Mazda 3 sedan: Odlišnou cestou s efektním a dravým designem

MAZDA

Mazda 3 sedan: Odlišnou cestou s efektním a dravým designemTESTY AUT 12
Auto
  • František Vahala
Sdílet:

Zatímco většina výrobců aut se v poslední době orientuje na snižování objemů motorů a použití turbodmychadla, Mazda šla trochu jinou cestou a rozhodla se co nejvíc optimalizovat atmosférické benzinové motory. Technologii jsme vyzkoušeli v modelu 3.

Mazda 3 vstoupila do nižší střední třídy velmi sebevědomě. Novinka se obecně vyznačuje nejen efektním, dravým designem, ale i velmi dobrými jízdními vlastnostmi a technologickou vyspělostí. Ta kromě zmiňovaného motoru a dalších součástí pohonu (více v samostatném boxu) znamená například i nezávisle zavěšená zadní kola, což v této třídě ani dnes není běžné.

Pryč od nudných interiérů

Už na první pohled Mazda 3 zaujme, a to i v méně obvyklém provedení sedan (v nižší střední třídě se totiž kupují spíše hatchbacky), který je mimochodem v nabídce za stejnou cenu jako hatchback. Designový jazyk Kodo má své kouzlo, trojka vypadá dravě, sportovně, ale tvary jsou jasně definované, nikoliv roztříštěné. Po nasednutí si uvědomíte, jak dlouhou cestu Japonci ušli od nudných šedivých interiérů, kterými byli dříve přímo pověstní. V nové trojce na vás dýchne kvalita, pěkné materiály (ačkoliv imitaci karbonu na kapličce přístrojů bych asi oželel) a dobrá ergonomie, narušená snad jen obrazovkou multifunkčního displeje, trčící z palubní desky.

Sedí se příjemně nízko nad asfaltem, volant perfektně padne do ruky, krátká řadicí páka je tam, kde ji čekáte. Ovládání infosystému a audia se zlepšilo i díky ovladači na středovém tunelu, po nějakém čase je ale patrné, že by systém mohl být rychlejší, na pokyny reaguje trochu letargicky. Sedan logicky není nejlepší variantou z hlediska využití prostoru, pod víkem kufru se skrývá průměrných 364 litrů. Na nákupy to bohatě stačí, ale zkrátka to není kombi. Výhodou je dostatečný prostor pro cestující na zadních sedadlech.

Pokrokový vůz v efektním balení

Pod kapotou testované verze buší optimalizovaný dvoulitr ve slabším provedení s výkonem 120 koní (s dobrým točivým momentem o hodnotě 210 Nm). Už po několika kilometrech jízdy je patrná jeho charakteristika: důstojná akcelerace a dravost se objevuje až ve vysokých otáčkách. Cesta k nim je ale dlouhá, což je způsobeno i dlouhými rychlostmi, optimalizovanými pro nízkou spotřebu paliva. Pokud jedete v klidu a potřebujete náhle prudce předjíždět, je nutné podřadit o víc rychlostních stupňů najednou. Kombinovaná spotřeba dosahuje dle výrobce 5,6 l / 100 km a faktem je, že se kolem této hodnoty dá skutečně jezdit, aniž by se člověk stal brzdou provozu. Při svižnější jízdě se spotřeba dostává k únosným 7 l / 100 km (na dvoulitr dobrá hodnota). Mazda je tradičně proslavená svým řazením – i ve trojce je práce s pákou šestistupňové převodovky radostí. Dráhy jsou jasně vymezené, přesné, řazení probíhá bez zbytečného zadrhávání.

Skyactiv – odlišný přístup
Komplexní přístup ke konstrukci nových automobilů nazvala Mazda Skyactiv. Jedná se balíček technologií, které optimalizují účinnost jednotlivých součástí vozu. Základem je speciální platforma, vynikající nízkou hmotností a extrémní tuhostí (širší využití vysokopevnostní oceli). Tuhost byla proti běžným karosériím zvýšena o 30 %. Součástí přístupu Skyactiv je i optimalizované zavěšení kol a upravená geometrie náprav, opět s cílem snížit hmotnost a také zlepšit jízdní vlastnosti, stabilitu a vedení vozu zejména ve středních a nízkých rychlostech. Nový dvoulitrový motor Skyactiv-G má zvýšenou účinnost, snížené ztráty a lehkou konstrukci, díky které poskytuje o 15 % vyšší točivý moment v nízkém a středním rozsahu otáček a zároveň s tím o 15 % sníženou spotřebu pohonných hmot. Zajímavostí je mimořádně vysoký kompresní poměr 14,0:1. Optimalizace se dotkla i šestistupňové převodovky či automatu (na přání). Za zmínku stojí také technologie i-ELOOP, která rekuperuje kinetickou energii při brzdění a proměňuje ji na elektrickou. Ta je ukládána do kondenzátoru pro následné napájení klimatizace, audio systému a dalších elektronických zařízení ve voze. Tím je opět dosaženo nižší spotřeby paliva.

Testovaná verze byla vybavena 16palcovými koly s „eko“ pneumatikami. Tento set bohužel nesplňoval moje požadavky, protože pneumatiky se neukázaly v dobrém světle zejména na mokrém povrchu a díky jejich vysokému profilu se na nich auto při nájezdu do zatáčky zbytečně „žvýkalo“. Doporučil bych proto připlatit za větší kola s kvalitními pneumatikami, určitě by to zlepšilo jízdní vlastnosti i bezpečnost. Výhodou malých kol a vysokých pneumatik je ale zvýšení komfortu odpružení. Obecně podvozek trojky zaslouží pochvalu – za úroveň nabízeného pohodlí, odhlučnění, stabilitu a přesné řízení.

Mazda 3 je pokrokový vůz, který nabízí moderní technologie v efektním balení. V žádném ohledu z něj necítím výraznější slabinu, při koupi jen doporučím důkladně promyslet kombinaci motoru a výbavy. Z vlastních zkušeností vím, že za zkoušku stojí i základní motor 1,5 litru (100 koní), který je dynamicky zajímavý a nabízí nízkou spotřebu paliva. Dvoulitr za každou cenu mít nemusíte. Obecně je Mazda 3 naceněna lehce nad průměrnou cenovou hladinou této třídy, podle základní „ceny od“ se příliš nezorientujete. Pokud ale porovnáte výbavu a výkony nějaké vhodně zvolené střední varianty, cenový rozdíl proti konkurenci se smazává. Navíc je třeba vzít v úvahu obecně výtečnou pověst Mazdy z hlediska spolehlivosti.

Plusy:

jízdní vlastnost, komfort podvozku, ovladatelnost, spotřeba motoru, řazení

Minusy:

příliš dlouhé rychlosti, dynamika motoru v nízkých otáčkách, testovaná kombinace kol a pneumatik

Verdikt:

Mazda 3 zaslouží místo v úzkém výběru auta nižší střední třídy. Přesvědčila mě nejen svými jízdními vlastnostmi, lehkostí, s jakou se pohybuje, ale i použitými technologiemi. Přístup Mazdy je sympatický, vylepšení účinnosti atmosférického motoru namísto použití turbodmychadla je elegantní cesta vpřed, která navíc vytváří jistou výlučnost. Doporučuji vyzkoušet i verzi se základním motorem 1,5 litru Skyactiv-G.

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články