Cedule, šunka, cedule. Pultový prodej čeká radikální změna

informace zákazníkům

Cedule, šunka, cedule. Pultový prodej čeká radikální změna 1
Domov
Sdílet:

Nákup potravin čeká letos v Česku radikální změna. První novinka potká zákazníky hned při vstupu do supermarketu. Objeví se tu seznam pěti zemí, ze kterých obchod nejčastěji odebírá zboží. Největší překvapení ale přinese cesta k pultu s nebalenými výrobky. Na první pohled má být totiž jasné, odkud a z čeho vystavená šunka, sýr nebo maso jsou. Obchodníci zatím nevědí, jak se s hrozící záplavou cedulí popasují.

„Jsme pro to, ať se zlepší značení potravin, protože zákazník to chce. Ale mělo by to být řešeno efektivně tak, aby to zvládli prodávající i kupující,“ míní Zdeněk Juračka, který donedávna vedl Svaz obchodu a cestovního ruchu. „Pokud by tam měly být rozvěšené cedule, co obsahují nebalené potraviny za hlavní složky, je to problém,“ připojil.

Na jeden pult je těch informací moc, varují obchodníci

„Jsou tam desítky výrobků, pult má nějakou velikost. Nějaký prostor je potřeba pro to, aby mohl zákazník vystavené zboží vnímat a prohlédnout si ho,“ uvedla pro server ECHO24.cz Judita Urbánková, mluvčí společnosti Ahold, která v Česku provozuje supermarkety Albert. „Dosud jsme nenašli vhodnou cestu, jak to u pultového prodeje komunikovat přímo. Požadovaných informací je poměrně hodně. Řešíme to, ale k ideálnímu řešení jsem ještě nedospěli,“ doplnila.

Poslanci v rámci novely zákona o potravinách odhlasovali zejména u pultového prodeje výrazné změny. Podle normy, která vychází z legislativy EU, má být v „těsné blízkosti“ vystavených výrobků uvedeno hned několik povinných položek. Mezi ně patří název potraviny, země nebo místo původu, ale také informace o její hlavní složce a alergenech, které obsahuje. Dosud jsou tyto podrobnosti lidem k dispozici jen na vyžádání.

„Není přesně definované ani to, co je hlavní složka. Co je hlavní složka salátu? Brambory, majonéza? Je to podle objemu, nebo podle významu složky?“ zlobí se Juračka na nejasnosti, které norma přináší. K jejich zpřesnění by měla sloužit prováděcí vyhláška, kterou bude připravovat ministerstvo zemědělství.

„Cílem této konkrétní změny je, aby se prodávaly české výrobky od českých dodavatelů. Ve všech řetězcích tomu tak už je minimálně u zboží, které je možné produkovat v České republice.“

Obchodníci kritizují nový zákon jako další příděl byrokracie, ve kterém Češi jdou mnohdy ještě dál, než káže Brusel. Nelíbí se jim ani to, že řetězce s obratem nad pět miliard ročně budou muset u každé své prodejny hned u vchodu uvádět aktualizovaný žebříček pěti zemí, ze kterých nejvíc odebírají své zboží.

„Cílem této konkrétní změny je, aby se prodávaly české výrobky od českých dodavatelů. Ve všech řetězcích tomu tak už je minimálně u zboží, které je možné produkovat v České republice,“ zmínila Urbánková. Problémy očekává u jednotlivých prodejen. „Samy nejsou ani vybaveny na to, aby si tam seznam vytvářely svépomocí jen na základě zaslaných dat. Bude se to muset dělat centrálně, distribuovat. Máme skoro 300 prodejen. Sortiment z dalších zemí se může i měnit,“ uvedla.

Změny odstartují už letos ve druhém pololetí

Ministr zemědělství Marian Jurečka (KDU-ČSL) si přesto za normou, která čeká ještě na posouzení Senátu a prezidenta, stojí. „Naším cílem bylo zlepšit informovanost, a tím i ochranu spotřebitelů. Podle schváleného zákona budou mít lidé více údajů o potravinách, a díky tomu se mohou lépe rozhodovat při nákupu,“ prohlásil. Uvádění nových informací u nebalených potravin vyzdvihl jako výhodu.

Zákon má platit už od 1. července letošního roku. Některé jeho pasáže mají odložený start ale až na prosinec. Zatím poslední výraznou novinkou u prodeje potravin byla povinně uváděná informace, zde je prodávané pečivo čerstvé. A nebo pochází ze zmrazeného polotovaru.

Sdílet:

Hlavní zprávy