Chceme být vinařskou jedničkou. Brzy, říká Tomáš Šupa, managing partner FPD Group

Chceme být vinařskou jedničkou. Brzy, říká Tomáš Šupa, managing partner FPD Group 3
INZERCE
Echo24
Sdílet:

Augustiniánské sklepy, Vinný sklep Sovín, Vinařství Mutěnice a nově i vinařská společnost Neoklas ze Šardic. Takové je vinařské portfolio finanční skupiny FPD Group. A má ambici v počtu produkovaného vína i lahví brzy dosáhnout na post vinařské jedničky v ČR. Jak toho dosáhnout, popisuje Tomáš Šupa, managing partner FPD Group.

FPD má velmi široké portfolio. Proč právě vinařství, resp. zrovna Neoklas?

Oblast vinařství je rostoucí segment trhu, kde se roční obrat pohybuje v miliardách korun. Konkrétně pro Šardice jsme se rozhodli především kvůli dlouholeté tradici ve výrobě vína, kterou Neoklas má, ve spojení s moderním areálem a kvalitními značkami vína jako jsou Augustiniánské sklepy či vinný sklep Sovín. Významným plusem při rozhodování bylo vlastnictví 340 hektarů vinic, které mají zajímavou strukturu odrůd a polohu. Nezanedbatelným důvodem byl také výrazně stoupající trend spotřeby domácího čili moravského vína, který v České republice přetrvává, jak na tuzemském trhu tak i např. na Slovensku.

Co předcházelo koupi společnosti Neoklas a s ní i 340 hektarů vinic?

Před 4 lety nabyla naše investiční skupina FPD Group aktiva společnosti Vinařství Mutěnice. V té době Vinařství Mutěnice hospodařilo s dluhem okolo 150 miliónů korun českých. Dluh byl jak vůči dodavatelům a státu, tak i zaměstnancům. Po zařazení společnosti do našeho portfolia se nám povedlo zalistovat produkty Vinařství Mutěnice na téměř všechny obchodní řetězce, což společně s dalšími kroky vedlo ke stabilizaci hospodářských výsledků společnosti. Aktuálně je Vinařství Mutěnice výborně prosperujícím podnikem se 100% kvalitou produktů.

V průběhu restrukturalizace a reorganizace společnosti Vinařství Mutěnice jsme si uvědomili, jak velký potenciál tato oblast podnikání skýtá, a rozhodli jsme se tento typ investic zařadit do našeho dlouhodobého investičního plánu. Prvním výsledkem je akvizice vinařské společnosti Neoklas.

Kolik stál Neoklas? Jaké plánujete další investice?

Investice do Neoklasu se pohybovala v řádech stovek milionů korun českých a ve stejném rozsahu očekáváme i další investice, které bychom chtěli realizovat. Tato hodnota je stanovená i politikou Evropské unie, díky které se cena kvalitní vinice pohybuje kolem 1 milionu korun českých za hektar. I tato skutečnost vede k tomu, že každá střední investice se pohybuje v řádech desítek milionů.

Naším aktuálním cílem je mít ve vlastnictví 1 000 hektarů vinic, čím jsme se dostali k předpokládané investici převyšující miliardu korun českých. Tato investice je pro nás realizovatelná díky prostředkům investiční skupiny, stejně jako díky nově vytvořenému programu investičních dluhopisů Active Investor, které vytvoří dostatečné prostředky pro tyto plánované investice.

Jakou v případě Neoklasu očekáváte návratnost?

Naším cílem je dovést Neoklas k hranici ročních tržeb 250 milionů korun českých. To je zároveň maximum, které lze v současných podmínkách a kapacitách zpracovat tak, aby neutrpěla kvalita hroznů během sklizně a aby i následný proces výroby vína probíhal plynule, s důrazem na kvalitu. Momentálně vidíme návratnost investovaných prostředků v horizontu do 5 let.

Můžete to převést na objem vína?

Roční obrat přibližně 250 milionů korun českých znamená 4 miliony lahví vína.

Jaké má aktuálně vaše vinařská skupina FPD postavení na trhu?

Provedenou akvizicí se stáváme číslem dva v produkci vína v České republice, co se týče objemu. To pro nás představuje závazek, ale stejně tak i motivaci – stát se na trhu v produkci vína jedničkou. Brzy.

Máte plán, jak toho chcete dosáhnout?

V Neoklasu bychom chtěli navázat na práci a postupy, které jsme před 4 lety začali zavádět ve Vinařství Mutěnice. Hlavním cílem je vyrábět kvalitní víno, které bude mít pro zákazníky přijatelnou cenu. V brzkém období plánujeme pokračovat v nákupu vinic nebo přímo celých vinařských podniků. Kromě výroby kvalitního vína se chceme rovněž orientovat na zvýšení exportu moravského vína do celého světa.

Jsme přesvědčeni o tom, že si to tato vína zaslouží, a že i ve velmi silné světové konkurenci mají šanci na úspěch. I díky opomíjení exportu od největších hráčů na trhu toto považujeme za velkou šanci, i když ne zrovna nejlehčí cíl. Všeobecně se budeme snažit využít všechny možnosti, které trh nabízí. Chceme se zaměřit především na moderní design, export, mezinárodní tendry a zastoupení v obchodních řetězcích.

Jaký je vlastně český trh s vínem?

Český trh s vínem se vyvíjí tak, jako všechny ostatní oblasti trhu. Ročně se v Čechách vypije 200 milionů litrů vína. Možná, že i více. Z toho 70 % představuje víno, které je do České republiky dováženo a jenom 30 % je vypěstováno a vyrobeno u nás. Důvodem tohoto poměru je nedostatek vinic, s ohledem na spotřebu. Dle mého názoru, je tento trend nezvratný, jak kvůli směrnicím Evropské unie, možnostem českých podniků, ale i kvůli cenám vinic a nákladům spojených s výsadbou vinic.

To byly důvody, proč FPD Group investovala do vinařské oblasti a v tomto trendu pokračuje jak investováním do podniku na stáčení dovozového vína, tak i do podniku s vinicemi a uzavřeným cyklem výroby moravského vína. Z pohledu našich investic jsme vyhodnotili, že věnovat se pouze jedné části vinařské oblasti představuje investiční riziko, proto směřujeme do obou oblastí.

Více informací:

www.neoklas.cz

www.fpd-group.com

Sdílet:

Hlavní zprávy

Bude Ústavní soud rušit volby? Covid je z laboratoře. Potvrzeno!?

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz