AUTOTEST

Jaguar F-Type SVR: Nejdivočejší šelma s top převodovkou i výkonem

Jaguar F-Type SVR

Témata: ,

Jaguar se s novým modelem F-Type trefil do vkusu zákazníků. Auto se skvěle prodává a oslovuje širší klientelu – je totiž nabízeno s sešti- či osmiválcem, jako kupé i kabriolet, a dokonce i s pohonem všech kol. Na vrcholu celé nabídky pak stojí nová verze SVR.

Nový supervýkonný model jsem mohl vyzkoušet v rámci Jaguar Track Day na rakouském okruhu Redbull Ring (bývalý okruh A1), který se nachází ve Spielbergu. Tamní supermoderní okruh už od rána halily těžké mraky, které postupně pouštěly svůj obsah na tichý kraj. Pršelo docela intenzivně, ale jelikož my jsme měli bohatý program, v momentu, kdy jsem usedl do interiéru F-Type SVR, už bylo téměř všude sucho. A ticho také zmizelo. Byl jsem moc rád, že si mohu vychutnat jízdní dojmy na skoro suchém okruhu, protože jsme se pohybovali v koloně, kterou vedl testovací jezdec Jaguaru.

SVR odlišuje od zatím nejvýkonnějšího modelu R řada různých věcí. První oblastí, která prošla změnami, je redukce hmotnosti. Obecně platí, že nové Jaguary jsou z 75 až 85 % z hliníku (z něhož je minimálně polovina recyklovatelná). Hliník je použit i na nápravách, vpředu najdeme dvojité lichoběžníky, vzadu multilink. Model SVR je odlehčen na několika místech. Například titanový inconelový výfuk snižuje hmotnost od 16 kg, příplatkové keramické brzdy dokonce o 21 kg. Pokud si navíc zvolíte střešní panel z uhlíkových vláken a karbonové doplňky, hmotnost SVR poklesne oproti F-Type R AWD až o 50 kg. Zajímavé je, že v tiskové zprávě nejsou informace o celkové hmotnosti vozu. SVR v provedení kupé váží 1705 kg. To není zrovna málo, ale supersporty dnes málokdy váží pod 1,5 tuny, takže to nepovažuji za tak hrozné. Ovšem že by se jednalo o lehké a obratné auto, bych se také napsat neodvážil.

Divize Special Vehicle Operations (SVR) upravila nápravy, brzdy a aerodynamiku, a to zejména v oblasti předního nárazníku. Pětilitrový osmiválec s kompresorem byl také přepracován a nyní nabízí celých 575 koní a 700 Nm točivého momentu. SVR je díky tomu nejrychlejší verzí modelu F-Type s maximální rychlostí 322 km/h a zrychlením na 100 km/h za 3,7 s. V rychlosti 113 km/h se u kupé vysunuje spoiler, který zvyšuje přítlak zadní nápravy.

Měl jsem tu možnost zjistit, že SVR funguje na okruhu skutečně dobře. Překvapilo mne zejména skvělé řízení, které umožňovalo přesně a citlivě směrovat přední část vozu do zatáček i ve velmi vysokých rychlostech. A také trakce pohonu všech kol. Pohon všech kol je dne u supersportů víceméně standardem a pomáhá se schopností přenášet ohromné výkony na asfalt. Systém v Jaguaru je příjemně sladěný a ničím neruší. Chválu zaslouží i převodovka a v neposlední řadě brutální zvuk motoru (dá se utišit zavřením klapek).

Převodovka a systémy
Přenos výkonu zajišťuje osmistupňová převodovka Quickshift, kterou je možné ovládat pádly pod volantem. Síla je přenášena na obě nápravy, přičemž chytrá elektronika (systémy Adaptive Dynamics, Torque Vectoring a Dynamic Stability Control) pracuje na správném rozložení síly i způsobu jejího přenosu. Řidič se stará pouze o ovládání pedálu plynu, brzd a volantu. Vůz má několik režimů, které proměňují jeho charakter. Elektronika se dá dokonce vypnout, čímž se ze SVR stává skutečná bestie.

Podvozek byl upraven – SVR má nové tlumiče a zkrutné stabilizátory či širší pneumatiky (265 mm vpředu a 305 mm vzadu) na 19palcových kovaných kolech. O správné rozdělování točivého momentu mezi nápravy se stará zadní elektronicky řízený aktivní diferenciál spolu s pozměněným nastavením systému kontroly dynamické stability. Celek na mě působil velmi vyváženě a příjemně, ovšem ke správnému posouzení jízdních vlastností by bylo nutné vyrazit na běžné silnice, které jsou charakteristické pestřejší skladbou povrchu než nový okruh.

Každopádně jsem rád, že Jaguar nejdrsnější verzi F-Type představil. Vypadá úžasně, a jelikož topmodel v podobě limitovaného Project 7 těžko seženete, po SVR bude jistě poptávka. Zájemce se ale musí smířit s tím, že cena včetně DPH přesahuje čtyři miliony korun, a pokud si připlatíte za některé zajímavé doplňky, dostanete se klidně o 500 000 Kč výš. Ano, takové jsou dnes ceny supersportovních modelů.

Plusy:

Výkon, dynamika, zvuk, image, technologie (pohon všech kol atd.)

Minusy:

Vyšší cena, výhled dozadu

Verdikt:

Nejsilnější Jaguar F-Type je jedním slovem superauto. Za mě se SVR podařilo, protože má dobrý pohon kol, převodovku, velmi charakterní motor i důstojné výkony. F-Type obecně vypadá velmi přitažlivě a tato ostrá verze s karbonovými doplňky a keramickými brzdami téměř evokuje závodní okruhový speciál. Těším se, až budu mít možnost vyzkoušet každodenní použitelnost, která je u supersportu také důležitá.

Přejít na diskusi