Zmatky kolem zpoplatnění vjezdu do centra Prahy. „Otevření Pandořiny skříňky. Trestáte řidiče!“

VJEZD DO CENTRA PRAHY

Zmatky kolem zpoplatnění vjezdu do centra Prahy. „Otevření Pandořiny skříňky. Trestáte řidiče!“
Chystaný návrh ohledně zpoplatnění vjezdu do centra Prahy rozdmýchává vlnu nevole napříč českou společností. Foto: Shutterstock
1
Domov
Sdílet:

Chystaný návrh ohledně zpoplatnění vjezdu do centra Prahy rozdmýchává vlnu nevole napříč českou společností. Za celodenní vjezd na Malou Stranu a Smetanovo nábřeží v centru Prahy by řidiči mohli platit 200 korun, oznámil v úterý radní městské části Praha 1 pro dopravu Vojtěch Ryvola (ANO) s tím, že jde o návrh, o kterém se jedná. Opatření chce zavést magistrát hlavního města a Praha 1 i přes nesouhlas některých periferních městských částí. Proti zpoplatnění vystoupil radní Prahy 2 Tomáš Halva (TOP 09), pražský zastupitel Patrik Nacher (za ANO) nebo ekonom Lukáš Kovanda. Načasování je tragické, jedná se o novou daň, kterou chce Praha trestat řidiče automobilů, kritizuje Nacher.

Náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) v úterý uvedl, že finální návrh zpoplatnění vjezdu do vybraných částí centra není hotový. O případném zavedení mýta v celém centru či historických částech bude podle primátora Bohuslava Svobody (ODS) možné uvažovat teprve po dokončení silničního okruhu Prahy.

Náměstek primátora pro dopravu Hřib na sociální síti X uvedl, že poplatek 200 korun na 24 hodin, se nebude týkat rezidentů nebo místních podnikatelů. „Každopádně finální návrh zpoplatnění vjezdu do vybraných částí centra ještě dolaďujeme a žádná hotová věc není na stole,“ napsal na sociální síti. „Anatomie hoaxu aneb někdo plácne vymyšlenou blbost a my to pak celý den uvádíme na pravou míru,“ doplnil Hřib.

Hřib zároveň zdůraznil, že zpoplatnění vjezdu pro celou Prahu 1 nikdy nebylo ve hře. Reagoval tak na informaci vedoucího odboru dopravy radnice Prahy 14 Petra Vomáčky, který na facebooku uvedl, že mýtné by mělo zasáhnout celou oblast Prahy 1 mimo magistrály. Náměstek primátora to označil za nesmysl.

„Celá tato taškařice začala příspěvkem na facebooku Petra Vomáčky, který ztrhl mediální lavinu. Jedná se zatím o návrh, který musí odsouhlasit také další pražské části, které do 14 dnů dostanou vyhlášku k posouzení,“ řekl radní městské části Praha 1 pro dopravu Vojtěch Ryvola (ANO) pro deník Echo24. Mezi obeslanými radnicemi má být také Praha 2, Praha 5, Praha 6 a Praha 3. „Od samého počátku se bavíme o částce dvě stě korun za čtyřiadvacetihodinový vjezd,“ dodal.

Podle Ryvoly se nebude jednat o celou Prahu 1, ale pouze o část Malé Strany a Smetanova nábřeží. „Přímo se jedná o Újezd, Klimentskou, Karmelitskou, Křížovnickou a Divadelní ulici, Smetanovo nábřeží až po Tržiště,“ uvedl Ryvola s tím, že si každý může vybrat, jestli oblast objede nebo si zaplatí za průjezd. Také bude nutné omezit průjezd jen pro rezidenty v ulicích Jilská, Karolíny Světlé a Betlémská, aby se tranzitní doprava nepřesunula tam.

Výjimku v placení budou mít rezidenti, místní podnikatelé, ale také rodinní příslušníci a známí rezidentů. „Od poplatku budou také osvobozeni ZTP a samozřejmě příslušníci integrované záchranné služby,“ řekl Ryvola a dodal, že si od toho slibuje především zamezení zpožďování tramvají.

„Zpoplatnění vjezdu by pomohlo především ke zrychlení tramvajových linek a zamezilo by to čím dál častějším tramvajovým zdržením a prolukám. Tramvaje skutečně jezdí velmi špatně, vycházíme ze statistik dopravního podniku. Žádný dopravní kolaps nenastane,“ podotkl Ryvola s tím, že podle statistik se zpožďování stále zhoršuje.

Kromě toho také připomenul, že vjezd od historických center je zpoplatněný i v menších městech. „Například v Karlových Varech to tak funguje už nějakou dobu,“ řekl Ryvola s tím, že se jedná o „pilotní projekt“ v pražské dopravě. „Není to žádný soukromý projekt městské části Praha 1, jako říkají někteří kritici,“ poznamenal.

Ryvola odmítl, že by se jednalo o mýto. „Nejedná se o mýto, neboť zákon o mýtu se předběžně připravuje na rok 2029. Jedná se o zpoplatnění vjezdu do dané oblasti, tedy část Pražské památkové rezervace,“ objasnil opatření s tím, že po mýtu volají také další menší města či obce. „Takže to není nic nového, ale jedná se o běh na dlouhou trať,“ řekl Ryvola deníku Echo24.

Poplatky se budou hlídat pomocí kamerového systému, který kombinuje hlídací automobily s kamerami a průmyslové kamery v oblasti v návaznosti na SPZ automobilu. „Zaplatit poplatek budete moci převodem, v aplikaci nebo hotově přes složenku. Žádné závory nebo vrátnice nečekejte,“ uzavírá Ryvola.

Proti tomu se ostře postavil pražský zastupitel a poslanec Patrik Nacher (za ANO), který návrh označil za nepromyšlený, neprojednaný a nepřipravený. „Mě by zajímalo v čí hlavě se to zrodilo a čemu to má pomoci? Podle mě to dopravu ještě zhorší a především to zvětší problémy pro městskou část Praha 2,“ řekl Nacher v rozhovoru pro deník Echo24.

„Tragické je především načasování, kdy s oznámením radnice Prahy 1 přišla. Nacházíme se v ekonomicky složité době, kdy se všechno zdražuje a mzdy klesají,“ upozorňuje Nacher na opatření, které označil za jakýsi nový druh daně. „A my teď na občany uvalíme další poplatek jenom kvůli tomu, aby projeli centrem Prahy,“ řekl politik a dodal, že aby tento návrh vešel v platnost, tak s tím musí souhlasit i všechny zbylé pražské části.

Podle Nachera by opatření mělo smysl až po dokončení pražského okruhu. „Teď je ten návrh úplně mimo. Praha chce jenom další nástroj k tomu, aby mohla trestat řidiče automobilů,“ řekl Nacher redakci Echo24.

Do tvrdé kritiky se pustil také hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda s tím, že bez vytvoření odpovídající záchytné parkovací, obchvatové či objízdné infrastruktury, je zavedení poplatku za vjezd do části Prahy 1 pouze alibistickým opatřením, které ve skutečnosti samo o sobě nic neřeší. „Dost možná to v rámci přenosu ještě zvětšuje dopravní problémy do jiných částí Prahy,“ říká Kovanda.

Poplatek 200 korun za vjezd do části Praha 1 je poplatek „za nic“ jen kontraproduktivně otevírá Pandořinu skříňku, doplnil Kovanda. „Zpoplatnění se bez masivního budování záchytných parkovišť bude šířit po celé Praze jako od 90. let barevné parkovací zóny,“ uvedl ekonom a spolupracovník redakce deníku Echo24.

Kovanda se domnívá, že poplatek bude kontraproduktivní. „Smyslem poplatku totiž je odradit část řidičů od průjezdu exponovanějších částí Prahy 1, pokud ale k odrazení těchto řidičů skutečně dojde, bude se tak v nemalém rozsahu dít tím způsobem, že zaparkují své auto v části Prahy mimo úplné centrum, do nějž pak dorazí MHD, případně pěšky. Nutně tak nastane přetížení parkovacích ploch a souvisejícího provozu i v širším centru Prahy a postupně v jejích dalších částech mimo historické jádro,“ prohlásil Kovanda.

To potvrzuje také radní Prahy 2 pro dopravu Tomáš Halva (TOP 09), který návrh vnímá jako nešťastný a nesystémový. „Tranzitní doprava trápí nejen Prahu 1, ale i další centrální MČ. Prahu 2, na jejímž území se nacházejí celoměstsky zásadní dopravní tahy, nevyjímaje. Tranzitní doprava prochází také dalšími lokalitami obytného charakteru, jako je Rašínovo nábřeží, náměstí Míru a další,“ řekl Halva pro zpravodajský server iDNES.

Podle Halvy nové omezení přivede denně další tisíce automobilů do okrajových pražských částí. „S čímž rozhodně jako radní nemohu souhlasit. Pokud podpořit omezení zbytné tranzitní dopravy, tak takové, které bude centrum města řešit systémově a jako celek. Nikoli jen omezením ve vybraných ulicích,“ podotkl Halva.

Nakonec bude muset dojít k „odrazujícímu“ navýšení cen za parkování či za samotný vjezd i do těchto částí Prahy mimo úplné historické centrum, řekl Kovanda. „Ve finálním stádiu proto bude automobilová doprava nezatížená jakýmikoli dodatečnými, nyní neexistující poplatky vytěsněna až na samotnou periférii Prahy, či dokonce zcela mimo metropoli,“ doplnil Kovanda s tím, že zavedení poplatku představuje „otevření Pandořiny skříňky.“

„Zpoplatnění podobného typu se celkem záhy kaskádovitě rozšíří do dalších částí metropole, které budou muset reagovat na původní opatření v částech Prahy 1. Nynější chlácholící výroky vedení Prahy, že poplatek se má týkat právě jen části historického jádra, jsou tudíž jen falešným uklidňováním veřejnosti,“ dodal ekonom s odkazem na postupně se rozšiřující současný systém parkovacích zón.

Motoristé tak budou platit 200 korun za každý vjezd bez jakéhokoliv zlepšení souhrnné dopravní situace. „Vlastně je to tedy ve své podstatě poplatek ‚za nic‘, který má zřejmě jen vylepšit stav erárních financí Prahy a zvýšit moc pražských politiků nad životy Pražanů a dalšími občany, kteří metropolí projíždí,“ uzavírá Kovanda.

Hřib již dříve novinářům řekl, že je potřeba zohlednit i praktické aspekty související například s kamerovým systémem, kterým bude zpoplatnění zajištěno. V účinnost by podle něj opatření mohlo vejít někdy na začátku příštího roku, patrně ne hned 1. ledna, ale například od února. Kromě přesného vymezení oblasti je podle náměstka potřeba ještě doladit také systém výjimek.

Také podle primátora Svobody návrh dosud nebyl schválený magistrátem. Zároveň uvedl, že zavedení mýtného v celém centru města či jeho historických částech je podle něj standardní v řadě evropských měst a nejspíš se o něm bude jednou uvažovat i v Praze. „To ale bude možné až po vyřešení okruhů,“ dodal primátor.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Deset let od skoku Ivety Bartošové

KOMENTÁŘ

V pondělí 29. dubna uplyne přesně dekáda od chvíle, kdy zemřela zpěvačka Iveta Bartošová. Kdy nedaleko svého domu skočila pod vlak, a kdy se tak završil jeden ...

00:07
×

Podobné články