‚Uprchlíci znásilnili ruskou dívku.‘ Propaganda Kremlu jede

,

RUSKÁ PROPAGANDA V AKCI

Témata: , , , , , ,

Německý právník Martin Luithle se tento týden obrátil na berlínské státní zastupitelství, aby prošetřilo reportáž ruského Prvního kanálu z minulé soboty. Ruská televizní stanice, kterou financuje Kreml, totiž zřejmě odvysílala lživou reportáž, ve které uváděla, že arabští uprchlíci v Berlíně znásilnili třináctiletou dívku z komunity ruských přistěhovalců, přičemž německá policie se měla snažit případ ututlat. Právník Luithle požaduje, aby německé úřady potrestaly ruského novináře, který zmíněnou reportáž uváděl.

Zpráva o třináctileté dívce, kterou měli unést a po třicet hodin znásilňovat tři arabští uprchlíci, se ve vysílání ruského Prvního kanálu objevila v hlavním vysílacím čase v sobotu 16. ledna. K přepadení mělo podle ruské propagandistické stanice dojít před zastávkou S-Bahnu Mahlsdorf v Berlíně a znásilněná dívka měla pocházet z rodiny německých Rusů. V reportáži se objevila i scéna z demonstrace, kterou prý němečtí Rusové v Berlíně zorganizovali na protest proti údajné snaze policie incident ututlat.

Čtěte také: 42 českých a slovenských webů, které šíří ruské lži

Německá policie ale tvrzení uvedená v reportáži popřela, když uvedla, že k žádnému podobnému incidentu v poslední době nedošlo. Potvrdila sice, že dívčini rodiče nahlásili její zmizení. Vyvrátila ale spekulace, že dívku během doby, kdy byla nezvěstná, někdo unesl a znásilnil, jak prý řekla rodičům po svém návratu – během výslechu totiž svoji výpověď podle magazínu Spiegel změnila. Stejně tak demonstraci před azylovým domem neorganizovali němečtí Rusové, ale krajně pravicová Národnědemokratická strana Německa.

Podle německých médií zatím není jasné, proč dívka tvrdila, že ji unesli a znásilnili arabští uprchlíci. Německý list Berliner Zeitung ale upozorňuje, že vodítkem by mohl být profil dívčiny matky na ruské sociální síti Odnoklassniki. Dívčina matka zde totiž podle německého listu v minulosti často sdílela zprávy o pohřešovaných dětech a dospělých. Rovněž prý požadovala deportaci azylantů a v březnu vyzývala ostatní uživatele, aby se zúčastnili protiimigrantské demonstrace, přičemž pozvánku doplnila heslem „My jsme lid, Merkelová musí pryč“.

Německý právník Martin Luithle se podle německé stanice Deutsche Welle obrátil na berlínské státní zastupitelství, aby lživou reportáž prošetřilo. Luithle si podle vlastních slov uvědomuje, že pro německé orgány je obtížné potrestat zahraniční televizní stanici. Požaduje proto, aby úřady potrestaly ruského novináře Ivana Blagoje, který propagandistickou reportáž uváděl. V případě odsouzení by mu podle něj hrozilo až pět let strávených v německém vězení.

Reportáž Prvního kanálu totiž podle Luithleho není ničím jiným než součástí propracované ruské propagandy, která má ještě více podnítit rasovou nenávist mezi východními Němci, kteří v mnoha případech hovoří rusky a mají přístup k ruskému Prvnímu kanálu. Podle stanice Deutsche Welle se ve spolkové republice nachází až 6 milionů rusky hovořících Němců, kteří mají k ruské stanici přístup.

Lži jako zbraň proti EU

Nejedná se přitom jen o nevraživost vůči migrantům – právník Luithle připomíná, že Rusko se dlouhodobě snaží podkopat jednotu Evropské unie šířením své propagandy, která starý kontinent vykresluje jako semeniště zla a vede k nárůstu antiunijních nálad v jednotlivých členských zemích.

Nejedná se ostatně ani o první spornou reportáž ruského Prvního kanálu. Na začátku roku 2014 vzbudila velký rozruch zpráva o údajném ukřižování tříletého chlapce ukrajinskými vojáky. Přestože se tuto zprávu později podařilo potvrdit jako falešnou, První kanál se podle serveru The Moscow Times dodnes neomluvil.

Přestože je reportáž o znásilněné dívce podle dostupných informací smyšlená, dočkala se hojného sdílení na sociálních sítích. V mnohých případech se totiž podobala silvestrovským událostem v Kolíně nad Rýnem a dalších německých městech, kde arabští muži, včetně uprchlíků, sexuálně obtěžovali a okradli možná až několik stovek evropských žen.

Čtěte také: Ukrajinští vojáci ukřižovali tříletého chlapce, vysílala ruská TV

Byla proruský troll. Teď propagandisty dohnala k soudu

Přejít na diskusi