Za placeným YouTube stojí i Čech Kyncl. Smaže Adele i Radiohead

Google útočí

Do konce léta YouTube spustí streamovací službu, která za poplatek nabídne celá alba bez obtěžujících reklam. Server bude dál fungovat i ve verzi zadarmo, ale bez desítek populárních interpretů a kapel, jejichž vydavatelství nesouhlasí s podmínkami YouTube. Jde o Adele, Arctic Monkeys, Franz Ferdinand, Radiohead, Sigur Rós nebo The xx.

Čím dál populárnějším streamovacím službám na poslech hudby přibude silný konkurent. YouTube, který spadá pod technologického giganta Google, v létě spustí prémiovou placenou verzi, kde půjde vypnout reklama a stahovat videa přímo do počítačů nebo mobilů. Měsíčně k předplatnému osloví miliardu lidí, kteří teď navštěvují YouTube zdarma.

Kdo zmizí z YouTube

Předpokládá se, že platba se bude pohybovat mezi 5 až 10 dolary (100 až 200 korun) za měsíc. V ceně bude rozsáhlý katalog, kde si lidé najdou celá alba a nebudou muset lovit jednotlivé písničky jako dosud. To samozřejmě platí o oficiálních kanálech interpretů, kompletní alba se na YouTube dají pokoutně najít, ale k hudebníkům se za jejich zhlédnutí nedostávají žádné peníze.

V rámci smluvních podmínek a podílů z reklamy dosud YouTube vyplatil hudebnímu průmyslu asi miliardu dolarů (20 miliard korun). Na placenou službu ale musí s hudebními vydavateli uzavírat nové smlouvy, které jsou podle některých nezávislých labelů nevýhodné. Na podmínky si stěžují firmy Domino a XL Recordings, jejich portfolio by tak mohlo úplně zmizet i z volně přístupné verze YouTube.

Domino Records

Arctic Monkeys, Animal Collective, Hot Chip, Anna Calvi, Franz Ferdinand, The Kills, Owen Pallett, Sons and Daughters

XL Recording

Adele, Atoms for Peace, Radiohead, Basement Jaxx, Bobby Womack, Dizzee Rascal, Jack White, Jamie xx, King Krule, M.I.A., Ratatat, SBTRKT, Sigur Rós, The Horrors, The Prodigy, The xx, Vampire Weekend

Organizace Worldwide Independent Network, která hájí zájmy nezávislých vydavatelů, se obrací na Evropskou komisi. Stěžuje si, že YouTube zneužívá dominantního postavení na trhu a tlačí vydavatele k podepsaní nevýhodných podmínek. Měla padnout i výhrůžka, že pokud vydavatelé nepodepíší, jejich interprety YouTube smaže.

Zástupci serveru už potvrdili, že určitý obsah skutečně „brzy“ zmizí. Není ale jisté, jak YouTube naloží s písničkami, které nahrávají samotní uživatelé. Z nich každopádně ani YouTube ani interpreti také nemají žádné peníze.

Streamovací války

Jedním z hlavních architektů streamovací služby je český manažer Robert Kyncl, který je v YouTube ředitelem obsahu. Deníku Financial Times řekl, že s podmínkami již souhlasila vydavatelství, která představují 95 procent celého trhu. Zajištěný je obsah od velké trojice Universal Music Group, Sony Music Entertainment a Warner Music. Kolik přesně bude YouTube nahrávacím společnostem platit, ale neprozradil.

Streamovací služby jako Spotify, Pandora nebo Rhapsody jsou podle insiderů budoucností hudebního průmyslu a výrazným zdrojem financí pro jejich provozovatele i hudebníky. Na pole vstoupí také Amazon a Apple, který v květnu koupil v přepočtu za 60 miliard korun společnost Beats. Ta vyrábí sluchátka a provozuje službu Beats Music.

Google vyvíjí placenou verzi YouTube i s plánem na její budoucí propojení s dalšími produkty jako Google Glass. Musí ještě vyřešit i technické detaily, jako jsou například vizualizace u písní, které nemají oficiální video.

Přejít na diskusi