Asfalt na Staromáku? Cyklisté bojují za odstranění kočičích hlav

Kolaři žádají hladký povrch

Asfalt na Staromáku? Cyklisté bojují za odstranění kočičích hlav
Jet na kole Vodičkovou ulicí v Praze je pro cyklisty peklem. Foto: cyclestreets.net
1
Domov
Vladimír Ševela
Sdílet:

Nechceme jezdit po tankodromu, volají už léta pražská sdružení cyklistů. Nyní alespoň v části pražské památkové zóny bylo jejich přání vyslyšeno a původní prvorepubliková dlažba, někdy nepřesně zvaná kočičí hlavy, bude u Václavského náměstí nahrazena novou hladší. A v jednom úseku dokonce i asfaltem. Zmizí tím kolorit staré Prahy, jak se obávají nejen někteří památkáři?

„Prosadili jsme to, vybojovali jsme to,“ hlásí radostně nadšená kolařka a zároveň zastupitelka na pražském magistrátu za TOP 09 Monika Krobová Hášová. Přestože Dopravní podnik měl v plánu při rekonstrukci dlažby a tramvajového kolejiště ve Vodičkově a Lazarské ulici původní žulové kostky zachovat, nakonec se v této části centra Prahy položí modernější koberec. Dlažba sice zůstane žulová, bude ale mnohem hladší a v úseku mezi ulicemi Lazarská a Palackého povede asfaltový pruh.

„Nevím, proč by nemohly Staroměstské náměstí protínat například asfaltové pruhy. Vždyť asfalt nebo beton je přece krásný materiál. Jde jen o to jak se to udělá,“ říká architekt Adam Gebrian.

Ke změně došlo jen několik týdnů poté, co sdružení na podporu cyklistiky Auto*mat veřejně kritizovalo primátora Tomáše Hudečka (TOP 09) za neplnění loňských slibů o vstřícnějším přístupu k cyklistům. „Podařilo se. Nová dlažba pomůže i chodcům, zejména matkám s kočárky,“ tvrdí Vratislav Filler ze sdružení Auto*mat.

„Zdaleka se nejedná jen o partikulární zájmy cyklistů. Praha obecně trpí dlouhodobým podfinancováním v oblasti infrastruktury,“ ujišťuje primátor Prahy Tomáš Hudeček.

Hezké věci mají spoustu nevýhod

Auto*mat i zastupitelka Krobová Hášová tvrdí, že k výměně staré dlažby dochází po dohodě s památkáři. Zřejmě ale jen s těmi magistrátními. „My jsme hlasovali, aby byla původní dlažba zachovaná, ale nestalo se tak. Tohle řešení je možná dopravně pohodlnější, ale Praha tak přichází o část své památkové hodnoty a fenoménu starého města,“ namítá Ondřej Ševců, ředitel státního Národního památkového ústavu.

„I po staré dlažbě se přece dá jezdit na kole. Cyklista tu sice nevyvine takovou rychlost jako na cyklostezce, ale měl by brát ohledy i na ostatní,“ dodává památkář. (Ten upřesňuje, že název „kočičí hlavy“ odborníci používají pro dlažbu pocházející z 19. století, která je v Praze k vidění například na Malé Straně, ale označení se mezi lidmi užívá i pro kostky z 20. století).

„Tradiční dlažba je nádherná, v té záplavě uniformity, která se na nás vrhá se všech stran, zachovává pražský kolorit,“ myslí si architektka Kateřina Vídenová, která sama také často jezdí po Praze na kole a je třeba proti občas se objevujícímu návrhu vyasfaltovat třídu Milady Horákové v Praze 7, v jejíž blízkosti bydlí. „Mohu pochopit argumenty, že původní dlažba je hlučná nebo se po ní špatně jezdí s kočárky, ale lidé, kterým to vadí, by neměli v takových ulicích bydlet. Zájmy cyklistů mi mezi tím přijdou jako nejméně podstatné,“ podotýká Vídenová.

„Staré dlažby by bylo v historickém centru škoda,“ myslí si ekonom a cyklista Tomáš Sedláček. „Stačí právní ochrana a vyznačené pruhy. V cizině je při srážce s automobilem přikládána mnohem větší vina automobilistovi – jeho chrání tuna železa, cyklisty ať aspoň zákon.“

Gebrian: Proč by Staroměstské náměstí nemohly protínat asfaltové pruhy?

Pro kompromisní řešení by byl naopak architekt Adam Gebrian, který se po Praze také mnohdy přepravuje na kole. „Nemělo by to být buď, a nebo, v Česku to máme vždy tendenci hrotit do černobílosti. Kombinace je možná.“

Podle Gebriana se žulová dlažba střídá s hladkými povrchy třeba v centrech italských historických měst a nikdo se tam nad tím nepohoršuje. „U nás se často snažíme věci posuzovat podle estetického hlediska, i když to má spoustu nevýhod. Nevím, proč by nemohly Staroměstské náměstí protínat například asfaltové pruhy. Vždyť asfalt nebo beton je přece krásný materiál. Jde jen o to jak se to udělá,“ dodává architekt.

Výměna staré dlažby se podle zastupitelky Krobové Hášové plánuje na dalších téměř třech desítkách míst v Praze. Dnes (v úterý) by tyto návrhy měla projednávat „cyklistická“ komise magistrátu.

Sdílet:

Hlavní zprávy