Blanka potrápí řidiče s GPS. V navigaci tunel nebude

Pražský tunel

Blanka potrápí řidiče s GPS. V navigaci tunel nebudeNOVÉ 1
Domov
Jan Kálal
Sdílet:

Praha otevře motoristům tunelový komplex Blanka 2. prosince. Řidiči se ale v prvních týdnech zřejmě nebudou moci spoléhat na to, že je tunelem provedou GPS navigace. I když je Blanka na mapách zanesená často už teď, navigace skrz ni začne fungovat nejspíš až na přelomu ledna a února příštího roku.

„Aktualizace map vycházejí co čtvrt roku. Nejbližší verze by měla vyjít na přelomu října a listopadu,“ řekl deníku ECHO24.cz jednatel firmy Garmin Ivo Steiner. V této aktualizace ale zřejmě průjezd novým tunelem ještě nebude. Jakkoli navigace často znají klíčové dopravní stavby v předstihu, u dlouho odkládaného pražského tunelu nechtějí udělat výrobci chybu.

„Protože je Blanka je tak kontroverzní, radši bych počkal, až tam auta skutečně projedou,“ zmínil Steiner. Tunel by byl pak součástí další aktualizace mapových podkladů, která má vyjít na přelomu ledna a února.

Obdobná situace je také s navigacemi dalších značek, i pro ně vycházejí aktualizace zpravidla čtyřikrát do roka. „Není to tak o výrobcích navigací, ale o dodavatelích map. To je firma HERE, dříve NAVTEQ, jejíž mapy používají navigace značky Garmin a Becker. A potom je Tom Tom, která má mapy vlastní,“ zmínil Jan Straka ze společnosti gpscentrum.

Pražský okruh znaly navigace měsíc předem

„Mapa, která vyjde, bývá přibližně půl roku stará, protože data musí někdo průběžně zpracovávat,“ připojil Straka. Dodal ale, že výrobci tam dávají některé dopravní stavby předem. To byl třeba případ Pražského okruhu, který navigace znaly zhruba měsíc před jeho otevřením. „Stal se paradox, že tunel Blanka už v některých navigacích je, přestože zatím otevřený není,“ uvedl Straka.

Čtěte také: Tunel Blanka začne fungovat na Blanku: 2. prosince

Pokud Blanka přinese v prvních týdnech řidičům GPS zmatky, nebude v tom sama. Dlouhodobě dělá výrobcům navigací problémy například dálnice D11 z Prahy do Hradce Králové. Zatímco státu se její poslední kilometry nepodařilo zatím kvůli sporu o pozemky dostavět, na mapách se kompletní dálnice objevila už před zhruba čtyřmi lety. Výrobce musel pak úsek, který reálně stále ještě chybí, smazat.

Po letech prací a průtahů čeká tunelový komplex start zkušebního provozu na svátek Blanky.

Dopravní stavba o délce přes šest kilometrů měla původně řidičům v Praze sloužit už v roce 2011. Politici termín několikrát odložili. Jako první se příští týden otevře Trojský most, který je součástí komplexu. Nejdelší tunel v Česku bude stát 37 miliard korun. Proti plánu se prodražil o šest miliard.

Po letech prací a průtahů čeká tunelový komplex start zkušebního provozu na svátek Blanky, tedy 2. prosince. Na termínu se Praha dohodla s dodavatelem technologií, firmou ČKD Praha DIZ, která dosud trvala na dubnu 2015.

Čtěte také komentář M. Weisse: Historie pražského Temelína. Kecy, plky a Bém

Sdílet:

Hlavní zprávy