ČSA propustí třetinu zaměstnanců. Firmě hrozí zánik
Nečekané propouštění
Polostátní letecká společnost ČSA informovala Úřad práce o hromadném propouštění. O práci přijde 77 pilotů z celkového počtu 235, kromě toho více než dvě stovky stevardů a pozemního personálu. Personální stav se tak sníží o třetinu. Zaměstnance informovalo vedení firmy o chystaném propouštění v pátek.
Pokud k propouštění skutečně dojde, hrozí legendární letecké společnosti likvidace jako subjektu, který může sám konkurovat ostatním evropským dopravcům.
Předzvěstí současného propouštění byla srpnová zpráva o tom, že ČSA omezí svou flotilu 22 letadel. Firma prý nemá využití pro šest ze svých patnácti airbusů. Prodej se dosud neuskutečnil, protože domluvený kupec nebyl schopen poslat zálohu. Zásah do personálních stavů, o kterém rozhodla počátkem září dozorčí rada, však přesně odpovídá chystanému snížení počtu letadel. Přesto verdikt přišel ve chvíli, kdy ho nikdo nečekal.
Scénář likvidace
ČSA prošly privatizací v březnu 2013, kdy 44 procent akcií koupily za 60 milionů korun Korean Air Lines, které o větší balík ani neměly zájem. Kdyby vlastnily víc než polovinu ČSA, přišly by o výhodný status evropského leteckého dopravce s otevřeným přístupem na všechna letiště starého kontinentu. Korejci koupili ČSA mimořádně lacino, v privatizační smlouvě však slíbili investice do rozvoje společnosti, která měla využívat pražské letiště jako hlavní středisko letů z Koreje do Evropy. K investicím však nedošlo a prvním vážným zásahem do ČSA od privatizace byl pokus o prodej šesti airbusů.
Čtěte také: Babiš prosadil svou. Dvořák opouští Aeroholding i ČSA
Loni v srpnu vyšly najevo další okolnosti privatizační smlouvy. Korejské aerolinie v ní získaly opci na dalších 34 procent akcií, oznámily však, že je předají konkurentu ČSA, tuzemské společnosti Travel Service, která zatím provozuje především charterové lety. Travel Service může svou opci uplatnit letos v listopadu.
O propouštění pilotů, stevardů a pozemního personálu přitom nerozhodli Korejci. Většinu 52 procent akcií drží jménem státu ministr financí Andrej Babiš. Jeho úředníci tak prosadili zmenšení ČSA pouhé dva měsíce před tím, než stát o většinu přijde. Paradoxně oslabili ČSA nedlouho před jejím definitivním přechodem do soukromých rukou. Vykonali tak část práce za konkurenční Travel Service, která by mohla o oslabení konkurenta účinně usilovat až od chvíle, kdy se stane třetinovým akcionářem.
Čtěte také: České aerolinie loni prodělaly 922 milionů korun