Billboardy v Praze zůstanou. Prořídnou ale všude

Nové stavební předpisy

Billboardy v Praze zůstanou. Prořídnou ale všudeNOVÉ 1
Domov
Sdílet:

Pražští radní schválili znění nových stavebních předpisů. Novela míří do připomínkového řízení, vyjádřit se tak k ní budou moci všechny městské části. Do konce července ji magistrát pošle ke schválení, takzvané notifikaci Evropské komisi (EK), pak půjde znovu do rady, vyplývá z projednaného usnesení. Věcná novela by měla vejít v účinnost na začátku příštího roku. Do té doby se metropole řídí obecnými stavebními předpisy. Bývalý primátor Tomáš Hudeček novelu kritizuje, ODS zase vítá jednání s radnicemi.

Pražské stavební předpisy vyvolávají v Praze už několik měsíců bouřlivou debatu. Účinnost původních předpisů nakonec kvůli výhradám v lednu pozastavilo ministerstvo pro místní rozvoj. Stalo se tak po bouřlivé mediální roztržce, kterou kvůli regulaci reklamy, kterou předpisy přinášely, vyvolala billboardová lobby. Ministerstvo zrušení předpisů zdůvodnilo tím, že mají formální nedostatky a chybí notifikace Evropské komise. Naopak developeři a architekti tehdy předpisy přivítali.

Podle nového znění předpisů budou vně pražské památkové rezervace a ochranných zón billboardy jakékoli velikosti. Všechny reklamní plochy nad čtyři metry čtvereční ale budou muset stát minimálně sto metrů od sebe. Hudeček tvrdí, že jde o pseudoregulaci a že žádné billboardy z města nezmizí.

Náměstek primátorky Matěj Stropnický (Trojkoalice/SZ) argumentuje, že Praha změnou regulace vyhověla námitkám Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Nechtěli jsme dát záminku k tomu, aby úřad připravovanou novelu zrušil, nebo aby ministerstvo pro místní rozvoj zcela zrušilo možnost metropole mít vlastní stavební předpisy, tvrdí.

Původní stavební předpisy zcela zakazovaly reklamu nad šest metrů čtverečních. Regulace se ale týkala pouze zastavitelného území, nevztahovala se tedy třeba na billboardy zaplavenou Jižní spojku, která stojí v takzvaném nezastavitelném území města.

Čtěte také: Volili jste ANO, zvolili jste billboardy

Kromě otázek reklamy podle náměstka Stropnického klade novela důraz na volnou prostupnost města, zejména pro pěší a cyklisty, na alternativní způsoby dopravy a carsharing a na energetickou šetrnost budov. Novinkou je povinnost využívat dešťovou vodu a také teplo z odpadních vod. Stavaři budou mít povinnost do budov umisťovat vyšší zárubně dveří, místo obvyklých dvou metrů budou dveře vysoké 210 centimetrů. Zůstávají požadavky na proslunění, ač zmírněné, a na výškovou regulaci budov. Počítá se s redukcí parkovacích míst na veřejných prostranstvích.

Novela označovaná za věcnou by měla být platná letos na podzim, její účinnost je pak plánovaná od 1. ledna 2016.

Sdílet:

Hlavní zprávy