Nehody kolem škol: nejhůř je na tom Prostějov, Praha o něco lépe, překvapila Ostrava

NEHODOVOST U ŠKOL

Nehody kolem škol: nejhůř je na tom Prostějov, Praha o něco lépe, překvapila Ostrava
Nejvíc nehod u škol je ve středních Čechách, málo na Vysočině a jižní Moravě. Foto: Shutterstock
1
Domov
Sdílet:

Největší nehodovost v blízkosti základních škol v Česku je ve Středočeském kraji, nízká je míra bezpečnosti také v Olomouckém a Zlínském kraji. Vzhledem ke koncentraci obyvatel vykazuje zvýšenou nehodovost u škol většina krajských měst s výjimkou Jihlavy. Právě na Vysočině a také v Jihomoravském kraji je nehodovost kolem základních škol velmi nízká, což je do určité míry zdůvodnitelné nižší mírou urbanizace. Uvedla to nezisková organizace Pěšky městem, jejímž cílem je udělat města přátelštější pro chodce.

Míru bezpečnosti v okolí základních škol organizace stanovila na základě poměru nehod, které se odehrály do 200 metrů od školní budovy, k celkovému počtu nehod v daném okrese od roku 2016 do loňska. Zahrnula pouze nehody uvnitř obcí a pominula srážky se stojícím vozidlem. Procentní podíly nehod v blízkosti škol na celkovém počtu nehod jsou nejvyšší na Prostějovsku a Kladensku, kde se pohybují kolem čtvrtiny. Nejméně nehod poblíž škol v poměru k celku se naopak odehrálo v okrese Ústí nad Labem, méně než šest procent.

Dalšími okresy s vysokou nehodovostí blízko škol jsou Mělník, Louny a Tachov, z moravských Prostějov, Přerov, Olomouc, Kroměříž a Uherské Hradiště. Podíl "školních" nehod na celku je zde víc než 20 procent. Nízký mezi 5,5 a 12,3 procenta je naproti tomu na Teplicku, severním Plzeňsku, Blanensku, Hodonínsku, Zlínsku, Karvinsku a také v Ostravě.

Praha spadá mezi oblasti s podílem mezi 17,5 procenta až 20 procenty, Brno je o úroveň níž s výsledkem 16 až 17, 5 procenta. Poměrně překvapující je relativně nízká nehodovost kolem základních škol v Moravskoslezském kraji vzhledem k vysoké úrovni metropolizace, uvedl Jan Haruda ze sociálně-geografického studia SocGeo. Velmi dobře jsou na tom podle něj regiony jako Kravaře, Orlová, Bílovec, Bohumín a Havířov.

Podle Harudy mohou být informace o nehodovosti kolem škol spíše než pro rodiče hodnotné pro vedení obcí a státní správu. "Prioritou u všech škol, těch stávajících, ale možná ještě spíše u těch nově budovaných, by vždy měla být bezpečná pěší cesta ke škole z míst, kde děti bydlí, nebo kam dojedou veřejnou dopravou," uvedla organizace Pěšky městem.

Informovala také o výsledku dotazníkového průzkumu mezi 1700 rodiči dětí ve školním věku. Podle něj by si 27 procent rodičů přálo u škol bezpečnější přechody pro chodce a pro 23 procent by bylo vhodné omezit automobilovou dopravu v bezprostředním okolí školy. Téměř třetina rodičů by uvítala, pokud by školy zajistily bezpečné uložení kol a koloběžek.

Organizace Pěšky městem upozornila na program Bezpečné cesty do školy, který pomáhá pražským základním školám zlepšit bezpečnost v jejich okolí například úpravou křižovatek nebo zřízením nových přechodů. Radnice u škol také mohou zavést takzvané školní ulice, do kterých je po krátkou dobu před začátkem a případně i po skončení výuky omezený vjezd aut. Takové opatření se od začátku školního roku objeví například u pražské základní školy Pod Žvahovem, u několika škol v Praze 7, u Základní školy Hanspaulka v Praze 6 nebo v Radotíně.

Organizace Pěšky městem pořádá ve školním týdnu od 18. do 22. září sedmý ročník celostátní akce Pěšky do školy. Letos se do akce, která je součástí Evropského týdne mobility, zatím přihlásilo na 330 škol, loni jich byly zhruba tři stovky. Registrace pokračuje.

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články