V Shakespearovi „vraždí“ Trumpa, hře zmizeli sponzoři
Julius "Trump" Caesar
Ve Spojených státech se rozhořela polemika kolem adaptace Shakespearovy hry Julius Caesar, v níž postava zavražděného římského císaře vypadá jako americký prezident Donald Trump. Sponzorství představení v New Yorku zrušily firmy Delta Airlines a Bank of America. Někteří umělci inscenaci hájí a hrozí bojkotem zmíněných společností.
Ani jedna z firem neodpověděla na žádost o komentář, napsala agentura Reuters. Podle ní tak není zcela jasné, proč letecká společnost a banka zrušily v neděli svůj sponzoring akce. Učinily tak ale jen několik hodin poté, co na hru na twitteru upozornil Trumpův syn Donald. Ten zpochybnil, zda jde o umění nebo spíš politickou agitaci.
BREAKING: Delta Airlines ends sponsorship of NYC Public Theater over Trump-like Julius Caesar assassination.
— Tennessee (@TEN_GOP) 11. června 2017
Good decision! Thanks, @Delta👍 pic.twitter.com/yZdileeGnE
"Jsem zklamán z Delty, že se otočila zády ke svobodě slova. Letěl jsem s vámi mnoho tisíc mil, ale už nikdy více," zareagoval později na twitteru americký dramatik Beau Willimon, jenž je jedním z tvůrců seriálu Dům z karet o zákulisí americké politiky.
Jako "ignorantské rádobycenzory" kritizovala firmy nepřímo spisovatelka Joyce Carol Oatesová, která byla opakovaně v užším okruhu favorizovaných kandidátů na Nobelovu cenu za literaturu.
Bývalé sponzory odsoudil i herec Ron Perlman známý z filmu Hellboy. "Jednejte podle toho," vyzval své příznivce na twitteru.
Delta and Bank Of America have pulled funding from the Public Theater due to a creative interpretation of Shakespeare. Act accordingly.
— Ron Perlman (@perlmutations) 12. června 2017
Postoj společností ocenil bývalý republikánský guvernér Arkansasu Mike Huckabee, jehož dcera pracuje v Bílém domě. Politik nazval adaptaci výrazem, který lze přeložit jako blbost či hovadina.
Premiéra inscenace nastudované neziskovým divadlem se konala 23. května. Novinářka Summer Brennanová uvedla, že se děj Shakespearových politických tragédií běžně umísťuje i do jiných historických epoch. Sama prý viděla představení her anglického dramatika z 16. století, která byla zasazená například do kontextu světových válek 20. století.