16 milionů za řečníky ze státního. Odborníci konferenci bojkotují

Konference za miliony

16 milionů za řečníky ze státního. Odborníci konferenci bojkotují 1
Svět
Kristýna Novotná
Sdílet:

Více než 1,4 milionu eur (skoro 39 milionů Kč) vyčlenili slovenští úředníci na mezinárodní konferenci o startupech, která v pondělí začala v Bratislavě. Tisíce lidí z oboru se proti akci, kterou pořádá státní agentura na podporu podnikání Slovak Business Agency (SBA), bouří a rozhodly se ji bojkotovat.

Podle oponentů je konference extrémně předražená. Vedení státní agentury proto obviňují z nekalých praktik a korupce. Opozice dokonce volá po odvolání šéfa agentury Branislava Šafárika. Předražená zakázka přitom nápadně připomíná českou kauzu okolo společnosti Promopro, která zajišťovala audiovizuální techniku při českém předsednictví EU. Soud majiteli firmy letos v červnu uložil za praní špinavých peněz a podvody devět let vězení.

Ale zpátky na Slovensko. Organizátoři konference počítají s tím, že jen výdaje na řečníky a další hosty je vyjdou na zhruba 600 tisíc eur. Hradí jim i občerstvení, stravu, dopravu nebo ubytování. Například účast třech novinářů a bloggerů vyčíslili pořadatelé na 16 tisíc eur. Zaplatí se i návštěvníkům z řad firem. Celkem pětadvacet lidí ze společnosti Dell, Oracle, Sony či Adobe si přijde dohromady na skoro 200 tisíc eur.

Honorář hlavní hvězdy konference, někdejšího marketéra Applu, Guye Kawasakiho, který pomáhá rozjíždět startupy v Silicon Valley, je sice vysoký, ale nijak závratný. 60 tisíc eur, které od pořadatelů dostane, je pro něho běžná suma za vystoupení. Další tři tisíce eur pak dají ale organizátoři za hudbu, 12 tisíc eur za Wi-fi připojení nebo 15 tisíc eur za mobilní aplikaci. Celkem (dle kritiků neuvěřitelných) 1 425 712 euro za pětidenní akci.

Konferencia TechMatch Slovakia pre startupistov z našich daní za 1.4 mega eur. 600 tisíc len za hostí. No…

Posted by Jano Suchal on 8. říjen 2015

Kritika agentury rezonuje v posledních dnech mezi odborníky na sociálních sítích i napříč slovenskými médii. Odpůrci akce se na Facebooku sdružují pod hlavičkou události s názvem ‚Bojkotujem absurdne predraženú konferenciu TechMatch Slovakia 2015‘. K bojkotu se přihlásilo téměř pět tisíc lidí, a to především ze slovenské startupové komunity.

Hlavní řečník se k bojkotu neměl

Uživatelé vyzývali na Twitteru k bojkotu i hlavního řečníka Kawasakiho. Upozorňovali ho, že TechMatch Slovakia představuje černou díru na peníze a že se jedná o mrhání veřejnými penězi. „Říkáte, že mé přednášky/vědomosti jsou mrhání penězi?“ napsal na Twitteru Guy Kawasaki. „V žádném případě, jen vás informuji o současných novinách. Jestli máte přátele v IT v SK/CZ, zeptejte se jich. Děkuji za vyslyšení,“ reagoval jeden z uživatelů. „A co lidé, kteří mi zaplatili a očekávají, že tam budu?“ odvětil Kawasaki, který se k bojkotu ale nepřipojil.

Rozpočet obdobné, ale jednodenní konference OpenSlava pro tisícovku IT odborníků se přitom pohyboval pouze okolo 30 tisíc eur. V pátek na ní přednášelo 15 profesionálů, včetně šesti, kteří na akci dorazili ze Spojených států, jak na sociální síti upozornil Marek Gešo z firmy Accenture, která konferenci pořádala.

To, že slovenští úředníci plýtvají veřejnými penězi, Gešo podpořil i zkušenostmi jeho spolupracovnice z Turecka. „Kolegyně v Turecku pořádala už druhý ročník mimořádně prominentní konference pro více než 200 generálních ředitelů a prezidentů tamních firem. Nedosáhla ani třetiny nákladů TechMatch,“ řekl Gešo Denníku N.

‚Ve skutečnosti utratíme méně‘

Generální ředitel SBA Branislav Šafárik se kritice brání tím, že se prý jedná o maximální strop výdajů, který na akci agentura vyčlenila. Upozorňuje na to, že smlouva s dodavatelem je pouze rámcová a skutečná cena konference tak bude nakonec nižší, přibližně o 200 až 300 tisíc eur.

Kritika odborníků i veřejnosti je proto podle Šafárika zbytečná a nadsazená. „Ve veřejné zakázce jsme požadovali nacenění všech možných nákladů, které mohou při organizaci takové velké události vzniknout. Skutečné náklady budeme čerpat podle skutečné potřeby. To v praxi znamená, že ne všechny naceněné náklady využijeme. K dispozici jsme ale potřebovali mít tento přehled,“ uvedl na tiskové konferenci ředitel Šafárik.

Opozice žádá odvolání šéfa agentury

Konferenci kritizují i opoziční politici, kteří považují přínos akce pro podporu začínajících podnikatelů za minimální. Například předseda strany Slovenská občanská koalice a bývalý ministr hospodářství Juraj Miškov dokonce požaduje odvolání Šafárika z funkce ředitele agentury.

„Dáváme podnět na Úřad pro veřejné zakázky a zároveň vyzýváme ministra hospodářství, aby odvolal ředitele Slovak Business Agency. V případě, že tak neučiní, zvážíme další kroky v této souvislosti,“ uvedl Miškov podle portálu webnoviny.sk na konci minulého týdne.

První ročník konference TechMatch Slovakia, která se zaměřuje na podporu technických startupů, poběží celý týden v bratislavské Staré tržnici. Organizaci akce pro statní agenturu SBA (obdoba českého CzechInvestu) zajišťuje architektonická firma Adom M. Studio, která se jako jediná do výběrového řízení přihlásila. Slovenské úřady měly proto možnost zakázku zrušit, to ale neudělaly. Podle kritiků společnost Adom M. Studio navíc nemá s pořádáním podobných akcí dostatečné zkušenosti.

„Myslím si, že tato konference jsou rozházené peníze nás všech a lidí, kteří by je potřebovali více. I když mi přišla VIP pozvánka, nechci se zúčastnit žádné části. A vůbec se mi nelíbí, vždyť jsem o ní týden dozadu ani nevěděl,“ kritizoval na sociálních sítích například majitel společnosti WebSupport Michal Truban.

Rozpočet akce odsoudil i generální ředitel O2 na Slovensku Peter Gažík. „Jelikož znám rozpočet akcí jako je StartupAwards, tak si dovolím říci, že touto akcí tento stát slovenské start-up komunitě vzkázal právě jedno …,“ komentoval na sociálních sítích podle deníku Sme.sk Gažík z O2.

Agentura SBA, která spadá pod slovenské ministerstvo hospodářství, je přitom spojena s kauzou tunelování investičních fondů, na což upozornila bývalá slovenská premiérka Iveta Radičová. Před pěti lety se nechala slyšet, že agenturu ovládly pochybné skupiny, jejichž vliv prý trvá dlouhodobě.

Čtěte také: Vývoj technologií zamrzl, říká vizionář ze Silicon Valley

Boj o šíření internetu. Facebook má dron, Google zase balón

Uber, Liftago, Hopin… Nastává soumrak klasického taxi?

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články