Kritici autodopravy Hollan a Ander najeli 122 000 km. Služebním autem
Káží vodu, pijí víno?
Služební vozy Matěje Hollana z Žít Brno a Martina Andera ze Strany zelených najezdily za rok a půl téměř 122 tisíc kilometrů. O kázání vody a pití vína Hollana a Andera píše spolek Brno autem, který dlouhodobě odsuzuje jejich kroky v brněnské silniční dopravě. V nákladech na dopravu i v celkových ujetých vzdálenostech ale není odlišeno, kdy auto používali sami zastupitelé a kdy se jednalo například o společné služební cesty více lidí.
Spolek bojující za neomezování automobilové dopravy v Brně si informace vyžádal skrze zákon 106 o svobodném přístupu k informacím. Zástupce města žadatelům z Brno autem vyhověl a celkovou bilanci za rok a půl provozu vozů zveřejnil i na svých internetových stránkách.
„(...) za období 1. 1. 2015 až 30. 6. 2016, Vám v příloze posíláme tabulky s požadovanými údaji, strukturovanými po jednotlivých položkách a kalendářních měsících. Celkové mzdové náklady obou řidičů za období od 1. 1. 2015 do 1. 6. 2016 dohromady činily 975 371 Kč,“ napsala v průvodním dopise spolku vedoucí Odboru vnitřních věcí brněnského magistrátu Jaroslava Slámová.
I když bližší údaje o měsíčních jízdách zastupitelů Matěje Hollana i Martina Andera jsou zjistitelné z přiložených tabulek, magistrát vypíchl „jen“ milion korun, který šel na mzdy řidičů obou politiků. Celkově však náklady na používání jejich služebních vozů činily za rok a půl 1 648 903,18 Kč. Z toho bez výplat šoférů utratil Hollan 403 087,51 Kč a Ander 270 444,67 Kč.
Poměrně rekordní se zdají být cifry, které oba zastupitelé projezdili měsíčně. Průměrně toto číslo dosahovalo sedmi tisíc kilometrů měsíčně, kdy z celkových 121.719 km Matěj Hollan za rok 2015 ujel 58 006 km, za první polovinu letošního roku pak kilometrů 20 440. Anderův vůz vloni najezdil 30 629 km a letos do června 12 644 kilometrů.
Služební cesty, sdílení aut, vypočítávání nejlepší ceny
Průměrný Čech přitom ročně dle odhadů najezdí maximálně 20 tisíc km a vysoká čísla jsou i důvodem ke kritice spolku Brno autem, které si oba zastupitele bere na paškál kvůli jejich propagaci ekologických způsobů dopravy a omezování pohybu aut ve městě. Matěj Hollan se k věci vyjádří po návratu z dovolené, již nyní ale skrze svého asistenta vzkazuje, že uvedené údaje nevypovídají o tom, jak moc náměstek brněnského primátora pro dopravu svůj služební vůz využíval.
Hollan se brání s tím, že vedení Brna vždy před jakoukoliv cestou vypočítává, jaký způsob dopravy je vyjde nejlevněji a nejefektivněji. Zároveň také mohlo docházet k případům, kdy vůz nevyužíval pouze náměstek primátora a byl tak sdílen vícero lidmi z vedení magistrátu i pro zahraniční cesty.
„Služební auto, které mám jako každý jiný náměstek, neslouží jen mně, ale pokud je třeba, jezdí s ním služebně šéf úseku, šéfové odborů, zaměstnanci, zastupitelé, kteří někam pracovně jedou jednat. Samozřejmě, že nejvíc najetých kilometrů je mých, tedy těch, kdy jsem seděl v autě já, často s někým ze svých kolegů,“ vysvětloval na Facebooku Hollan. „A jsem si jistý, že byly dobře využity - cesty po koncertních sálech vyšly na mnoho tisíc kilometrů, výsledkem je extrémně kvalitně připravovaná soutěž na projektování sálu, memorandum o financování podepsané krajem a zanedlouho ministrem kultury s výtěžkem několik set milionů. (...) Brno má problém. Není v Praze :( A protože v Praze sídlí všechno zásadní, je nutné do ní velmi často jezdit,“ pokračoval náměstek brněnského primátora s tím, že Česká republika potřebuje kvalitní železniční dopravu, díky které by se veřejnost mohla z Prahy do Brna dostat za hodinu.
Brno autem ale i přes očividně příliš vysoké čísla na to, aby je Matěj Hollan sám najezdil, zůstává kritické. „Všichni moc dobře víme, že auto se nahradit nedá. Minimálně tedy v případě, že chcete za den stihnout pár schůzek, větší nákup nebo vyzvednout dítě ze školky a nevypadat u toho jako na konci maratonu. Kdo ale káže vodu, neměl by pít víno – jak tedy zvládají naši náměstci život na kolech? Velmi jednoduše, a to hned na všech čtyřech,“ rýpl si do Hollana s Anderem zakladatel spolku David Pokorný.