Další slepá ulička ministra Ťoka. Mýto bez soutěže není možné

Přešlapující ministr

Další slepá ulička ministra Ťoka. Mýto bez soutěže není možnéNOVÉ 1
Domov
Petr Holub
Sdílet:

Tendr na mýto se opět komplikuje. Čáru přes rozpočet udělal ministru dopravy Danu Ťokovi rozsudek Nejvyššího správního soudu. Fakticky vyloučil možnost, aby stát bez veřejné soutěže prodloužil smlouvu na výběr mýta s firmou Kapsch o další tři roky. Tím roste riziko, že stát přestane od ledna 2017 vybírat mýto na dálnicích.

Může za to náhoda. Do patnáctého května měl ministr Ťok předložit vládě analýzu, že smlouvu s Kapschem půjde prodloužit pomocí „jednacího řízení bez uveřejnění“. Kdyby to bylo možné, pak by se sice vyhlásilo výběrové řízení, zúčastnit by se však směl pouze jeden účastník, firma Kapsch.

Ťok nechal vypracovat dvě analýzy. Obě poradenské firmy e-Fractal a A-Consult podle médií potvrdily, že zadání zakázky „z ruky“ je možné. Platná smlouva s Kapschem na výběr mýta totiž končí letos v prosinci a tak narychlo nemůže správu mýtného systému převzít nikdo jiný. Není to možné už z toho důvodu, že by se nestihla uspořádat otevřená veřejné soutěž s více účastníky.

Dobrozdání poradců však Ťok vládě neposlal, podle informací deníku Echo24.cz i z toho důvodu, že tři dny před vypršením lhůty rozhodl Nejvyšší správní soud v případu Opencard.

Vlastní vinou v tísni

Soudci potvrdili verdikt antimonopolního úřadu, který udělil pokutu hlavnímu městu Praze i jejímu Dopravnímu podniku, že pomocí jednacího řízení rozšířil s firmou Haguess smlouvu na Opencard o systém odbavení cestujících a servisní kartové centrum. Nejvyšší správní soudce neobměkčil argument Pražanů, že zakázku museli svěřit Haguessu, protože jinak by porušili jeho autorská práva. Hlavní město se do problémů totiž dostalo samo tím, že uzavřelo s Haguessem nevýhodnou smlouvu, při které autorská práva zůstala dodavateli.

Klíčová věta rozsudku zní: „Zadavatel nemůže pro zadání veřejné zakázky využít institutu jednacího řízení bez uveřejnění s odůvodněním, že veřejná zakázka může být splněna pouze určitým dodavatelem, pokud svým jednáním vytvoří podmínky pro to, aby veřejnou zakázku mohl splnit pouze tento určitý dodavatel.“

Takové rozhodnutí se může snadno použít i pro případ mýtného systému. Není možné argumentovat časovou tísní, že se veřejná soutěž už nestihne. Do tísně se dostalo ministerstvo dopravy vlastní vinou, třeba sám Ťok v přípravě soutěže nepostoupil za osmnáct měsíců ani o krok.

Poslední ministrova karta

Ťokovi dnes zbývá už jediná možnost, jak zajistit výběr mýta, konkrétně návrh speciálního zákona o mýtu. Ten by vznikl novelizací pěti paragrafů zákona o dopravních komunikací, kde by se mimo jiné popsalo, kdo bude vybírat mýto od ledna 2017. Parlament by takovou normu ve zrychleném řízení stihl schválit a Ťok by se mohl spolehnou i na podporu opozice.

Ostatní zájemci o správu mýta by tím přišli o šanci, prodloužení smlouvy s Kapschem efektivně zablokovat. Při zadaní zakázky z ruky by se mohli obrátit na antimonopolní úřad, který by s velkou pravděpodobností smlouvu prohlásil za neplatnou. Proti speciálnímu zákonu by mohli protestovat pouze u Ústavního soudu, kde by bylo jednání mnohem komplikovanější.

Čtěte také: Vláda schválila krizovou variantu výběru mýta 

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články