Ředitel zeměkoule mluví, jen neříká vše
Co je skutečná realita stavby českých silnic? Pan Babiš sice posílá zpětně Václava Klause do Německa, aby se podíval, jak se stavějí dálnice. Ale spíš by se měl u sousedů inspirovat sám, protože nikdy nebyl resort dopravy v takovém krachu, jako nyní, kdy ho již téměř tři roky vedou ministři jeho hnutí.
Počet nově uváděných dálnic do provozu je za poslední tři roky na historickém minimu. To, co se dnes staví, není výsledek přípravy současného ministra dopravy, ale zbytečně pozastavené projekty jeho stranického předchůdce. Pan Babiš už má termín, jak říká „slavnostního“ otevření posledního úseku dálnice D8 přes České Středohoří. Bude to skutečně slavnostní. Nešťastné trasování, vyřazení z financování z evropských fondů a obrovská suma, kterou těch několik kilometrů spolykalo. Tohle se odehrálo před politickou kariérou Andreje Babiše. Ale co už je věcí této vlády, jsou podivné hry kolem současné situace.
První bylo nařčení ze zavinění sesuvu při povodních v roce 2013 ze strany sousedícího lomu. Ten byl údajně otevřen někdy v roce 1910, kdežto dálnice se projektovala a stavěla až po roce 2000. Podle informací Báňského úřadu nikdo nedal omezení na těžební činnost. Nedávno mně ministr Ťok odmítl vydat kopii posudku, který se nyní zřejmě dostal do rukou novinářů. Takže média si již posudek sehnala, poslanci ho však k nahlédnutí nemají. Vracejí se tak komunistické praktiky utajování nepříjemných věcí. Tají posudek, ale tají i zřejmě aktuální průšvih.
V kuloárech stavebních firem se mluví o novém pohybu, který ohrožuje mostní estakádu (stavba 210). Údajných osm centimetrů za měsíc u mostní opěry je hodně a může to být nebezpečné. Před několika měsíci jsem z odborných kruhů slyšel, že riziko sesuvů se může týkat až 2.5 kilometru trasy, dnes se mluví dokonce o nestabilních 4 kilometrech. Když nic jiného a vše neskončí fatálním průšvihem, nešťastná stavba si vyžádá další miliardy na sanaci nestabilního okolí dálnice.
Vyzývám ministra Ťoka a Andreje Babiše, aby veřejnosti vysvětlili skutečnou situaci na D8. Za klíčovou linku přípravy a realizaci dálnic odpovídá ANO- tedy resort dopravy (Ťok ANO), resort životního prostředí (Brabec, ANO), Ministerstvo pro místní rozvoj (Šlechtová, ANO) a peníze zajišťuje převážně ministr financí (Babiš, ANO). Co pro urychlení přípravy za tři roky udělali? K předložení novel stavebního zákona a EIA nedávno musela naléhavě vyzvat sněmovna, které dochází trpělivost.
A ještě drobná poznámka k solárníkům v daňovém ráji, o kterých ministr Babiš rád mluví Proč jeho ministerstvo financí toleruje vyplácení podpor pro necertifikované obnovitelné zdroje? Pro vyplacení až 30 miliard korun aktuálně není zákonný titul.