1 Kontroverzní leták

Lidl nadzvedl české rasisty. Za letákem s černochem si však stojí

, AKTUALIZOVÁNO

Reklamní leták společnosti Lidl, v němž se jako model oblečení objevil muž tmavé pleti, rozlítil některé obyvatele Česka natolik, že si začali vybíjet svou zlost nenávistnými komentáři přímo na facebookovém profilu řetězce. Lidl si však za svým nápadem pevně stojí a své zákazníky trpělivě nabádá k toleranci.

Černoch pózující v pondělním letáku vyprovokoval řadu Čechů k nenávistným reakcím, v nichž nespokojení zákazníci nejdou daleko ani pro ostré vulgarismy. Jindy si lidé stěžují na přílišný multikulturalismus. Společnost propagující své výrobky v Česku by údajně měla ve svých materiálech používat výhradně bílé modely.

„Proč máte na reklamním letáku černocha, víte, že tím štvete hodně lidí, kteří ty darmožrouty a parazity nemůžou ani cítit a bojí se jich,“ píše se v jednom z rozhořčených příspěvků. „Nakupujeme u vás rádi, ale necpěte nám prosím do letáků multikulti,“ žádá jeden z umírněnějších uživatelů.

Prodejní řetězec se snaží celou situaci důstojně ustát. Své zákazníky tak nabádá k toleranci a připomíná jim, že žijí v multikulturním světě. „Jsme v Evropě v 21. století, kde spolu soužijí různé rasy. A protože Lidl najdete také po celé Evropě, nevidíme rozdíly. Čím více ze světa totiž poznáte, tím větší tolerance vůči jiným máte. Proto jsou naši modelové ze všech koutů světa,“ reagovala společnost.

Právě za racionální přístup přitom Lidl ocenila celá řada tolerantnějších zákazníků. „Skvělá reakce z dílny Lidl Česká republika a všechny palce nahoru do PR týmu za odvahu přes všechny možné procesy takovou odpověd prosadit,“ objevilo se na facebookové stránce Lidlu i poděkování.

Jiní uživatelé naopak celé situace využili k recesi a snažili se celou věc brát s humorem. V nadsázce si tak stěžují třeba na prodej arabské kávy, tmavého chleba či černého čaje. Správní vlastenci by se však k nákupu takovýchto surovin nikdy neměli uchýlit.

Podle odborníka na extremismus Miroslava Mareše z Masarykovy univerzity rasistické příspěvky souvisí s rozvolněnější atmosférou posledních let, kdy podobné názory pronikly do většinové společnosti. „Jejich hlasatelé už nejsou ve společnosti tak ostrakizováni jako tomu bylo třeba před 20 lety,“ poznamenal. Souvislost také vidí s rozvojem sociálních sítí. Zároveň ale podotkl, že několik extremistických názorů na internetu neznamená, že vyjadřují názor celé populace. „Lidé s vyhraněnými názory se často snaží na internetových fórech profilovat a provokovat a přikládají sami sobě větší důležitost. Na druhou stranu se ukazuje, že klasický rasismus v české společnosti zakotven je, když je jeden leták dokáže takto rozjitřit,“ podotkl. Celou záležitost ale také spojuje s medializací případu.

Na skandál už stihl reagovat i jeden z největších internetových obchodů v Česku Alza. „Prý někomu vadí v reklamních letácích černoši? Nám tedy ne. A jako důkaz, že nejsme rasisti, vám dáme album Karla Černocha za symbolickou korunu,“ nabídl svým zákazníkům exkluzivně.

Čtěte také: Kaufland, Tesco a Ahold musí stáhnout miliony vajec. Kvůli salmonelóze

„Půjdeš do plynu, Bango“. Policie to neřeší. Nikdo ji neinformoval

,

Hesla: , ,

Vážení diskutující, před vložením vašeho příspěvku prosím zkontrolujte, zda jste přihlášeni. V opačném případě se váš příspěvek ukáže jen na vašem monitoru, ale do diskuze se nezanese.
Echo24.cz chce umožnit svobodnou diskuzi, ale vyhrazuje si právo neukládat či mazat příspěvky urážlivé, vulgární, xenofobní či takové, které odporují obecné lidské slušnosti.