Sex si strany oblíbily. Hned pět má nominaci na prasátečko

'CHCI ATRAKTIVNÍ SEDMNÁCTKU' A DALŠÍ PERLY

Sex si strany oblíbily. Hned pět má nominaci na prasátečkoFOTOGRAFIE 6
Domov
Echo24
Sdílet:

Psycholožka Laura Janáčková nebyla jediná, která letos politickou kampaň postavila na erotice nebo sexuálním podtextu. Celkem pěti stranám kampaň vynesla nominaci na anticenu Sexistické prasátečko. Podle socioložky Petry Havlíkové z hnutí Nesehnutí to svědčí o bezradnosti politického marketingu.

Kromě kandidátky ANO získali nominaci na anticenu za sexistickou reklamu také ČSSD, Top 09, Lev 21 a hnutí Otevřená radnice. Celkem mají politici sedm nominací, o vítězství může rozhodovat i veřejnost do 15. listopadu.

Podle Petry Havlíkové, která má na starosti oblast ženských práv v Nezávislém sociálně ekologickém hnutí (Nesehnutí), je počet politických bizarností podobný jako v minulých letech. „Ráda bych ale zdůraznila, že politika je oblast, kam opravdu sexismus nepatří a vždy bude působit nepatřičně,“ řekla deníku ECHO24.cz.

Čtěte také: Volby jako první sex: ČSSD odstranila klín, škodolibosti maže

Mezi stovkou nominovaných v rámci Sexistického prasátečka jsou velké společnosti i menší podnikatelé, například prodejci krbů a dveří nebo firmy nabízející řemeslnické práce. Nominace jsou rozdělené do dvou kategorií: Objektifikace aneb Ukaž všechno, která zahrnuje reklamy zobrazující lidi jako sexualizované objekty, druhou kategorií jsou Stereotypy a jazykový sexismus, která upozorňuje na dvojsmyslné reklamní slogany a stereotypní zobrazení žen a mužů v reklamě.

Politici se neztratili. Třeba Jaroslav Hájek, kandidát TOP 09 do zastupitelstva Prahy 17, na plakátu přiznával: „Chci atraktivní sedmnáctku. Víc, než si myslíte.“ ČSSD ve Zlíně zase „zaujala“ již slavným případem ženského klínu a sloganem „pro spoustu z nás to bude poprvé“, k tomu má strana i nominaci za starší spot oslavující sex v práci. 

Strana Lev 21 se rozhodla, že heslo Nic neskrýváme doprovodí záběrem odhalených dámských nohou, vedle nichž se spouští na zem podprsenka. „Reklamy, které letos v prasátečku máme, vynikají opravdu velkou mírou bizarnosti a svědčí o bezradnosti politického marketingu na především komunální úrovni,“ komentuje Havlíková.

Vadí jí i případy, kdy samy sebe objektifikují ženy, jako to letos předvedla Janáčková. „Má sice plné právo sama sebe zobrazovat jako sexuální bytost, přesto se však podle našeho názoru jedná o hrubé porušení etiky politické kampaně,“ říká. Hnutí Otevřená radnice zase lákalo reklamou, kde se pět žen navzájem drželo za pozadí a ve sloganu se název strany rýmoval se slovy Vyšpulená zadnice.

Čtěte také: Janáčková: 'Pryč s pícháním na ulici', 'Erekce na pojišťovnu'

„Problém také je, že politická reklama není v zákonném slova smyslu reklamou a není nijak regulována ani samoregulována, protože hrozí zneužití regulace v rámci politické soutěže,“ říká Havlíková. Podle organizátorů Sexistického prasátečka zbývá pouze občanské upozorňování na podobné přešlapy.

Loni zvolila veřejnost za nejvíce sexistickou reklamu spot spolku LDF to letí na Lesnickou a dřevařskou fakultu Mendelovy univerzity Brno,  odborná porota ocenila reklamu reklama firmy Záclony a design se sloganem „Poslední kapka jde do textilu“.

Sdílet:

Hlavní zprávy