Nové české logo to schytalo. Je bez nápadu, ošklivé, ale zadarmo

Další známka na české potraviny

Nové české logo to schytalo. Je bez nápadu, ošklivé, ale zadarmoNOVÉ 5
Domov
Michaela Cápová
Sdílet:

Amatérské a ošklivé. Tak hodnotí odborníci logo, které má být nově na českých potravinách vyrobených z tuzemských surovin. Logo, které si vysloužilo značnou kritiku mezi grafiky i uživateli internetu, vytvořilo samo ministerstvo zemědělství a zadarmo. Komise si totiž nevybrala žádný ze stovky návrhů, které se soutěže zúčastnily.

Příliš statické. Tak hodnotí logo Eva Jandíková z Computer design studio. Dále v něm spatřuje problém s nečitelností textu a vyčítá mu i černé orámování: ,,Rozumím, že je to kvůli bílé části naší vlajky, ale také je to známka toho, že si s tím grafik nedokázal poradit a použil to nejsnadnější řešení, které se ovšem v tomto případě jeví jako laické a amatérské. Logo nemá ani stopu výtvarnosti,“ uvedla Jandíková pro ECHO24.cz.

Problémy s čitelností textu spatřuje i grafická designérka Sandra Tejnecká: „I pokud bych přivřela oči nad absencí sebemenšího nápadu, z mého pohledu logo není připraveno pro aplikaci v malých velikostech, kdy text nebude dobře čitelný,“ řekla pro ECHO24.cz. Podle ní je vlajka na úkor textu příliš veliká, proto i logo jako takové bude muset být na výrobcích zbytečně veliké. To je ostatně patrné již nyní z hotových vizualizací. ,,Pakliže by se vlajka upozadila a vytvořil by se z ní místo pouhého obdélníku nápaditější tvar, logo by vytvořilo harmoničtější celek a už tak mnohdy velmi chabý obalový design výrobků by tím nemusel trpět ještě více na přehlednosti a kráse,“ uzavřela Tejnecká.

Svůj názor vyjádřil pro ECHO24.cz také Petr Kopecký z AMADEUS design: ,,S logem to nemá příliš společného, jen s českou vlajkou a textem. Navíc to nemá žádnou spojitost s daným tématem (tedy potravinami) a logo bez textu by tak mohlo být logem čehokoliv, třeba českého ocelářství či svazu rolníků. Použitý typ písma také není příliš vhodný – v malé velikosti se písmena slévají a z textu se stává “potrovina” či “potrovino”. Toto “logo” mohl stejně dobře připravit úředník či průměrná sekretářka. Nemá bohužel žádnou známku kreativity, nápadu či zajímavého prvku.“

Logo vzbudilo velkou diskuzi také na internetu. Diskutující většinou uvádějí, že je logo ošklivé a bez nápadu. Na druhou stranu část diskutujících oceňuje, že stát ušetřil 90 tisíc korun tím, že si logo vytvořil sám.

Tvůrci původně poslali osm návrhů. Nakonec se ministrovi nelíbil žádný návrh, logo vzniklo na půdě ministerstva. „Nikdo…

Posted by Maxim Velcovsky on  28. červenec 2015


Do prvního kola soutěže bylo zasláno pouze osm návrhů, které komisi neoslovily. Lhůtu tedy ministerstvo prodloužilo a pro druhé kolo zvýšilo odměnu z 50 tisíc korun na 90 tisíc. „Ani ve druhém kole jsme nedokázali z více než stovky návrhů vybrat. A když jsme zvažovali situaci v jiných státech, rozhodli jsme se nakonec použít jen státní vlajku jako jasný a jednoznačný symbol a přidali nápis Česká potravina,“ uvedl pro ČTK Jurečka s tím, že logo vytvořil odbor marketingu ministerstva: ,,Nikdo nikomu nic neplatil,“ doplnil.

Grafická studia, která se do soutěže zapojila, jsou jednáním ministerstva rozhořčeni: „Udělali z nás blbce. Asi nejvíc se nás dotkla věta pana ministra Jurečky, že takhle ministerstvo nemuselo nikomu dát ani korunu. Tak neměli dělat soutěž a mohli si to rovnou vytvořit sami,“ nechal se pro Mediář slyšet Ondřej Kafka, majitel grafického studia Kafka Design. Podle Kafky ministerstvo zvolilo nešťastný postup, ve kterém se projevil i nedostatek respektu k práci grafiků, kteří se zúčastnili soutěže.

Nepřehlednou situaci má vyřešit novela

Kvalitu českých potravin označuje několik známek, která kromě státu udělují i oborové organizace nebo občanská sdružení. Mezi nejrozšířenější patří Klasa, Regionální potravina či Český výrobek, který je garantován Potravinářskou komorou. Právě logo Potravinářské komory je nápadně podobné tomu ministerskému. „Podobnost s logem udělovaným Potravinářskou komorou zde skutečně existuje, vycházíme ze vzájemné synergie,“ uvedl pro server Mediář mluvčí ministerstva Hynek Jordána a dodal, že Ministerstvo zemědělství uzavřelo s Potravinářskou komorou písemnou dohodu, která tento postup umožňuje.

V souvislosti s novým logem chce ministerstvo zavést novelu zákona o potravinách platnou od poloviny roku 2016. Dosavadní označování českých potravin je totiž podle ministra Jurečka velmi nepřehledné až chaotické. ,,Někteří potravináři situace zneužívají a odkazují na český původ, aniž by byla potravina aspoň v České republice vyrobena,“ řekl ministr.

Novelu zakáže používání zavádějících log u výrobků, které nepochází z Česka. Výrobci nebudou moci na potraviny, které nebyly vyrobeny v Česku, dávat nápisy jako například Česká republika, česká kvalita či mapu nebo vlajku ČR. U potravin, které se skládají z více surovin, bude muset být obsah českých surovin minimálně 75 %, doplnil Jurečka.

Čtěte také: Další superkampaň. To českým potravinám nepomůže

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články