Ministři schválili normu Euro 7. Není tak tvrdá, jak zněl původní návrh

EURO 7

Ministři schválili normu Euro 7. Není tak tvrdá, jak zněl původní návrh
Evropští ministři schválili upravenou normu Euro 7. emisní limity jsou stejné jako u Euro 6. Foto: Shutterstock
1
Ekonomika
Sdílet:

Ministři Evropské unie v pondělí na Radě pro konkurenceschopnost schválili novou emisní normu Euro 7. Na sociální síti X to oznámil český ministr dopravy Martin Kupka. Emisní limity pro osobní i nákladní auta už nejsou tolik přísné, jako v původním návrhu, emisní limity zůstávají na úrovni Euro 6. Rovněž se podařilo dojednat realističtější časový rámec zavedení normy.

Ministr Kupka dále vyzdvihl například výjimku pro autobusy či úpravy v systému měření emisí. O nové normě bude nyní jednat Evropský parlament. Zpravodajem pro normu je český europoslanec Alexandr Vondra (ODS).

Evropská komise chtěla pomocí normy Euro 7 dále omezit emise automobilů. Nakonec se ale na stole objevil kompromisní dokument, který byl pro Českou republiku, původně velkého kritika návrhu, přijatelný. Nařízení schválily i další země, které se proti němu zpočátku vymezily. Automobilky by tak měly snižovat emise nových vozů méně a zároveň by měly mít na přípravu změn delší dobu.

Proti dřívější a podle zástupců autoprůmyslu nerealistické variantě Euro 7 se postavilo osm zemí. Česko vedlo koalici stejně smýšlejících států, ve které byla ještě Francie, Itálie, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Polsko a Slovensko. S posledním návrhem normy, se kterým minulý týden v pátek přišlo španělské předsednictví, byly ale tyto země nakonec spokojené.

„Současná podoba kompromisu, který přineslo Španělsko, znamená opravdu výrazný posun k tomu, aby byla tato norma efektivní a aby dokázala nadále zajistit konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu a dostupnost mobility pro celou veřejnost v EU,“ uvedl před jednáním Kupka. „Klíčové změny se dotýkají jednak návratu k normě Euro 6 v případě emisí z výfuků, zároveň se ale významně změnily a zjednodušily podmínky pro testování i u nákladních vozidel,“ dodal. Původní podoba normy Euro 7 by podle něj znamenala „vážné ohrožení pro automobilový průmysl i vážné ohrožení pro dostupnost zejména těch nejmenších osobních vozidel“.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Deset let od skoku Ivety Bartošové

KOMENTÁŘ

V pondělí 29. dubna uplyne přesně dekáda od chvíle, kdy zemřela zpěvačka Iveta Bartošová. Kdy nedaleko svého domu skočila pod vlak, a kdy se tak završil jeden ...

00:07
×

Podobné články