Ťok vybruslil z problému. Uzavřel novou smlouvu s Kapschem

Ťok vybruslil z problému. Uzavřel novou smlouvu s KapschemAKTUALIZOVÁNO 1
Ekonomika
Echo24
Sdílet:

Správu mýtných bran na další roky získala bez výběrového řízení společnost Kapsch. Za provoz mýta a další služby na maximálně tři roky má získat 5,27 miliardy korun. Dodatky ke smlouvě podepsalo se stávajícím dodavatelem v neděli ministerstvo dopravy. Zástupci opozice i koaliční ČSSD postup úřadu kritizovali za to, že provoz mýta po skončení letošního roku nezajistil prostřednictvím otevřené soutěže. Kontrakt se chystá napadnout výběrčí mýta na Slovensku, firma SkyToll.

Dodatky s Kapschem podepsal v neděli za ministerstvo dopravy náměstek ministra Jakub Kopřiva. „Nemyslím si, že je důležité, kdo ten konkrétní dodatek podepíše. Upřímně řečeno 90 procent smluvních dokumentů, které ministerstvo dopravy podepisuje, nepodepisuje ministr, ale na základě jeho pověření někdo jiný,“ uvedl Ťok. Ten byl u nedělního podpisu přítomný a zdůraznil, že zodpovědnost za chod úřadu má právě on.

Prodloužení smlouvy s Kapschem bez výběrového řízení plánuje napadnout výběrčí mýta na Slovensku, firma SkyToll. V současnosti prý finalizuje „právní kroky“. Chce se obrátit na český antimonopolní úřad a zřejmě i evropské úřady. Postup ministerstva označuje za nestandardní.

„Celý postup ministerstva dopravy nás utvrzuje v názoru, že primárním zájmem bylo podepsat smlouvu se současným provozovatelem. Tuto domněnku potvrzuje i skutečnost, že na námitky, které společnost SkyToll proti zamýšlenému JŘBU (jednací řízení bez uveřejnění – pozn. red.) podávala, ministerstvo dopravy vůbec nereagovalo,“ uvedl deníku Echo24.cz mluvčí firmy SkyToll Anton Bódis.

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže se smlouvou už jednou zabýval, šetření ale zastavil, protože ještě nebyla dohoda s Kapschem podepsána. Podle Ťoka se ministerstvo dopravy neobává, že by podání námitek k antimonopolnímu úřadu mohlo něco na jeho postupu změnit.

Součástí ceny za maximálně tříletý provoz je provoz mýtných bran za čtyři miliardy korun, poskytnutí součinnosti při předávání systému novému provozovateli, nákup nových palubních jednotek a zavedení služby jednotného evropského mýta (EETS). Skutečná délka smlouvy se bude odvíjet od toho, kdy bude hotovo výběrové řízení na nového provozovatele.

Původní kontrakt s Kapschem vyprší na konci letošního roku a ministerstvo dopravy nestihlo najít pokračovatele provozu v řádném výběrovém řízení. Prostřednictvím mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. Za devět let provozu se na mýtném vybralo téměř 70 miliard Kč, přičemž za rok 2015 to bylo 9,7 miliardy Kč.

Uzavření dodatku na provoz mýtného systému s firmou Kapsch kritizuje pravicová opozice. ODS to označila za selhání ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO), podle TOP 09 tím vláda vystavuje Česko riziku soudů či arbitráží. Podle koaliční ČSSD, která proti uzavření dodatku dříve vystupovala, jde o odpovědnost ministra Ťoka. Pozice ministerstva v případných sporech s konkurenty Kapsche není podle ČSSD neotřesitelná. Ťoka se naopak zastává jeho vládní kolega a šéf ANO Andrej Babiš.

Čtěte také: ANO se s ČSSD hádá i na severu Moravy: hejtman proti Ťokovi

Miliardy z mýta v ohrožení. Ťokovu zakázku prověří antimonopolní úřad

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články