NOVÉ

Teroristé jednali podle islámských textů, míní český muslim

Pohled na islám

Teroristé, kteří v Paříži ve středu zavraždili francouzské novináře, se řídili životopisy proroka Mohameda a měli v islámských dějinách své předchůdce. Tvrdí to arabista Petr Pelikán, který je sám také muslimem.  „Už prorok Mohamed měl problém s karikaturisty,“  dodal.

Za smrt karikaturistů islámského proroka demonstrovaly v minulých letech v muslimských zemích davy lidí, připomněl arabista Petr Pelikán. „Byly to statisíce, ale spíše miliony, přály si to. Ti, kdo tento čin nakonec provedli, pro to mají naprosto jasné ospravedlnění v islámských textech. Právo šaría vychází z toho, co je řečeno v Koránu a v Sunně, tedy zprávách o životě proroka Mohameda. Prorok Mohamed měl problém s tehdejšími karikaturisty,“ prohlásil Pelikán, který je sám vyznavačem islámu. Jeho slova zazněla na čtvrteční pražské besedě o islámu pořádané Multikulturním centrem.

Dobovými „karikaturisty“ byli za časů Mohameda básníci. „Za satirické verše proti islámu byl zabit například básník Abú Afk nebo básnířka Asma bint Marwan, těch básníků bylo víc,“ uvedl Pelikán a dodal, že pařížští teroristé se mohli podle této „tradice“ snažit své činy „legitimovat.“

Účastníci diskuse konané v pražském Evropském domě uctili památku pařížských obětí teroristů minutou ticha, z úst přítomných muslimů zazněla odsuzující prohlášení na adresu vrahů. „Řeklo se tu, že pravdu máme my, umírnění muslimové. Můžeme ale říct, že oni (teroristé) nejsou muslimové? Nedali jsme jediný pozitivní návrh, co s tím udělat, jen jsme za ty činy házeli zodpovědnost na někoho jiného,“ obrátil se Pelikán, který je mimo jiné honorárním konzulem Súdánu, ke svým souvěrcům.

„Muslimové, chcete dobýt zpátky Evropu?“

„Byl to šok. Pro muslimy je to dvojnásobná bolest,“ řekl o teroristickém činu egyptský religionista působící na americké univerzitě v Severní Karolíně Mohamed Mosaad Mohamed, který se besedy zúčastnil „Bolí mě to jako lidskou bytost, protože vidím, že zabíjejí bezdůvodně nevinné lidi, a bolí mě to ještě víc jako muslima, protože to bylo spácháno ve jménu mého náboženství a mé víry,“ dodal.

Někteří přítomní se do diskuse zapojili s ostrou kritikou islámu. „Takže podle vás existuje velký džihád, který říká, že muslim má na sobě pracovat, aby se cítil lépe, a pak takový menší džihád, který stál svět už desítky miliony obětí. Kdy už nám přestanete lhát?,“ opřel se do představitelů muslimů Martin Janeček, autor knihy Islámská rozpínavost, včera, dnes a zítra.

Historii, kdy muslimové okupovali velkou část Španělska a z východu se dostali až k Vídni, připomněl izraelský rabín žijící v Praze Michael Dushinsky. „Hluboko v islámském učení je zakořeněno vědomí, že muslimové už v Evropě byli a chtějí ji pro sebe zpět, pořád se o tom učí. Chcete tedy Evropu zpátky?“ zeptal se muslimů ve vzrušené atmosféře rabín.

„Ano,  jsou muslimové, kteří o tom mluví, ale je to iluze. Věřte mi, kdyby se 1,6 miliardy muslimů rozhodlo dobýt Evropu, jsme všichni ztraceni. Ale tohle není realita,“ je přesvědčen religionista Mohamed Mosaad Mohamed, který dodal: „To neznamená, že muslimové jsou krásní a úžasní lidé. Někteří jsou Islámský stát, někteří jsou teroristé a někteří muslimové proti nim bojují.“

Přejít na diskusi