Francouzi 'seříznou' nástupiště, koupili moc široké vlaky

Francouzi 'seříznou' nástupiště, koupili moc široké vlaky
Nový (a příliš široký) regionální vlak společnosti Alstom Foto: alstom.com
1
Svět
Sdílet:

Francouzské dráhy se potýkají s kuriózním problémem. Ve středu státní podnik přiznal, že při objednávce nových vlaků nepočítal s nutnou mezerou mezi vlaky a nástupišti, kvůli které se vlaky nevejdou do stanic. Více než tisíc francouzských nádraží se tak bude muset upravit před tím, než nové vlaky roku 2016 dorazí, píše The Wall Street Journal.

Zprávu, která se nejprve objevila v satirickém týdeníku Le Canard Enchaîné, potvrdil už národní vlakový dopravce SNCF i poskytovatel a vlastník železniční sítě ve Francii RFF. Podle nich by se mělo jednat o „seříznutí“ více než 1 300 vlakových stanic z celkových 8 700 v zemi, aby jimi projeli nové širší vozy.

Nákladné množství oprav podle SNCF a RFF vyjde přibližně na 50 milionů eur. Úprava nástupišť by měla být hotova do roku 2016, kdy má dodávka nové generace regionálních vozů TER dorazit. 

„Ten problém jsme objevili poněkud pozdě,“ řekl mluvčí RFF Christophe Piednoël francouzskému rozhlasu. Piednoël přirovnal 50 milionové pochybení k problému člověka, který si pořídil automobil Ferrari a následně zjistil, že se mu nevejde do garáže. 

Samotné SNCF a RFF jsou státem provozované společnosti. V roce 1997 vznikla RFF kvůli evropským nařízením oddělení sítě a dopravy jako přímý provozovatel vlakové sítě, SNCF provozuje dopravu a obchodní činnost na kolejích. Nemalá chyba v objednávce vlaků dává obě společnosti po 17 letech pod tlak jejich vzájemné spolupráce.

Nové vlaky určené pro regionální dopravu vyrobené firmou Alstom a Bombardier byly objednány francouzskou SNCF během let 2009 a 2010. Investice do nich přišla vládu na celkové 3 miliardy eur. Obě instituce spravující dráhy ve Francii oznámily, že během příštího týdne zveřejní detailní zprávu, jak mohlo k chybě dojít a jaké konkrétní kroky budou provedeny.

Odhalení zvedlo vlnu rozhořčení napříč frakcemi francouzské politiky odsuzující nedbalý postup při zadání železničního tendru. Ministryně pro životní prostředí a energetiku Ségolène Royal se vyjádřila, že chce vědět, jak mohlo dojít k „tak stupidnímu rozhodnutí“. „Podobné neomluvitelné chyby jsou jen důkazem, že v pařížských kancelářích sedí lidé, kteří jsou příliš vzdálení od regionální reality,“ uvedla podle WSJ ministryně po setkání francouzské vlády v Elysejském paláci.

Podle šéfa RFF Jacquesa Rappoporta budou nákladné opravy hrazeny ze čtyřmiliardového ročního rozpočtu na údržbu a modernizaci. Rappoport se také nechal slyšet, že s nárůstem železniční dopravy v uplynulých letech je oprava některých stanic, které jsou až 150 let staré, nevyhnutelná. „Je očividné, že vlaky, které jsme měli v 19. století nejsou stejné jako ty, které máme dnes,“ řekl ve vysílání francouzského rádia Evropa 1. 

Kauza nápadně připomíná obdobné pochybení ohledně nákupu pražských tramvají Škoda 14T „Porsche“ a novějších 15T ForCity. Tyto tramvaje, které měly nahradit staré Tatry typu T4 a T6A5, se od počátků potýkaly s problémy. Starší 14T, na jehož designu se podílela firma Porsche, měla problém s koly i s převodovými skříněmi. Novější řada tramvají Škoda 15T ForCity měla taktéž problém s koly, který ji v některých úsecích znemožňoval projetí. Problémovějších 14T se chce Dopravní podnik hlavního města zbavit od letošního května. V současnosti za ně hledá kupce, tramvaje stály miliardy a neoblíbili si je ani cestující.

Sdílet:

Hlavní zprávy