně zastřelí domnělou rekvizitou. Protože v sále je přítomen městský šéf policejních vyšetřovatelů, náhodou manžel zřejmě významné divadelní kritičky, pustí se ihned do práce a brzy vylučuje sebevraždu. (K humoru knížky: kritička leží doma nemocná a o dění v divadle je zpravována telefonicky manželem a kolegy. I tak druhý den vyjde v novinách o uběhlé premiéře její poučený referát, který autory inscenace rozlítí.) Vyšetřování sestává ze série rozhovorů, v závěru příběhu dojde na honičku s pachatelem. Kriminální zápletka je hravá a čtenářsky vstřícná: jednak průběžně nabízí indicie vedoucí k několika podezřelým, jednak odhalení pachatele pro leckoho jistě bude překvapivé a přitom je logické.

Vztah k minulosti je dán kondicí naší paměti

Podstatné na knize jsou její ladění a atmosféra. Je psána s šestákovým nádechem a v černobílých barvách vytváří dojem ateliérového „filmu pro pamětníky“. Když nejpoctivější z dosavadních recenzentů Richard Klíčník sklíčeně konstatuje „komiks vizuálně připomíná normalizační Československo, a to včetně oblečení a vizáže hrdinů“, přestože se „luští sudoku“ a „objeví se mobilní telefon i počítač s LCD monitorem“, má pravdu jen napůl. Vskutku jeden hrdina vzdáleně připomíná herce Jaroslava Moučku a jiný Vladimíra Brabce, tedy normalizační hvězdy, ale navození oné doby je dáno nikoli autorčinou nedůsledností, nýbrž naopak jejím důmyslným pozorováním. Reálie dneška – setřeme-li z něj fasádní barvy polystyrenových obložení – se od tehdejška příliš neliší: oděním, bydlením, organizací městského prostoru ani užívanými tramvajemi. Dokonce i policejní uniformy zbavené barev těžko odlišit. Cesta do jiného ještě potrvá.

Vztah k normalizaci je ovšem velké téma Lomové komiksu. Jedna z linek příběhu řeší, co je to ideologická kritika, jaký vliv ve své době měla a jak mohla huntovat lidské životy a umělecké záměry. Lomová tím prokazuje českému komiksu užitečnou službu, neboť ho nenásilně vřazuje do soudobého kontextu. Na odstřel je příspěvek k loňským hojným debatám o potřebě angažovanosti v umění i o hrůze protežování postkomunismu. Pokud na Lomové komiksu je něco znepokojivého, je to nezvyklá duchaplnost, s níž je na obou tématech prostředky braku reflektován tuzemský vztah ke komunistické minulosti: kdo zlobils, viny se nezbavíš, ale trestu nedočkáš, protože paměť zastará.

Lucie Lomová: Na odstřel. Vydalo nakladatelství Labyrint v roce 2014, 90 stran, 199,- Kč.