Peugeot 308 GTi: Sága pokračuje rychlým hothatchem

Peugeot 308 GTi

Peugeot 308 GTi: Sága pokračuje rychlým hothatchemAUTOTEST 10
Auto
  • František Vahala
Sdílet:

Peugeot 308 je oblíbené a decentně stylové auto, které nabízí v nižší střední třídě alternativu hlavně k německým modelům. Co by to ale bylo za masový model, kdyby nevznikla pořádná, ostrá verze, která demonstruje možnosti auta? Proto byl vyvinut model 308 GTi, pokračovatel slavného rodu.

Peugeotu se v poslední době modelová ofenziva daří, a to zejména díky úspěchu modelu 308. V roce 2014 se stal evropským autem roku a v tu samou dobu získal další ocenění od motoristických redakcí napříč Evropou.

Nelze se proto divit, že divize Peugeot Sport připravila model 308 GTi. Ten je nabízen ve dvou výkonnostních specifikacích, buď s 250, nebo 270 koňmi. K nám se dováží pouze ta silnější. Kromě 19palcových kol má například o 11 mm snížený podvozek, samosvorný diferenciál Torsen (slabší verze má elektronickou náhražku), dvojité výfuky či ohromné brzdy o průměru 380 mm (vpředu).

Zvenku nevypadá příliš agresivně. Celkový styling nárazníků a nástavců prahů je spíše decentní, není to auto typu Hondy Civic Type-R, která do okolí svou pózu doslova vyřvává. Peugeot je celkem nenápadný, prozradí ho označení či zmiňované brzdy. Výbava GTi zahrnuje například bezklíčkový přístup, couvací kameru nebo full LED přední světlomety. Nejvýraznějším prvkem interiéru jsou anatomická sedadla vyvedená v kombinaci kůže/alcantara, nabízející například i masážní funkci, kterou osobně využiji spíš v prémiovém sedanu než v hothatchi.

V interiéru mě zaujalo i několik dalších věcí. První z nich je určitě otáčkoměr, který je obráceně (stejně jako u o ostatních modelů 308), a rafička stoupá s otáčkami směrem doleva namísto doprava. V přístrojovém štítu se nachází také malý displej, který zobrazuje například tlak turba či aktuálně využívaný výkon, točivý moment nebo přetížení. To ale stejně při rychlé jízdě nestíhám sledovat… Pak je tu tradičně nepřehledný displej uprostřed palubní desky, v němž se prostě intuitivně neumím pohybovat a určitě bych raději využíval normální tlačítka.

A opět – malý volant, navíc dole zploštěný. Tím se dostávám k zážitkům z jízdy. Srdcem Peugeotu 308 GTi je motor 1.6 THP s brutálním výkonem 270 koní – prosím, uvědomte si, že ho dosahuje z objemu pouze 1,6 litru! Je asi jasné, že se nejedná o obyčejný čtyřválec. Samozřejmostí je velké turbodmychadlo, znalci ocení kované hliníkové písty, chlazené zespodu dvojitým postřikem oleje, zesílené ojnice nebo pánve ojničních ložisek s polymerem. Celý „polozávodní“ motor přináší zmíněných 270 koní při 6000/min a točivý moment 330 Nm, který je k dispozici již od 1900/min, čímž čtyřválci zajišťuje pružnost od nízkých otáček.

Motor je spojen se zesílenou šestistupňovou manuální převodovkou, která přenáší výkon na přední kola přes samosvorný diferenciál Torsen. Řazení probíhá zcela bez zádrhelů, uznávám, že přenos výkonu na rovině nečiní GTi žádný problém.

Než se dostanu k jízdním dojmům, rád bych zmínil několik důležitých věcí. Motor v GTi má úžasný výkon, ale vyžaduje péči. Zaprvé: všechny motory je třeba důkladně prohřát, než začnete využívat jejich výkonnostní maximum. U motoru v GTi to platí dvojnásob, protože je skutečně výrazně přefouknutý. Je sice fajn, že v interiéru je budík teploty vody, ale proč v menu nemohu najít aktuální teplotu oleje, která je mnohem důležitější? Druhá věc, která mě rozčiluje (a konstruktéry jistě také), je systém stop/start. Ten zhasíná motor i těsně po dravém vytáčení (například na semaforech). To jeho životnosti rozhodně nepomůže a upřímně nechápu, proč tam je – vždyť turbomotory je třeba i dochlazovat, a pokud se k testovacímu autu chci chovat citlivě, musím systém neustále vypínat.

Sportovní mód
Proč má primárně sportovní model ještě sportovní mód? To nevím, každopádně v 308 GTi tomu tak je. Je součástí paketu Driver Sport a dle automobilky „umocní“ sportovní atmosféru. V praxi změní osvětlení ukazatelů, změní reakci akceleračního pedálu a zesílí zvuk motoru. Jakým způsobem? Pomocí audiosystému, což je trapné. Nerezový výfuk s řádným zvukem by totiž GTi dodal větší koule.

Je asi jasné, že 270 koní v hatchbacku nižší střední třídy o hmotnosti 1280 kg udělá velkou show… A je tomu skutečně tak, ostatně už hodnota zrychlení na 100 km/h za 6 s nebo maximální rychlost 250 km/h něco napovídají. GTi zrychluje jako vystřelené z praku, táhne již od nízkých otáček a příliv síly neustává ani ve vysokých otáčkách (omezovač zasáhne těsně před hranicí 7000/min). Přenést 270 koní na přední kola, jimiž zároveň zatáčím, je asi největší oříšek, se kterým se konstruktéři museli vypořádat. Povedlo se jim to v rámci možností dobře, ale stejně, jízdní zážitek má své limity. Auto je docela dost nedotáčivé a v zatáčkách kupodivu lépe funguje se zapnutou stabilizací než bez její asistence. Samosvorný diferenciál by mohl fungovat lépe, věřím, že by to ještě pomohlo právě v ostrých zatáčkách. Ani když se budete hodně snažit, 308 GTi nebude přetáčivé – je spíše hodné než divoké. S tím souvisí i řízení, které nezprostředkovává dostatečnou zpětnou vazbu od ohromných kol, což trochu omezuje jistotu při ostré jízdě – po 100 kilometrech na okreskách jsem měl křeče v levé ruce od toho, jak drtivě jsem svíral volant, abych autu věřil. Mrzí mě, že vůz této velikosti (leč ostrá verze) musí mít 19palcová kola s nízkými pneu (235/35 R19), které mají sice dostatečný grip, ale omezují zábavu za volantem a cit v řízení.

Velkou pochvalu zaslouží tuhý podvozek s poddajnějším zkrutným stabilizátorem. Ani na nerovnostech 308 Gti neznervózní, v zatáčkách se nenaklání a krásně kopíruje silnici. Podvozek je rozhodně silnou stránkou auta. Ve stručnosti chválím velké, účinné a dobře dávkovatelné brzdy nebo LED světla, která krásně osvětlují noční krajinu.

Zbývají poslední dvě věci: spotřeba paliva a cena. Spotřeba má velký rozptyl – v klidu se dá jezdit za 7,5 l / 100 km, skutečně ostrá jízda znamená klidně 15 l / 100 km. Mě potěšil fakt, že po 400 kilometrech spíš ostřejší jízdy ukazoval palubní počítač 11,5 l / 100 km. Vzhledem k výkonu a rychlosti je to v pohodě.

Peugeot si za 308 GTi účtuje 799 500 Kč. Tím pádem je o něco dražší než konkurence, ale neřekl bych, že je předražené. Jen je otázkou, jestli za 800 tisíc Kč neřešit raději pravověrné kupé se zadním pohonem (Toyota GT86, Subaru BRZ), které vás naučí mnohem víc, je méně náročně a rozhodně zábavnější.

Plusy:

Motor, výkon, podvozek, řazení, praktičnost 5dveřové karoserie

Minusy:

Pocit z řízení, nepřesvědčivý samosvor, zábavnost

Verdikt:

Peugeot 308 GTi je produktem doby. Je velmi rychlý, má slušný podvozek, vypadá dobře. Ale bohužel je trochu nudný a po delším ježdění zjistíte, že vaše jízdní schopnosti moc daleko neposune. Koho u hothatche zajímá, že umí používat aplikace, když mnohem důležitější jsou provozní informace a radost z jízdy, která se zde trochu vytrácí?

Sdílet:

Hlavní zprávy

Polibek u Kantova hrobu

KOMENTÁŘ

Lze předpokládat, že i v Kaliningradu si nějak minulý týden připomínali tří sté výročí narození „svého“ filozofa, Immanuela Kanta. Skutečnost, že se právě Kant ...

00:06
×

Podobné články