12 Mercedes-Benz C43 AMG

Mercedes-Benz C43 AMG: Takhle se to má dělat

AUTOTEST

Témata: ,

Pokud je pro vás třída C s osmiválcem příliš velkým soustem, můžete sáhnout po slabším sourozenci. Jmenuje se C 43 AMG a je jednoznačně příjemným překvapením. A nestojí nesmysl!

Zatímco BMW celkem nenápadně rozvinulo modely řady M Performance a Audi má modely značené jako S, Mercedes odpověděl. Předvedl světu jakési „baby“ AMG, modely AMG Performance, které sice pod kapotou nemají osmiválce, ale přesto stojí za pozornost a možná jsou v některých ohledech ještě lepší než vrcholné verze.

Vyzkoušel jsem praktické a relativně nenápadné kombi třídy C. Na první pohled potenciál zakulaceného kombi prozrazují možná tak velká kola, nárazník s většími nádechy nebo dvojité koncovky výfuku na zadním nárazníku.

V Mercedesu přemýšleli

Co se týče vnitřního prostoru, první pochvala směruje ke skvělým (příplatkovým) sedadlům, vyvedeným v kombinaci kůže a alcantary (tedy ideální stav). Pak je tu dobře padnoucí volant potažený kůží nappa se zploštělou spodní částí, elegantní palubní deska s jasnými a čitelnými budíky (žádný velký displej). Sdružený přístroj AMG naznačuje potenciál modelu Performance rychloměrem zakončeným hodnotou 280 km/h a ozdobený motivem šachovnicového praporku. Jednotnost a krásu interiéru s kulatými výdechy topení narušuje pouze trčící obrazovka multimediálního systému. Z mého úhlu pohledu vyloženě hyzdí ladný interiér, a i když se podobné řešení objevuje ve stále více vozech, nehodlám se s ním smířit. Navigace a další systémy mají trochu svéhlavé ovládání, vyžadující zvyk.

Jelikož záď zdobí písmena AMG, dál se v ovládání moc nehrabu. Naopak, klidným tempem v jízdním režimu Comfort opouštím naší metropoli a přitom bedlivě sleduji teploty vody, oleje v motoru a v převodovce a trpělivě čekám, až se vše zahřeje na provozní teploty. Jsem rád, že v Mercedesu přemýšleli a tyto informace mohu mít přímo v zorném poli (stejně jako stopky nebo měření přetížení). U vysokovýkonného vozu jsou zcela zásadní.

Jakmile se otevírá široká okreska se zajímavým profilem, okamžitě přepínám režim a volím Sport Plus. Zároveň s tím vypínám stabilizaci a novou devítistupňovou převodovku stiskem tlačítka přepínám do manuálního režimu. Je čas trochu zvýšit spotřebu paliva a vyplatit adrenalin. Potenciál k tomu máme…

Pod přední kapotou leží podélně uložený vidlicový šestiválec o objemu tři litry, kterému pomáhá dvojice turbodmychadel. Každé je umístěno z jedné strany motoru a má na starost přeplňování jedné řady válců. Charakterní šestiválec z rodiny BlueDirect přináší celkový výkon 367 koní v rozmezí 5500 až 6000/min a točivý moment 520 Nm (od 2000 do 4200/min). Při hmotnosti 1735 kg to znamená zrychlení na 100 km/h za 4,7 sekundy, maximální rychlost je tradičně omezena na 250 km/h.

S motorem je spojená zmíněná převodovka 9G-Tronic, kterou musím rovnou pochválit. Její práce je intuitivní, v manuálním režimu přeřazuje s citelným, ale nikoliv rušivým škubnutím a mám velmi dobře odstupňované rychlosti. Přenos točivého momentu na všechna kola zajišťuje pohon všech kol AMG Performance 4Matic, který sílu rozděluje v poměru 31:69 procent ve prospěch zadní nápravy.

To zní slibně. Abych si užil zvuk motoru, tlačítkem otevírám klapky výfuku a začínám zrychlovat. Motor táhne výborně, doprovázen prskáním při každém přeřazení. Jeho síla je zcela dostatečná. Jelikož se hodně rychle vytáčí, je nutné dávat pozor na ukazatel řazení pro včasné přeřazení – v manuálním režimu totiž elektronika před omezovačem utíná přívod paliva, což se projeví nepříjemným zhoupnutím a určitě to nedělá dobře ani motoru. Motor táhne krásně, ale trochu mi chybí špička, která by zvukově naznačila čas k přeřazení. V automatickém módu převodovky tyto „starosti“ samozřejmě odpadají.

Skvělé auto

Dynamika je skvělá, zvuk také, ale co podvozek? Nápravy AMG a sportovní podvozek AMG Ride Control pracují na výbornou. I přes použití 19palcových kol s nízkými pneu (klouzavější, ale zábavnější Dunlop) podvozek zvládá nerovnosti až nečekaně dobře. Nepříjemné jsou tradičně pouze příčné rolety, které se snažím objíždět nebo na nich v rámci možností ubrat plyn. Výhrady nemám ani k brzdovému systému – účinnost i průběh síly odpovídají výkonům vozu.

C 43 AMG je skvělé auto. Čím déle s ním jezdím, tím si víc troufám a vůz jakoby stále cítil, co po něm chci. Díky preferenci zadní nápravy je spíše zábavně přetáčivý, sklon k nedotáčivosti daný těžkým motorem vpředu je patrný pouze tehdy, pokud přeženete rychlost v nájezdu do zatáčky. Ale jinak? Chování, dynamika i komfort na výbornou.

Možná se ptáte, jak je na tom se spotřebou. Výrobce slibuje kombinovaných 8,1 až 7,9 l/100 km a pravda je, že reálně se dá v klidu jezdit za nějakých 8,5 l/100 km. Ale to už se k charakteru vozidla nehodí. Reálnějších je zhruba 11 – 12 litrů při radostné, sportovně laděné jízdě s otevřenými výfuky. Za mě v pořádku. Na kombi je určitě důležitá i praktičnost. V tomto ohledu není céčku co vytknout – zadní cestující mají komfort i prostor a zavazadelník nabízí 490 až 1510 litrů a i přes časté využívání prostoru se mi nestalo, že by se něco nevešlo.

Nakonec tu máme cenu. Audi S4 Avant s obdobným výkonem 354 koní stojí 1 650 900 Kč, BMW 340i xDrive (výkon 326 k) stojí 1 558 700 Kč. Základní cena Mercedesu C 43 AMG činí 1 591 150 Kč a já rovnou říkám, že tohle auto za ty peníze stojí.

Co je součástí balíku? Kromě designových prvků je to hlavně technika: třístupňový elektronický stabilizační systém ESP, automatická převodovka 9G-Tronic, nápravy AMG, stálý pohon všech kol AMG Performance 4Matic; rozdělením točivého momentu v poměru 31 ku 69 procentům ve prospěch zadní nápravy (vyšší dynamika a trakce při akceleraci), dvoustupňové sportovní přímé řízení AMG, sportovní výfukový systém AMG se dvěma dvojitými chromovanými koncovkami a sportovní brzdový systém s perforovanými předními kotouči a předními třmeny.

Plusy:

Celková sladěnost, podvozek, převodovka, pohon všech kol, slušná cena

Minusy:

Ovládání multimediálního systému, špička motoru, displej uprostřed palubky

Verdikt:

Dlouho se mi nestalo, že jsem se doslova těšil na každé další nastartování. Jezdil jsem s C 43 AMG celý týden a vůz jsem si skutečně zamiloval. Proti osmiválcovým AMG není tak brutální a jeho výkon je přitom naprosto dostačující a dobře dávkovatelný. A jízdní vlastnosti? Nečekaně velmi zábavné. A nevadil mi ani fakt, že si Mercedes nelze nakonfigurovat jako zadokolku s manuálem. Skutečně ne… Příjemný je i pocit, že se vám nestane, že by něco ohrozilo vaší dominanci na silnici. A navíc mě velmi baví praktická karoserie kombi. Tento vůz je pro mě osobně jedním z největších překvapení letošního roku – po delší době za volanty různých aut jsem si během jízdy pohrával s myšlenkou, že přesně takhle by mělo vypadat mé rodinné kombi…

Vážení diskutující,
Echo24.cz chce umožnit svobodnou diskuzi, ale vyhrazuje si právo neukládat či mazat příspěvky urážlivé, vulgární, xenofobní, odkazy na jiné internetové stránky či takové příspěvky, které odporují obecné lidské slušnosti. Před vložením vašeho příspěvku prosím zkontrolujte, zda jste opravdu přihlášeni. V opačném případě se váš příspěvek ukáže jen na vašem monitoru, ale do diskuze se nezanese.