Blanka se možná neotevře ani na jaře. Hrozí další průtahy

NEKONEČNÝ PŘÍBĚH

Blanka se možná neotevře ani na jaře. Hrozí další průtahyNOVÉ 1
Domov
Filip Nachtmann
Sdílet:

Praha možná bude muset změnit správce tunelu Blanka. Očekávaný jarní termín otevření tunelového komplexu by se tak s největší pravděpodobností znovu odsunul. Jak po svém pátečním mimořádném jednání prozradili pražští radí, hlavní město už začalo s přípravou tendru na nového správce tunelu. Vedení města k tomu přimělo jednání se současným správcem Blanky, kterým je společnost Inženýring dopravních staveb (IDS). Ta ve čtvrtek městu zahrozila odchodem ze stavby.

Jak po jednání řekl novinářům radní Petr Dolínek (ČSSD), výběr nového správce stavby by trval určitě více než pět měsíců. Otevření tunelu, které se už několikrát odkládalo, přitom Praha plánuje na jaro. Je tak jasné, že by se muselo znovu posunout. Dolínek doufá, že se město s IDS dohodne a k novému tendru vůbec nebude muset dojít.

Čtvrteční stanovisko IDS je ale v celku nekompromisní. Společnost přeruší 15. ledna veškerou svou činnost na stavbě tunelové komplexu, pokud se k tomuto datu nepodaří uzavřít smír. Město by muselo zaplatit dlužné částky za práce z posledních tří let.

„Nemůžeme si dovolit dále dotovat stavbu Blanky. Pokud se k 15. lednu 2015 nepodaří s hlavním městem Prahou uzavřít smír, přerušíme veškeré práce,“ prohlásil právní zástupce IDS Marek Nespala.

'Bez nás se stavba zastaví'

A dává tušit, že dohoda se rozhodně nebude hledat lehce. Nespala podle svých slov totiž doporučoval vedení IDS přerušit práce už po jednání rozhodčího soudu na konci září, kde prý právník Prahy zcela zpochybnil práci firmy na Blance. Nakonec ale zvítězilo zprovoznění Trojského mostu.

„Nyní, kdy je vyřešení našich oprávněných požadavků opět v nedohlednu, již pro IDS není ekonomicky udržitelné pokračovat v práci. V lednu mají být zahájena přejímací řízení stavební části a zkoušky technologií. IDS měla tyto práce řídit a pro hlavní město Prahu přejímat dílo. K tomu má k dispozici veškerou dokladovou a technickou dokumentaci. Bez IDS nemohou přejímky proběhnout, nelze zahájit ani provozní zkoušky. Bez nich nemůže být zahájen zkušební provoz, natož řádný provoz. Stavba se zastaví,“ dodal Nespala.

Čtěte také: Svoboda: Blanka nemusí být nikdy, smlouva s termínem neexistuje

Firma IDS za své služby doposud podle informací ČTK inkasovala 202 milionů korun. Požaduje ale víc, než bylo v původní smlouvě, protože se práce na stavbě protáhly a firmě měly vzrůst náklady.

Tunel Blanka měl být podle původních plánů zprovozněný už v roce 2011. Po opakovaných průtazích a nejrůznějších komplikacích se jeho cena vyšplhala na 37 miliard korun. Termín otevření přesto zůstává nejistý.

Sdílet:

Hlavní zprávy