Rapl jedničkou večera. Čermák takové typy prostě umí, míní kritik

NOVÁ KRIMINÁLKA ČT

Rapl jedničkou večera. Čermák takové typy prostě umí, míní kritikNOVÉ
Nerudný a zároveň sympatický průšvihář major Kuneš. Foto: FOTO: Česká televize
1
Panorama
Barbora Pánková

Téměř milion a tři sta tisíc diváků, kteří se v pondělí podívali na novou kriminálku České televize, svědčí o tom, že na návrat nerudného a zároveň sympatického průšviháře majora Kuneše už netrpělivě čekali. První díl Rapla tím udělali dokonce jedničkou večera, větší sledovanost totiž žádný jiný pořad neměl. Tak vysokou oblibu vysvětluje pro internetový deník ECHO24.cz kulturní recenzent Lukáš Novosad především osobou Hynka Čermáka, který podle něj takové typy svede hrát.

První díl s názvem Nástřel, ve kterém je detektiv Kuneš kvůli poslednímu průšvihu odklizen na kriminálku do Krušných hor, zhlédlo 1 milion a 298 tisíc lidí. Díval se na něj tím pádem každý třetí divák. Oproti Cirkusu Bukowsky, ve kterém nerudný kriminalista zaujal poprvé, měl úvodní díl Rapla dokonce dvojnásobnou sledovanost.

O jednoznačném úspěchu svědčí také divácké hodnocení na stránkách Česko-Slovenské filmové databáze. Její uživatelé ocenili novou kriminálku 75 procenty. Na serveru SerialZone mu přisoudili ještě větší úspěch, a to 81 procent.

Divákům se podle recenzí na stránkách ČT na seriálu líbí především jeho temné naladění. Podle některých jím Česká televize dalece předčila nabídku dalších televizních stanic. Shodují se také na tom, že se na návrat detektiva Kuneše těšili. Jiní si ale stěžují na místy pokulhávající logiku a křečovitý humor.

Velkou oblibu detektivky u českého publika připisuje kulturní recenzent Novosad právě herci Hynku Čermákovi. „Jistěže za úspěch asi může Čermák, protože má za sebou Gangter Ka, protože má za sebou Cirkus Bukowsky. Prostě našli jsme obličej a chlapa, který takové typy svede hrát,“ uvedl pro ECHO24.cz. Navíc je podle něj „silným individuálním hrdinou, kterému lze věřit, že je tvrdý“. Sám Čermák v minulosti prozradil, že postava majora Kuneše vychází „z osmdesáti procent“ právě z něj samého.

Úspěch Rapla připisuje Novosad také tomu, že se kriminálka od ostatních výrazně liší. „Odlišný je právě stylem, což byl už předešlý Cirkus Bukowsky. Je to hodně výtvarné, zachycuje různé typy krajiny a filtruje je tlumenými tóny. Objevuje severní Čechy a nová prostředí: to začal už právě Bukowsky jednak Děčínskem, loděnicemi, potom polským Baltem atp. Teď jsou to sychravé Krušné hory (i když samozřejmě limit tohoto přístupu je v tom, že slunečné je neukáže). Tím je atraktivní,“ dodal.

Příznivé přijetí prvního ze třinácti dílů Rapla u lidí i kritiků si pochvaluje také Česká televize. „Dosavadní ohlasy diváků jsou velmi pozitivní a seriál přijala do velké míry i odborná veřejnost. Jde nicméně o první díl a je předčasné nyní předjímat, jak se divácký zájem vyvine,“ řekla pro ECHO24.cz Alžběta Plívová. Zároveň nevyloučila, že se bude natáčet druhá série. „O případném natočení druhé řady bude Česká televize rozhodovat v následujících měsících,“ dodala mluvčí.

Zabíjení po česku. Labyrint naložil nám i svým hrdinům