Novináři z Charlie Hebdo? Sprostí útočníci, přitvrdil Halík
'šířili lež o Mohamedovi'
Nejdřív odmítl být Charlie a postavil se proti oslavování zavražděných karikaturistů jako hrdinů. Nyní teolog a katolický kněz Tomáš Halík přidal v Hospodářských novinách do debaty o satirickém časopisu Charlie Hebdo další tezi. „Novináři žádné pravdě nesloužili, naopak: sprostými útoky na zakladatele islámu posilovali nebezpečnou lež, že Mohamed je vzorem dnešních fanatiků, zneužívajících islám,“ tvrdí.
Dva týdny uplynuly od vydání textu, ve kterém laureát Templetonovy ceny Tomáš Halík odmítl být Charlie. Tedy připojit se k hlavnímu proudu, který tehdy heslem „Je suis Charlie“ vyjadřoval sounáležitost s karikaturisty, kteří zemřeli po krvavém útoku islamistů na redakci v Paříži.
„Přes všechny sympatie k obětem a jejich blízkým bych si osobně nikdy nepřipnul odznáček Já jsem Charlie; hlásím se totiž k jiné tváři naší kultury, k té, která jistě zná laskavý osvobozující humor a ironii, polemiku vůči fanatismu a fundamentalismu, avšak odmítá vulgární projevy neúcty a nezodpovědné přilévání oleje do ohně nenávisti mezi lidmi a kulturami,“ zmínil tehdy Halík.
Čtěte také: VIDEO: Chtěla ukázat obálku Charlie Hebdo, TV ji odstřihla
Nyní se katolický kněz, kterého by developer Luděk Sekyra rád viděl na Hradě, rozhodl ukázat, že jeho nechuť vůči karikaturistům je hlubší. „Novináři z Charlie Hebdo žádné pravdě nesloužili, naopak: sprostými útoky na zakladatele islámu posilovali nebezpečnou lež, že Mohamed je vzorem dnešních fanatiků, zneužívajících islám. Neuráželi teroristy, ale uráželi duchovního otce půldruhé miliardy muslimů, kteří s teroristy nemají nic společného,“ napsal Halík do Hospodářských novin.
„Člověk, který vleze do tygří klece, aby zachránil dítě, které tam spadlo, je hrdina; pokud tam vleze jen proto, aby exhiboval své pohrdání všemi pravidly a nezodpovědně tím ohrožuje nejen sebe, ale i mnoho jiných, kteří za jeho exhibici zaplatí životem, ten pro mne hrdina není,“ připojil teolog. Jako hrdinu sám vnímá například muslimského policistu Ahmeda, „který položil život při obraně těch, kteří soustavně uráželi jeho náboženství“.
„Když můj článek uveřejnila řada zahraničních novin, ukázalo se, že s tímto názorem nejsem zdaleka sám a že můj text skutečně poukázal na řadu skutečně podstatných aspektů pařížských událostí, o nichž je třeba diskutovat.“
Halík: Na slabinu hesla jsem upozornil asi první
Halík se vrátil také k svému dva týdny starému textu. Pokládal prý za intelektuální a morální povinnost upozornit včas na faleš, která se skrývá v hesle „Já jsem Charlie“. Podle něj sice mohlo být dobře míněným nesouhlasem s vražděním novinářům. „Pokud ale znamenalo to, co řekl president Hollande a po něm jiní - ti novináři jsou naši hrdinové a Charlie Hebdo je symbol naší kultury - pak podle mého názoru bylo nejen právem, ale povinností každého, kdo o naší západní kultuře něco ví, říci: S tím nesouhlasím, v tomto smyslu já Charlie nejsem,“ zmínil.
Teolog Halík cítí, že byl možná první, který na slabinu hesla upozornil. „Když můj článek uveřejnila řada zahraničních novin, ukázalo se, že s tímto názorem nejsem zdaleka sám a že můj text skutečně poukázal na řadu skutečně podstatných aspektů pařížských událostí, o nichž je třeba diskutovat, protože souvisejí se základy spolužití různých kultur na jedné planetě,“ všiml si. Mnoho čtenářů mu pak prý napsalo, že jeho názor sdílejí, jen se ho nedovážili říct nahlas.