Jančurovy žluté autobusy zablokují Berlín a Brusel

Podnikatel chystá protest

Jančurovy žluté autobusy zablokují Berlín a BruselNOVÉ 1
Ekonomika
Kristýna Novotná
Sdílet:

Podnikatel v dopravě Radim Jančura plánuje svými žlutými autobusy zablokovat dvě evropské metropole: Brusel a Berlín. Majitel společnosti Student Agency, pod kterou spadají i vlaky značky RegioJet, tak chce protestovat proti způsobu rozdělení peněz z evropských fondů na nákup a modernizaci vlakových souprav. Podle metodiky ministerstva dopravy, kterou loni v listopadu schválila vláda, to totiž vypadá, že miliardové dotace budou inkasovat pouze České dráhy.

Jančura pro ECHO24.cz chystaný protest potvrdil, ale zatím odmítl komentovat podrobnosti. „Nemůžu vám k tomu teď nic říct. Vím, že se to uskuteční, ale tento týden to ještě nebude,“ řekl.

Ministerstvo dopravy totiž dostalo loni v létě od Evropské komise zelenou, aby uvolnilo část peněz z nového operačního programu Doprava na nákup nových vlakových souprav i jejich modernizaci. V průběhu následujících let by dopravcům mohlo z dotací přitéct více než dvacet miliard korun.

Současně ale tehdy resort Dana Ťoka (nestraník za ANO) vypsal hned výzvu na předkládání projektů, a to na obsluhu linky R13 pro rychlíky na trase Brno – Břeclav – Olomouc. Jelikož podmínkou byl závazek naplňování veřejné služby, jediným možným příjemcem se staly České dráhy. Státní dopravce tak získal téměř miliardu korun.

Soukromí dopravci, z nichž je nejhlasitější právě Jančura se svým Regiojetem, se tak obávají, že další peníze z EU budou přerozděleny obdobným způsobem a monopol státního dopravce se tak na vybraných linkách ještě více posílí. Jančura proto už loni v prosinci požadoval, aby zakázku pro rychlíkovou linku R13 stát přesoutěžil.

Podnikatel, který před posledními sněmovními volbami hlasitě podpořil Andreje Babiše (ANO), také požaduje, aby se postupně uskutečnily tendry na dotované linky regionální dopravy a aby nové vagony nakupoval spíše stát, než vysoutěžení dopravci. Soupravy by pak byly vítězi tendru pouze pronajímány.

Podle současného dokumentu má možnost železniční dopravce získat až stoprocentní pokrytí nákladů na nákup či modernizaci vlaků, při vypršení smlouvy se státem či krajem by měl dotované vagony na dané trati předat svému nástupci. Evropské peníze jsou totiž určené na nákup vlaků svázaných s konkrétními oblastmi.

Veřejný zájem šitý na míru ČD?

Podle vyjádření ministerstva dopravy nemusí však čerpat dotace pouze státní České dráhy. Povolenými příjemci dotací na regionální dopravu jsou železniční dopravci a objednatelé veřejných služeb (stát nebo kraj). Podmínkou je ale podle dokumentu opět naplnění veřejného zájmu.

„Ministerstvo dopravy prověřuje i variantu, podle které by vlastníkem vozidel a příjemcem dotace mohla být státem zřízená organizace, například SŽDC. Cílem je, aby byl výběr dopravců, kteří vozidla budou využívat, v souladu s evropským právem a byl zajištěn provoz dotovaných vozidel po celou dobu jejich ekonomické životnosti (tzn. 30 let). Tato třetí varianta se nyní teprve posuzuje. Pokud se ukáže jako efektivní, bude zapracována do Programu pro pořizování železničních kolejových vozidel,“ uvedl deníku ECHO24.cz resort.

Nově posuzovaná varianta by podle ministerstva dopravy umožnila rychlejší a vyšší čerpání pěnez z operačního programu, levnější by pak byl také výběrový proces. „Na rozdíl od více výběrových řízení pořádaných jednotlivými dopravci by proběhlo pouze jedno výběrové řízení u státní organizace, byl by zajištěn jednodušší převod vozidel na nového dopravce po skončení smlouvy o veřejných službách tak, aby vozidla během třiceti let mohli využívat různí dopravci a předání bylo hladké,“ doplnil tiskový odbor ministerstva.

Čtěte také: Jančura vytlačil slovenské vlaky InterCity z trati Bratislava–Košice

LEO Express jako první prodává nový jízdní řád. Kam expanduje?

Škoda Transportation chystá žalobu na ministra Ťoka

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články