Náboženská korektnost – Lidl v reklamě odstranil kostelům kříže
Další skandál řetězce Lidl
Firma Lidl má další „politicky korektní“ problém. Na propagačních letácích k tzv. Řeckému týdnu nechala na fotografiích kostelů z řeckého ostrova Santorini odstranit kříže. A to nejenom v Česku.
Přímo na webu společnosti je možné prohlédnout si aktuální nabídku řeckých produktů, na jejichž obaly jako ilustraci Lidl vybral ikonické panoráma z řeckého ostrova Santorini s modrobílými pravoslavnými kostelíky. Na propagačních materiálech však všem chybí kříže, které někdo odstranil patrně v grafickém programu.
#Lidl removes a cross from a photo of a church & other products they sell in #Greece https://t.co/ELnrIiHZp2 pic.twitter.com/OphLIdLudX
— BluRaʎ🐰👌 (@IanPTrait) 1. září 2017
Za odstraněním křížů ze známých kostelů je zřejmě „náboženská superkorektnost“ firmy a snad i snaha neodradit jinověrce od nákupu inzerovaného zboží.
„Naším cílem rozhodně nebylo kohokoliv urazit a omlouváme se, pokud k tomu došlo. V tomto případě se jednalo o výrobek prodávaný na mnoha evropských trzích současně v rámci tematické akce Řecký týden. Design obalu proto nebyl navržen v České republice, ale byl vytvořen mezinárodním týmem. Součástí naší obchodní politiky jako mezinárodní obchodní společnosti je zachování náboženské a politické neutrality. Do budoucna aktuální zkušenost při tvorbě dalších návrhů obalů budeme brát v potaz,“ uvedla deníku Echo24 Zuzana Holá, mluvčí společnosti Lidl Česká republika.
Český Lidl není jediný, kdo z pravoslavných kostelů kříže odstranil. Podle televize RTL to udělal Lidl i v Belgii, kde svůj krok zdůvodnil tím, že „politika společnosti brání používání náboženských symbolů, aby nedošlo k vyloučení jakékoliv náboženské víry“. Lidl v Belgii k tomu uvedl, že „je společností, která respektuje rozmanitost“. To je podle Lidlu důvodem rozhodnutí upravit design inzerce.
Nejedná se o první případ, kdy musel Lidl čelit kritice kvůli politické korektnosti. V lednu se v jeho letáku objevil jako model oblečení muž tmavé pleti, který vyprovokoval některé Čechy k nenávistným a vulgárním reakcím na sociální síti Facebook. Řetězec však své zákazníky obratem vybídl k toleranci a připomněl jim, že žijí v multikulturním světě. „Jsme v Evropě v 21. století, kde spolu soužijí různé rasy. A protože Lidl najdete také po celé Evropě, nevidíme rozdíly. Čím více ze světa totiž poznáte, tím větší tolerance vůči jiným máte. Proto jsou naši modelové ze všech koutů světa,“ napsal tehdy.