Krach automatů na pivo. U národa pivařů neprošly

AUTOMATY NEZAUJALY

Krach automatů na pivo. U národa pivařů neprošlyNOVÉ 2
Domov
Kristýna Novotná
Sdílet:

Před osmi lety se o nich mluvilo jako o revoluční novince, která nemá ve světě obdoby. Česká společnost Future Art vyvinula automaty na pivo s unikátním systémem na rozpoznání věku, aby se zamezilo prodeji alkoholického nápoje nezletilým. Exkluzivní práva měl na využívání přístrojů Plzeňský Prazdroj. Pivovar ale narazil a dnes jako by se po automatech slehla zem.

Vysokoškolské koleje, hostely, ubytovny nebo nákupní centra. Vedle automatů na lehké občerstvení a různé limonády byly i automaty zajišťující nepřetržitý prodej piva. Pivovarská společnost jich v Praze a středních Čechách na vybraných místech umístila více než stovku, historicky první automat pak fungoval na studentských kolejích v pražském Bubenči.

„Prodejní výsledky značek se hodně liší podle umístění. V hotelech bývá zájem o prémiový Pilsner Urquell, v ubytovnách zase o Velkopopovický Kozel nebo Gambrinus. V nákupních centrech jde pochopitelně na odbyt nealkoholický Birell,” hodnotil po půl roce fungování projekt Plzeňský Prazdroj.

„Věk se ověřoval přes čtečku strojového kódu na dokladech, čímž zaručoval prodej osobám starších 18 let. Pokud ověření neproběhlo nebo věk neodpovídal, mince vhozené do automatu vypadávaly zpět,“ uvedla deníku ECHO24.cz mluvčí Plzeňského Prazdroje Judita Urbánková.

Osobní data se podle mluvčí navíc v přístroji, jehož mechanismus si firma Future Art nechala patentovat, neuchovávaly. V automatu bylo možné umístit až devět odlišných produktů pivovaru, z hlediska objemu pak třetinky i půllitry.

O plechovky z automatů nebyl zájem

Češi, kteří za loňský rok vypili 144 litrů piva na osobu a udrželi si tak světový primát, si ale plechovky z automatů neoblíbili. Přestože se údajně prodalo za prvního půl roku fungování z automatů téměř jednatřicet tisíc plechovek, pivovar zařízení stáhl. „Projekt samotný se po pilotu zhodnotil jako nepříliš úspěšný a proto se v něm nepokračovalo,“ sdělila dále mluvčí Prazdroje Urbánková.

Jedním z důvodů neúspěchu může být obecně vyšší oblíbenost piva ve skle, když už si člověk nemůže zajít přímo do hospody či restaurace na pivo čepované. Poptávka po plechovkovém pivu ale i tak v posledních letech roste a pivovary jejich nabídku rozšiřují. Za loňský rok stoupl jeho prodej podle Českomoravského svazu pivovarů a sladoven o šestnáct procent, piva ve vratných lahvích pak jen o jedno procento.

Jelikož ale projekt Prazdroje narazil, neuvažuje o zavedení automatů na pivo ani konkurence. „Prodejní automaty na pivo jsme nikdy neprovozovali a v dohledné době o tom ani neuvažujeme. Máme jedině tzv. pivomat – stojan na pivo, který ale není prodejní. Je umístěný uvnitř prodejny a zákazník platí odebrané pivo u normální pokladny,“ komentoval pro deník ECHO24.cz mluvčí Budějovického Budvaru Petr Samec.

Čtěte také: Obří pivní dohoda: majitele Prazdroje koupí Anheuser-Busch

Éra globálního piva? Trumfy drží dvě miliardářské rodiny

Sdílet:

Hlavní zprávy

Týdeník Echo

Koupit
×

Podobné články