Problémy s EET, díl č. 3: Systém testuje třetina podnikatelů, už teď nestíhá

ELEKTRONICKÁ EVIDENCE TRŽEB

Problémy s EET, díl č. 3: Systém testuje třetina podnikatelů, už teď nestíháNOVÉ 3
Domov
Tereza Vilímová
Sdílet:

V testovacím provozu obávané elektronické evidence tržeb (EET), která odstartuje na začátku prosince, je nyní něco málo přes 12 tisíc podnikatelů. Podle prvních zpráv od hospodských a restauratérů ale začíná být problém s dobou odezvy – s časem, ve kterém má poslat finanční správa kód FIK, který musí podnikatel vytisknout na účtence. To vede ke zdržování při placení, vytváření front a nespokojenosti zákazníků.

„Zkoušíme posílat asi tak každou pátou účtenku na finančák a začíná se nám to zpomalovat. Při obědech jsme měli dnes čekání na potvrzení přibližně 12 až 15 vteřin. A to přes víkend obědy nejsou tak velké jako ve všední den,“ podělil se o svou víkendovou zkušenost Pavel Procházka na Facebooku společnosti Papaya POS.

Podobně si postěžoval na internetu i další restauratér, který se zapojil do testovacího provozu. Ten provozuje firemní jídelnu. Pokladna podle něj byla v době oběda o polovinu pomalejší a lidé tak museli ve frontě čekat dvakrát déle. Dříve přitom byl provoz velice rychlý, protože lidé platí většinou čipovými kartami.

Finanční správa i autor zákon ministr financí Andrej Babiš přitom tvrdí, že přenos informace nebude trvat déle než dvě vteřiny. Podle finanční správy v současné době vše probíhá tak, jak má a doba odezvy je v průměru pod jednu sekundu. „Testování probíhá dle předpokladů, provoz je plynulý. Doba odezvy od pokladny na server finanční a zpět je v průměru dokonce pod 1 sekundu. Pilotní provoz je určen k tomu, aby se odhalila slabá místa, ale opravdu mohu říci, že jsme zatím nic zásadního řešit nemuseli,“ uvedla pro Echo24.cz Linda Paterová z Generálního finančního ředitelství.

Víkendové trápení s kasou pana Procházky může být výjimečným případem, i u něj se situace po víkendu zlepšila. „Po víkendu se doba odezvy ustálila asi na 3 až 4 vteřinách. Každopádně to není pod 2 vteřiny, jak bylo deklarováno,“ uvedl pro Echo24.cz poté Procházka. Na možný problém upozornil na Twitteru i spoluzakladatel portálu Atlas Michal Bláha, podle kterého je špatně vše, co je nad 2 vteřiny. „To je už oprávněným důvodem nečekat a online účtenku nevydat,“ uvedl serveru Echo24.cz.

Bláha je totiž zároveň autorem projektu Hlídač EET, který dobu odezvy hlídá. Systém byl spuštěn teprve v úterý v noci a funguje tak, že každou minutu, 24 hodin denně měří dostupnost a rychlost odezvy zasláním jedné platné účtenky na částku 0 Kč. Pracuje přitom s velmi vysokou rychlostí internetu, a proto je případné zhoršení způsobené právě špatným připojením v zásadě eliminováno. I tak se v úterý během dne dostal do červených čísel, tedy nad hodnotu 2 sekundy, hned dvakrát.

Motivací pro vytvoření tohoto systému byly podle Bláhy právě první zprávy od podnikatelů, kteří měli s dobou odezvy problém. „Upřímně i kvůli těmto ‚zprávám‘ jsem Hlidače spustil. Teď už to uvidíme, jak to je, po celý den, bez ohledu na kvalitu připojení lidi. A taky uvidíme výpadky – třeba noční, kterých by si nikdo nevšiml,“ uvedl Bláha.

Pan Procházka se nyní obává, jak unese systém elektronickou komunikaci od začátku prosince, od kdy EET startuje naostro. Připojit by se totiž mělo podle odhadů finanční správy na 40 tisíc podnikatelů, v současné době přitom na zkoušku eviduje přibližně 12 300 podnikatelů, kteří zaslali 3,7 milionů účtenek. „Jsem zvědav na letní měsíce, kdy se kapacita restaurace zvětší dvojnásobně o zahrádku s 85 místy. Obávám se, že budu muset koupit ještě jednu pokladnu, protože s jednou by docházelo doslova k zácpě,“ dodal.

Doba odezvy je časový úsek mezi pokusem o odeslání údajů o evidované tržbě z pokladního zařízení podnikatele a přijetím potvrzovacího kódu (FIK) ze serveru Finanční správy na pokladním zařízení podnikatele. Mezní dobu odezvy, po jejímž uplynutí lze zákazníkovi vystavit účtenku bez fiskálního identifikačního kódu (FIK), nastavuje sám podnikatel, a to s ohledem na kvalitu připojení internetu a druh vykonávané činnosti. Vždy však musí být delší než 2 sekundy. Pokud při evidování tržby dojde k překročení mezní doby odezvy, podnikatel zašle správci daně údaje o evidované tržbě datovou zprávu nejpozději do 48 hodin od uskutečnění evidované tržby.

Výzva:
Máte podobnou zkušenost jako pan Procházka? Nebo dokonce kvůli elektronické evidenci zavíráte svůj podnik nebo rušíte živnost? Napište nám o tom na e-mail tereza.vilimova@echo24.cz. Sbíráme vaše příběhy. Všechny příběhy kolem EET si nově můžete přečíst ZDE.

Čtěte také: Chaos kolem EET. Podnikatelé tápou. Budou kupovat kasu nadvakrát?

Čert vem EET. Vadí mi Babišovy urážky a lži, říká končící hospodská

Sdílet:

Hlavní zprávy

Týdeník Echo

Koupit
×

Podobné články