Mladá fronta Dnes má nového šéfa

Stále největší nebulvární deník Mladá Fronta Dnes (MFD), která patří do stáje Agrofertu Andreje Babiše, se potýká s dramatickým propadem nákladu především ve volném prodeji. Vedení vydavatelství sice po odchodu Sabiny Slonkové z čela deníku nasadilo do funkce velkou naději české žurnalistiky Jaroslava Plesla, ten ale očekávání nenaplnil. Propad prodeje novin se mu zastavit nepodařilo (to by se ale nepodařilo nikomu, a to i kdyby MFD nevlastnil Andrej Babiš). MFD padala více než ostatní a nepomohla tomu ani implementace magazínů do každého vydání. Vedení vydavatelství navíc nebylo spokojeno s výběrem témat na titulní straně, která považovalo za čtenářsky neatraktivní.

Náplň práce šéfredaktora MFD od 1. ledna převzal František Nachtigall, který řídí denní porady a rozhoduje o titulních tématech listu. Vydavatelství si z reputačních důvodů nemohlo dovolit druhou výměnu na postu šéfredaktora během několika měsíců, proto se rozhodlo k originálnímu komunikačnímu řešení. Vytvořilo divizi magazínů Mafra (do ní ale nezařadilo magazíny Lidových novin) a do jejího čela postavilo Nachtigalla, který na trh loni na podzim uvedl časopis Téma. Tím se zapojil do denního provozu a řízení MFD. František Nachtigall je jako ředitel strategie momentálně klíčovou osobou vydavatelství. Jeho vliv ale končí u hranic Lidových novin, které jsou výsostným územím Istvána Léko, blízkého přítele největšího šéfa. Léko může mít ztrátu s Lidovými novinami i 50 milionů korun, a nic se nestane. To jsou u něj běžně tolerované ztráty. Týdeník Euro pod jeho vedením předával s akumulovanou ztrátou 380 milionů, Česká pozice byla také na desítkách milionů mínus.

Veselo ale není nikde. S propady prodejů se potýkají všechny deníky. Snaží se to sice kompenzovat ostatními prodeji a různými dohodami o distribuci elektronického předplatného, pro ekonomiku deníku jsou ale rozhodující prodeje na stánku a předplatné. Poslední publikovaná auditovaná čísla z listopadu mluví jasnou řečí. Nejdramatičtější je situace u MFD a Hospodářských novin, oba deníky ve volném prodeji meziročně vůči listopadu ztrácejí kolem 20 %. MFD na předplatném a volném prodeji meziročně ztratila 18 104 prodaných kusů a šla ze 167 941 na 146 837. Bolestné jsou propady v úterý, kdy se na stánku prodává 30 000 kusů MFD, ale špatné je i pondělí s ONA Dnes a čtvrtečním magazínem. Neméně smutné výsledky mají i Hospodářské noviny, které na stánku průměrně prodávají 3 551 kusů a celkově meziročně ztratily 3 328, nejvíce pak na předplatném (2 437), dohromady na stánku a předplatném tak v listopadu prodávaly 26 877. HN nyní vážně zvažují, že v únoru ukončí po 13 letech vydávání středečního IN magazínu.

Po těchto titulech následuje Blesk, bez velkého počtu předplatitelů. Ten přišel o 30 234 kusů a spadl na prodej 252 207. Zajímavé je přitom Aha, které ztrácí nejméně ze všech: 1039 při celkovém prodeji 60 164. V tomto tragickém souboji se tradičně dobře vede Lidovým novinám. Ty letos počítají vysoké ztráty především v předplatném a volném prodeji v sobotu. Celkově vůči loňskému listopadu ztratily 1533 se souhrnným prodejem 29 998. Díky reklamní kampani na novou podobu magazínu Pátek dokonce získaly 211 kusů ve volném podeji proti loňsku. To však byla výjimka. V ostatních měsících v roce se potýkaly i ze ztrátami ve volném prodeji, v říjnu jim třeba chybělo 849 kusů.

Trend prodeje novin je jasný a nezastavitelný. Vliv práce šéfredaktora na tento vývoj je fakticky jen minimální, neustálé výměny manažerů a šéfredaktorů jsou jen výrazem nervozity vlastníků, s tím nezmůže nic ani pár volů. Čtenáři jsou jinde. Život je už jinde.

Přejít na diskusi