Prodejce letenek Kiwi.com láká investory. Ti za startup nabízí miliardy

Úspěšný startup

Prodejce letenek Kiwi.com láká investory. Ti za startup nabízí miliardyNOVÉ
Vyhledávání letenek na Kiwi.com Foto:

Foto: Kiwi.com

1
Ekonomika
Echo24
Sdílet:

Kolem úspěšného brněnského startupu Kiwi.com krouží mezinárodní investoři, kteří chtějí odkoupit podíl ve společnosti. Jedním z nich je i český podnikatel Jaroslav Kokolus, který vlastní sít parfumerií Fann. Koupit by měl 8,5% podíl firmy. Jeden mezinárodní investor prý nabídl až 11 miliard Kč. Informují o tom Hospodářské noviny.

Současní podílníci Kiwi.com dali na svém posledním setkání zelenou tomu, aby 8,5% podílu ve firmě mohl převzít Jaroslav Kokolus a s ním spojený právník Dušan Dvořák, uvedly Hospodářské noviny. Ten však informaci nepotvrdil. „Podíl v Kiwi nekupuji, až se něco stane, tak se to dozvíte, počkejte si,” uvedl Kokolus pro Hospodářské noviny.

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

Kokolus s Dvořákem zmíněný podíl získají na úkor Jiřího Hlavenky, Josefa Képesiho i šéfa a zakladatele firmy Olivera Dlouhého. Nezměněné mají zůstat části Ondřeje Tomka, firmy Toužimský Airlines a dvou zaměstnaneckých podílů. Překvapivá je i kupní cena, která je podle HN zhruba 85 milionů korun. Podle dvou zdrojů nedávno nabídl zahraniční investor 11 miliard. Hodnota podílu, který získá Kokolus s Dvořákem, tak je více než desetinásobná. Celkové ocenění Kiwi by tak mohlo být na úrovni více než padesátinásobku loňského provozního zisku před odpisy, který činil 190 milionů korun. I to však vlastníci zatím odmítli a rozhodli se vyčkat, píší HN.

Firma přitom expanduje velmi rychle, podle odhadů HN až čtyřnásobně za rok. „Pokud udržíme podobný růst na klíčových trzích v Severní Americe, Evropě a Asii, za letošní rok bychom mohli dosáhnout obratu okolo jedné miliardy eur (27 miliard Kč),“ řekl HN zakladatel společnosti Oliver Dlouhý. Mluví také o tom, že mezi zájemci o Kiwi by mohly být i fondy ze Silicon Valley.

Kiwi.com je založen na chytrém algoritmu, který vyhledává nejlevnější letenky, případně jejich kombinaci. Umí totiž pracovat s nabídkami od lowcostových aerolinek, i když se sebou nemají uzavřené partnerské smlouvy. Službu využívají také zákazníci, kteří se přesunou do jiného města, kam ale nevede přímé spojení a nemají velké nároky. „Díky tomu jsme unikátní. Zákazník s námi ušetří na některých trasách až 80 procent ceny nabízené na jiných internetových stránkách,“ uvedl loni v květnu v americké televizi CNBC Oliver Dlouhý.

Kiwi.com je jednou z nejrychleji rostoucích technologických firem nejen v Česku, ale i v Evropě. V současnosti má přes 900 zaměstnanců. Například konkurenční Student Agency loni prodala v Česku a na Slovensku letenky za 3,3 miliardy korun, což je meziročně o pět procent více. Podnik Radima Jančury si tak drží pozici jedničky na českém a slovenském trhu, druhá Asiana provozující web Letuška.cz loni prodala letenky za 2,8 miliardy, přičemž jí prodeje také rostly. Oproti uvedeným firmám je ale český trh pro Kiwi.com minoritní záležitostí.

Čtěte také:

Příliš levné letenky. Opravdu chybný tarif, nebo jen reklama?

Český investor koupil obálku s dvěma Červenými Mauritii

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články