‚Ani pes je nežere.‘ Lidé se bouří proti změně piškotů Opavia
Změnila polská výroba chuť?
Jiná barva, tvar i chuť. Tradiční piškoty Opavia už nejsou to, co bývaly. Zhoršená kvalita oblíbené pochoutky spustila na sociálních sítích bouři nevole. Vlastník českého výrobce cukrovinek, americká společnost Mondelez, se brání tím, že výrobní technologie závodu v Polsku, kam výrobu piškotů přesunula z Opavy, ještě dolaďuje. I tak ale přiznává pouze „občasné odchylky ve změně tvaru”.
„Před časem jsem doma jedny měla. Po otevření balíčku mi přišel tvar piškot nějaký podezřelý a zdálo se mi, že jsou i tvrdší,“ komentovala jedna žena v internetové diskuzi pořadu online televize Stream A dost!, který na proměnu piškotů upozornil. „Myslela jsem si, že jsem koupila pouze nějaké špatné balení. Ani děti je nechtěly. Ta chuť je tragická,“ uvedla další.
Piškoty vyrobené nově v Polsku jsou oproti těm původním z Opavy světlejší, tvrdší a mají oválný tvar podobný malému citronku. Lidem vadí i cena neúměrná současné kvalitě. Skoro čtvrtkilové balení piškotů vyjde podle serveru kupi.cz až na 33 korun, což z nich činí nejdražší piškoty na trhu. Za návrat výroby do Česka už dokonce vznikla i petice a facebookové stránky ‚Chceme zpátky opravdové tradiční piškoty Opavia‘.
Výhrady mají často i majitelé domácích zvířat, pro které piškoty představovaly pamlsky za odměnu. „Piškoty jsem kupoval psovi, který jiné, než Opavia nechtěl. Najednou je ale přestal jíst. Pochybuji však, že si piškoty vybíral podle tvaru. Pokud výrobce tvrdí, že se složení nezměnilo, tak z mého psa blbce neudělá,“ napsal uživatel na Facebooku. „Však se to najednou nedá rozmočit ve vodě. Papoušek mi to taky přestal žrát,“ stěžoval si na síti muž.
@Draciste #piskoty #opavia Řešil by to někdo, kdyby nebyly nejdražší? Jsme proslulý jako národ žeroucí odpadky, výrobcům se nedivím.
— Azzie Stardust (@AzzieStardust)
6. Říjen 2015
Neví někdo co se stalo s #Opavia #Piskoty? Tak asi 2 měsíce jsou odporně tvrdý a přepečený, byly i hnědý, teď sice nejsou ale jak šutr furt.
— Tomáš Sobel (@sobeltomas)
8. Srpen 2015
‚Možná tvar, ale jinak jsou piškoty stejné‘
Firma Mondelez, pod kterou česká značka cukrovinek Opavia spadá od roku 2012, před několika měsíci přesunula výrobu piškotů z Opavy, jejíž historie sahá až do roku 1840, do závodu v Polsku. Prý z „technologických a kapacitních důvodů.“ Na výslednou kvalitu to ale podle zastoupení společnosti nemá vliv.
„Výrobní linka, která je umístěna v polském závodu společnosti Mondelez, byla převezena z opavského závodu. Jsme si vědomi, že s přesunem do jiného závodu a zaváděním produkce v jiné továrně se vyskytly občasné odchylky v tvaru a konzistenci piškotů. Na jejich odladění však intenzivně pracujeme,“ uvedl pro deník ECHO24.cz šéf komunikace firmy Mondelez pro Českou republiku Lukáš Hora.
Proti oficiálnímu vyjádření Mondelezu ale mluví přímo srovnání starého obalu piškotů vyráběných ještě v Opavě a toho nového z Polska. Liší se totiž množství pšeničné mouky i výživových hodnot, jiné je zastoupení bílkovin, sacharidů, tuků i vlákniny. Současně už není na obalu uvedeno to, že piškoty jsou bez konzervantů a barviv a mají nízký obsah nasycených mastných kyselin.
„Recept i použité ingredience Piškotů jsou stále naprosto stejné. Změny v informacích uváděných na obalu jsou způsobeny výhradně změnou metodiky výpočtu nutričních hodnot, ke které došlo již v červnu 2014. Stejně tak jsou Piškoty i nadále bez barviv a konzervantů. Jen s ohledem na platnou legislativu již nemůžeme informaci o absenci konzervantů a barviv na obalech uvádět, protože je neobsahují ani konkurenční výrobky, které však tuto informaci na obalech neuvádějí,“ reagoval Hora z Mondelez.
Firma zrušila FB stránky
Firma také podle televize Stream pod náporem kritiky zrušila facebookovou stránku piškotů Opavia. S tím ale firma nesouhlasí, piškoty Opavia prý nikdy oficiální stránky neměly, založil je podle Mondelezu zřejmě někdo z fanoušků. Společnost proto požádala o jejich zrušení.
Zákazníci nevyslyšené výtky budou tak zřejmě podle svých slov řešit tím, že dané piškoty přestanou kupovat. „Podle mého názoru je lidé přestanou kupovat. A doufám, že je to nakopne, aby opět převedli výrobu k nám. To, že podle nich jsou suroviny stejné, jako bývaly u nás, je blbost. Jak může být ze stejných surovin taková sr*ka?“ zněl další komentář.
Mezi značky společnosti Mondelez Czech Republic, dříve Kraft Foods ČR, patří BeBe dobré ráno, Zlaté, Kolonáda, Tatranky nebo Fidorka. Před třemi lety přitom sušenkový gigant do továrny v Opavě investoval dvě miliardy korun, aby mohlo dojít k navýšení výrobní kapacity. Teď se spekuluje, že se celý závod postupně přesune do Polska.
Mateřská společnost Mondelez International se řadí mezi přední světové výrobce sušenek, čokolády, žvýkaček, bonbonů nebo kávy. V jeho portfoliu jsou například značky Oreo, káva Jacobs nebo čokoláda Milka. Zaměstnává zhruba 110 tisíc lidí a své výrobky prodává ve 165 zemích světa.
Čtěte také: Stát kvalitu potravin neřeší, rozhoduje zákazník
Pořad o zdravé výživě doporučil i polévku z pytlíku
Pro imigranty nevaříme, vyvěsila restaurace. Případ šetří policie