Český sen má jméno Seznam.cz. A bere vše

Týdeník Echo

Český sen má jméno Seznam.cz. A bere vše 2
Domov
Lenka Zlámalová
Sdílet:

Mezi vyspělými demokratickými zeměmi je jen sedm takových, kde není Google naprosto dominantním vyhledávačem a nemá podíl na trhu přes devadesát procent. V Evropě jsou dvě. Velká Británie a Česká republika. Jen v jedné však Googlu v této dominanci stojí v cestě čistě lokální silný hráč. V Británii – podobně jako třeba v USA nebo v Kanadě – o tu 90procentní hegemonii Google připravují další velcí anglosaští globální hráči Yahoo! a Bing od Microsoftu.

Pouze v Česku je to čistě lokální firma Seznam.cz. Je to fenomén, jejž se i přes všechnu snahu nikdy nepodařilo dosáhnout třeba Francouzům. Stejně jako neúspěšně toužili po francouzské CNN nebo zpravodajsko-byznysové agentuře typu Reuters, snili i po čistě frankofonním prohlížeči. Marně. Francouzský sen se podařil v české podobě majiteli Seznamu.cz Ivo Lukačovičovi. Začal přesně před dvaceti lety. Minulý týden slavil Seznam.cz ve velkém stylu kulatiny v pražském Fóru Karlín. Krátce předtím ohlásil výsledky za loňský rok. Ty musely překvapit všechny pesimisty, kteří tvrdili, že i Seznam dříve nebo později stejně jako další internetové a mediální firmy v reklamě na síti převálcují Google a Facebook se svými masami klientů, respektive terčů reklamy.

Tržby Seznamu stouply za poslední rok o devět procent na rekordní 3,41 miliardy korun. Zisk před zdaněním dosáhl také rekordní 1,25 miliardy. Nejvíce se na růstu obratu největší české internetové firmy podílely příjmy z reklamy ve vyhledávání, tedy z reklamního systému Sklik. Tržby ze Skliku meziročně vzrostly o více než 20 procent. Především díky rozšiřování možností partnerské sítě, čím dál většímu zapojování bannerové reklamy a rozšiřování prodeje reklamy formou aukcí. Obrat Skliku představuje 40 procent všech reklamních tržeb Seznamu.

Tady se dostáváme k podstatě úspěchu Seznamu. Jeho majitelé si velmi dobře uvědomují, co se kolem nich odehrává. Moc dobře vědí, že čistě ve vyhledávání a s tím související reklamě nezůstanou světovým unikátem navždy. Také je bude Google čím dál víc z této branže vytlačovat. Podle aktuálních statistik má Google na českém vyhledávacím trhu podíl 75,8 procenta. Seznam 20,5 procenta. Zbytek Čechů hledá s Bingem nebo Yahoo!.

Žádný lokální Google

Ten podíl je ve světovém srovnání stále impresivní. Pro lepší představu: druhý největší hráč za Googlem na americkém trhu, Yahoo!, má podíl 10,9 procenta. Bing jako dvojka na britském trhu 5,4 procenta. Přestože je ve vyspělém demokratickém světě ten podíl Seznamu stále unikátní, rok od roku klesá a klesat bude. Na internetu víc než v jiných branžích platí, že první a nejsilnější bere všechno a požírá trh všem ostatním. Seznam si to moc dobře uvědomuje jako vlastní slabinu, ale snaží se ji chytře proměňovat ve svou přednost.

Celý text najdete v novém čísle Týdeníku Echo.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Týdeník Echo

Koupit
×

Podobné články