Vlaky v Česku. Dvacet miliard zrychlilo cestu o tři minuty

Zaostáváme za Evropou

Vlaky v Česku. Dvacet miliard zrychlilo cestu o tři minutyTÝDENÍK ECHO 2
Domov
Petr Holub
Sdílet:

Minulou neděli to byl na železniční trati Praha – České Budějovice slavný den. V jízdním řádu se objevilo pět expresů, které zvládnou cestu za hodinu a 58 minut. „Po lince Praha–Ostrava je trasa do Budějovic druhou linkou schopnou konkurovat automobilové dopravě,“ hlásí oborový časopis Železničář.

Nezúčastněný pozorovatel si při té slávě musí říct, že oněch 21 miliard korun (bez DPH a víceprací), které státní investor SŽDC utratil v posledních deseti letech za modernizaci kolejí mezi Prahou a metropolí jižních Čech, se opravdu vyplatilo. Pocit uspokojení a obdivu ke stavebníkům na železnici mu ovšem vydrží jen v případě, že se nepodívá, jak vlaky jezdily před tím, než se začalo opravovat.

Expresní vlak bude mezi pražským Hlavním nádražím a Budějovicemi stavět jen v Táboře. Před patnácti lety stejná trasa trvala o patnáct minut déle. Většina souprav ovšem staví ještě v Praze-Vršovicích, Benešově, Olbramovicích, Soběslavi a Veselí nad Lužnicí. Před patnácti lety to trvalo dvě hodiny a 23 minut. Po jednadvacetimiliardové investici se cesta zkrátila o tři minuty.

Příběh Jižního expresu je příběhem notně předražené investice a daňový poplatník může jen spekulovat, komu zůstaly částky v řádu miliard za nehty.

Čechy raději objíždět

Trať do jižních Čech není výjimkou. Při hodnocení, jak se daří přiblížit tuzemskou železnici standardům západní Evropy, může posloužit jako jeden případ z mnoha. Nemá smysl srovnávat Česko s Německem, které brázdí vlaky ICE až třísetkilometrovou rychlostí, bližší je příklad Rakouska. Průměrnou rychlost přes 80 kilometrů jako expres do Českých Budějovic mají v Rakousku trati do Grazu a Klagenfurtu, které musí překonávat alpské průsmyky. Tamní dráhy proto slibují, že do deseti let provoz zrychlí o polovinu.

V Česku je rychlejší trať Praha–Ostrava, kterou pendolina zvládnou průměrnou rychlostí skoro 120 kilometrů za hodinu. V Česku jde o úspěch, z Vídně do Lince se ovšem jezdí skoro 150 kilometrů v hodině, do Salzburku 132 kilometrů. Nevýhoda Čechů oproti Rakušanům vynikne při srovnání, jak rychle se Vídeňáci a Pražáci dostanou přímým vlakem do Mnichova, který je od obou metropolí vzdálen 450 kilometrů. Z Vídně tam jsou za čtyři hodiny, z Prahy to trvá o dvě hodiny déle.

Celý text najdete v Týdeníku Echo zde.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Týdeník Echo

Koupit
×

Podobné články