NÁZOR

Slováci hromadně prchají před oligarchy. Bratislava dala Praze lekci

OLIGARCHOVÉ V MÉDIÍCH

Finanční skupině Penta se v pátek nad ránem nejspíš otevřela cesta ke koupi nejvlivnějšího slovenského deníku SME. Právě v noci měla vypršet lhůta, do níž měl poloviční akcionář Peter Vajda se svou společností Proxy Finace předkupní právo na druhou polovinu vydavatele SME Petit Press od německé společnosti RBGV. Pokud to neudělal, polovinu si od Němců koupí Penta. Podle informací ECHO24.cz Vajda nabídl Němcům, že by v první fázi koupil 9 procent a během času zbytek. Právníci teď prověřují, jestli postupný nákup akcionářská smlouva dovoluje. Jasno by mělo být v pondělí.

V Bratislavě je SME tím, kdo udával agendu veřejné debaty, asi jako Mladá Fronta DNES do chvíle, než si ji před rokem a půl koupil Andrej Babiš. Spolu s týdeníkem Týždeň jsou to jediné redakce, kde se provozuje náročnější politicko-společenská a investigativní publicistika v širších souvislostech.

Je to přesně ten typ deníku, o němž miliardáři se zájmem ovlivňovat politiku sní jako o bezpečnostním aktivitu (autorská práva na tento název má Daniel Křetínský) nebo atomovce. Není ale přesné říct, že Penta si kupuje SME. Jednak nakupuje přes bílého koně, jímž je tisková agnetura SITA, jednak nejspíš kupuje jen skořápku.

Noviny bez novinářů se jinak nazvat nedají. Většina redakce (67 lidí ze 102, v čele se šéfredaktorem, jeho zástupci, manažerem redakce a největšími autorskými hvězdami) se rozhodla, že pro Pentu pracovat nebude. V dopise dosavadním německým spolumajitelům z RBGV (ti, kdo prodali Babišovi Mafru s Mladou Frontou DNES a Lidovými novinami) vysvětlují, proč jsou přesvědčeni, že se s takovým majitelem nedá provozovat svobodná novinařina.

Akce se rozjela velmi spontánně. Šéfredaktor Matúš Kostolný napochodoval před redakci a řekl, že on a jeho čtyři zástupci napsali německým akcionářům, proč nemohou v novinách pod Pentou zůstat. Další desítky lidí řekly, že jdou s nimi. A tak odešel akcionářům do Düsseldorfu další dopis se 67 podpisy.

Není to první ani žádný zbrklý a hysterický výstřel. Hlavní muž Penty Jaroslav Haščák přiznal úmysl SME koupit přímo v rozhovoru, který deníku dal už před několika týdny. Od té doby vyšlo na stránkách SME několik jasných a dobře vyargumentovaných komentářů včetně příspěvků šéfredaktora Matúše Kostolného a jeho zástupce, proč jsou Penta a novinářská svoboda neslučitelné pojmy.

Při česko-slovenském srovnání je Penta o něco méně problémový vlastník než Andrej Babiš. Jaroslav Haščák a spol. nejsou aktivně v politice, ale mají v ní své zájmy. Podnikají mimo jiné v tak citlivých oborech jako zdravotní pojištění, kde politici rozhodují, kolik vyděláte nebo proděláte. Právě Jaroslav Haščák je hlavním hrdinou kauzy Gorila rozplétající vazby mezi politikou a byznysem, která smetla slovenskou pravici. Do konspiračního bytu Penty měl docházet i současný premiér Robert Fico.

Bude zajímavé sledovat, co bude následovat. Noviny bez novinářů jsou bezcenné. Do dvou měsíců (výpovědní lhůta) novou redakci nepostavíte. O alespoň srovnatelné kvalitě nemluvě. Osazenstvo SME je zjevně rozhodnuté, takže hraje vabank a fakticky už nic neriskuje. Stojí za nimi i současný šéf vydavatelství.

Penta je pod tlakem. S rebélii počítala, připravovala se ale, že jí odejde tak osm deset klíčových lidí. I to je pro noviny rána, ale dá se řešit. Zvláště ve chvíli, kdyby se lidem ze SME rychle podařilo rozjet nový projekt, zůstane Pentě jen značka bez obsahu. Ta se dá těžko využít jako bezpečnostní a vlivové aktivum. Pro Pentu by ale zároveň bylo velmi trapným uznáním porážky, kdyby z obchodu vycouvala.

Redakce SME ale hlavně nastolila oligarchizaci médií jako vážné společenské téma. Každý, kdo by se rozhodl do služeb Penty na jejich místa nastoupit, bude pod silným společenským tlakem. Bude muset hledat argumenty, proč není prodejný, když se rozhodl dát do služeb Penty. Společenská ostrakizace je velmi účinnou silou pro vymáhání nepsaných pravidel. Málokdo chce dlouhodobě žít s pocity prodejnosti, studu a trapnosti.

Když kolega Daniel Kaiser napsal ve středu v komentáři, že nikdo z lidí z týdeníku Trend, který si Penta pořídila před měsícem, nedal výpověď, hned se ozvali dotčení, kteří už ji dali.

Je to úplně jiná situace, než kdy si loni Andrej Babiš koupil Mafru. Ty, kdo je v jeho službách zůstali, nikdo ve veřejném prostoru nijak výrazně neostrakizoval. A našlo se hodně takových, kteří se na uvolněná místa do Babišových služeb nechali koupit. Nad kritickou debatou o směřování společnosti balkánským směrem zvítězila novinářská solidarita. To pobídlo k nákupu médií další miliardáře s politickými zájmy.

Když se rozjela kauza Gorila, specialisté na Slovensko ve všech hlavních denících ji detailně popisovali, rozebírali, komentovali. Teď se Gorila chystá koupit hlavní slovenské noviny – a je ticho. Nikdo z těchto autorů se dění ve SME tento týden podrobněji nevěnoval, přestože sama Penta už v úterý tiskovou zprávou oznámila, že se ke koupi opravdu chystá včetně detailů, jak to chce udělat. Zaznamenaly ji jako suchou zprávu jen specializované mediální servery.

Penta už v září oznámila, že chce nakupovat i média v Česku. Zatím není zřejmé, co přesně se chystá koupit. Z tištěných titulů by jí jako bezpečností aktivum mohl posloužit deník E15, který dnes patří uprchlému podnikateli Františku Savovovi, nebo tituly nakladatelství Economia (Hospodářské noviny, Aktuálně, Respekt, Ekonom), ovládané Zdeňkem Bakalou, který se po debaklu v OKD postupně ze země vytrácí.

Penta tady není zdaleka tak politicky exponovaná jako na Slovensku. Ti, kdo pro ni budou chtít pracovat, už se ale budou muset vyrovnat s příběhem SME.

Přejít na diskusi