Rakušanova kampaň naštvala koalici. „Je odvážný jen v šatně na videu,“ naznačují partneři

KAMPAŇ HNUTÍ STAN

Rakušanova kampaň naštvala koalici. „Je odvážný jen v šatně na videu,“ naznačují partneři
Premiér Petr Fiala (ODS) a ministr vnitra Vít Rakušan (STAN). Foto: Úřad vlády ČR
2
Domov
Jan Křovák
Sdílet:

Hnutí STAN tento týden zaujalo svou kampaní a změnou image. Na sociálních sítích sdíleli Starostové video, ve kterém mluví šéf hnutí Vít Rakušan ostře směrem k vládě a zve občany z periferních oblastí na „debaty bez cenzury“. Spuštění kampaně zjevně překvapilo koaliční partnery, kteří vyzývají Rakušana, aby byl skutečně odvážnější i v reálných jednáních. Podle expertů může hnutí s kampaní uspět.

Rakušanovo video se zaobírá tím, co Starostům a nezávislým vadí na vládní koalici. „Pánové tohle nebylo dobrý, lidi se na nás koukají a vůbec nerozumí tomu, co děláme. Zbytečně taktizujeme, hrajeme při zdi,“ kritizuje Rakušan v roli trenéra či kapitána manšaftu svůj tým. „Už žádné politické taktizování. Je čas přestat se zbytečnými kompromisy a začít dělat to, co je prostě správný.“ Součástí kampaně jsou i „debaty bez cenzury“ v periferních městech, jako jsou Sokolov, Havířov či Ústí nad Labem.

Šéf Pirátů, s nimiž Starostové v roce 2021 kandidovali do sněmovny, Ivan Bartoš deníku Echo24 řekl, že „bude rád, pokud budou Starostové odvážnější nejen v silných prohlášeních do médií, ale hlavně při reálných jednáních, kde se doposud vůči problematickým návrhům vymezovali primárně pouze Piráti“. „V takových chvílích také samozřejmě vždy předkládáme i alternativní lepší řešení a uvítám jejich podporu ze strany Starostů. Ostatně máme společný volební program, ke kterému jsme se lidem zavázali,“ uvedl Bartoš.

Podle předsedy KDU-ČSL Mariana Jurečky vláda v posledních dvou letech udělala celou řadu „velmi důležitých, odvážných a správných rozhodnutí, která nejsou populární, ale byla naprosto zásadní pro naši bezpečnost, energetickou soběstačnost, rozpočtovou zodpovědnost, zavedení důchodové reformy či pokrok v digitalizaci“.

„Vláda ale schválila i významná prosociální opatření. Nevím, zda Vít Rakušan své výhrady řekl premiérovi do očí předem. Pokud ne, pak to považuji za nefér chování. O videu jsem se dozvěděl ze sociální sítě X,“ řekl pro Echo24 Jurečka s tím, že lidovci připravují společnou kampaň v rámci koalice Spolu pro volby do europarlamentu, jednotlivé kraje pak připravují vlastní kampaně pro krajské volby.

K videu se vyjádřil už i premiér a předseda ODS Petr Fiala prostřednictvím mluvčího vlády Václava Smolky. „Pan premiér považuje po letech koaličních válek, které k ničemu nevedly, cestu kompromisu a vzájemné dohody jako jedinou možnou. Zároveň je přesvědčen, že pokud má kdokoliv z koaličních partnerů potřebu řešit výhrady ke společné práci, má k tomu dostatek příležitostí na koaličních jednáních,“ uvedl Smolka.

Místopředseda TOP 09 Matěj Ondřej Havel pro Echo24 vzkázal, že kampaň hnutí vnímá negativně. „Osobně mě mrzí, že pan Rakušan prostřednictvím marketingového videa z šatny ve snaze získat pro své hnutí pár hlasů navíc nabourává důvěru ve vládu tvrzením, že již nebude dělat kompromisy. Kompromis je základním předpokladem koaličního vládnutí. Křečovitý výstup pana Rakušana, myslím, nahrává tak akorát populistům,“ uvedl Havel.

Na přijetí, které se kampani dostalo, zareagoval v úterý i sám Rakušan. „Reakce na moje včerejší video jsou různé, málokdo ale polemizuje s jeho hlavním sdělením, že jako vláda musíme pořádně zabrat. Dozvěděl jsem se mimo jiné, že v zájmu udržení klidu v koalici jsem neměl kritizovat, že v zájmu udržení klidu v koalici děláme přílišné kompromisy a lidi nám nerozumí. Jak jsem řekl, přijmu jakoukoli kritiku. Přijďte mi jí říct na debaty bez cenzury,“ uvedl Rakušan.

Je kampaň korektní?

Expertka na politický marketing z Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy Marcela Konrádová pro Echo24 řekla, že ji kampaň hnutí nepřekvapuje. „Vládní či nevládní, STAN potřebuje novou krev do žil vzhledem ke klesající popularitě vlády, jejíž jsou součástí, řadou kauz jejích členů a spolupracovníků, ale také aktuálním medializovaným hodnocením Víta Rakušana jako ministra vnitra v souvislosti s prosincovou tragédií na Filozofické fakultě UK v Praze. Nový brand může straně pomoci,“ míní Konrádová.

„Heslo debat Bez cenzury má podle mého názoru ukázat voličům, že strana již nemá co skrývat, naopak je otevřena kritice a komentářům. Logikou může být také vcelku jednoduchý sběr dat (zpětné vazby), na základě nichž pak mohou připravit kampaň pro parlamentní volby v příštím roce,“ míní Konrádová, kterou zaujala vizuální podobnost s FDP, německou liberální stranou.

„Vizuály se často ‚půjčují‘ od stran, ke kterým mám ideologicky nebo pozičně blízko. STAN se v poslední době velice kladně vyjadřuje ke stejnopohlavním sňatkům, přijetí eura či korespondenční volbě, tedy typicky liberálních tématech. Bude tedy zajímavé sledovat, zda re-branding s sebou přinese také větší programové změny a větší přiklonění k liberální politice. Zajímá mě to zejména s ohledem na ohlas uvnitř strany a reakci straníků.“ uvedla Konrádová s tím, že má pocit, že tato hodnotová změna nebyla přijata všeobecným nadšením.

Video ze sportovní šatny je podle ní kvalitně zpracované. „Oceňuji humor, o který se snaží. V tomto tipu videí, které má uvést re-branding, které není volební, to je jedině pozitivní. Druhá věc je obsah, který už hodnotím spíše kriticky. Z logiky politického marketingu chápu, proč přechází do útoku vůči Petru Fialovi. Je to ale korektní? Vzpomeňme na řadu skandálů a kauz, se kterými se STAN muselo od voleb 2021 už vypořádat. Vláda v čele s premiérem Fialou je vždy podržela,“ připomíná expertka.

Politolog Roman Chytilek z Institutu SYRI a Masarykovy univerzity v Brně pro Echo24 řekl, že praktické provedení kampaně je takové, že STAN svou kritikou cílí primárně na zklamané voliče koalice z roku 2021. „Přinést hlasy to straně může jak v periferních regionech, tak i mimo ně. I o tyto voliče musí koalice nyní usilovat, mít pro ně nějakou smysluplnou nabídku,“ míní Chytilek.

„Pokud chce vyhrát jak eurovolby, tak následující parlamentní volby, nemůže je přenechat ANO, případně nějakému Kalouskovu projektu, ani z nich udělat nevoliče. Krok STAN tedy v tomto ohledu dává jasný smysl. Otázkou v tento moment zůstává, zda jde o sólové rozhodnutí STAN nebo orchestrovanou aktivitu koalice – to se brzy jistě vyjasní více,“ doplnil Chytilek.

Co se týká termínu „debaty bez cenzury“, ten je podle Chytilka zvolen tak, aby k celé aktivitě přitáhl pozornost. „Což se daří, média už dva dny dělají STAN neplacenou reklamu,“ dodal politolog.

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články